InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ongezonde supplementen

Ongezonde supplementen

Ongezonde supplementen Voedingssupplementen zijn vandaag de dag wereldwijd geaccepteerd in ons dieet. Toch zijn lang niet alle supplementen ongevaarlijk. Sommige supplementen zijn zelfs levensgevaarlijk, ze krijgen stempels opgedrukt die niet gestaafd worden door wetenschappelijk onderzoek. Denk dan ook na voordat je de volgende, vaak onnodige, supplementen aanschaft.

Denk na voor gebruik

Het nadeel van de supplementen vandaag de dag is de omvang van wildgroei in deze industrie. Het is voor een leek bijna onmogelijk om de gezonde supplementen te kunnen onderscheiden van de rotzooi. Men wordt figuurlijk doodgegooid met supplementen waarvan beweerd wordt dat ze het leven met enkele tot tientallen jaren kunnen verlengen, echter het tegenovergestelde is vaak het geval. Hieronder een hoeveelheid supplementen die u niet nodig heeft.

Bekende supplementen

Vitamine A

Roken en supplementen met hoge doses vitamine A verhogen de kans op longkanker. Eveneens verzwakken de botten bij hoge doses vitamine A. Een gezonde voeding levert meer dan genoeg vitamine A.

Foliumzuur (Mannen)

Een uitstekend supplement voor vrouwen die zwanger willen worden, maar niet voor mannen die gezond willen blijven. Langdurig gebruik van synthetisch foliumzuur verhoogt volgens voedingswetenschappers de kans op bijna alle soorten kanker.

Calcium

Onderzoekers ontdekten in omvangrijke studies dat mensen die calciumpillen gebruiken vaker aderverkalking en hart- en vaatziekten krijgen. Calcium is in voldoende mate te halen uit zuivelproducten.

Zink

Zware zinksupplementen (100mg per dag) verdubbelen op de lange termijn de kans op prostaatkanker. Mannen met een erfelijke aanleg hebben hiermee zelfs zestien keer zoveel risico. Mensen hebben maar een kleine hoeveelheid zink nodig. Zinktabletten slikken is dan ook echt overbodig. (Onderzoek: American National Cancer Institute.)

IJzer

Mensen die regelmatig vlees eten en niet elke dag fanatiek sporten hebben geen ijzertekort. Teveel ijzer in het bloed vergroot de kans op hersenbloedingen. Raadpleeg eerst uw arts voordat u ijzer in supplement bij gaat slikken.

Minder bekende supplementen

Sint-Janskruid

Sint-Janskruid heeft een potentieel levensgevaarlijke bijwerking. Het versnelt namelijk de afbraak van veel medicijnen. Als men medicijnen gebruikt is het raadzaam om eerst uw arts te raadplegen voordat u Sint-Janskruid gebruikt.

CLA

Een effectief, maar duur afslankmiddel. CLA's zijn echter verwant aan de gevaarlijke transvetzuren die vroeger in goedkope margarines en junkfood zaten. Deze supplementen vergroten dus de kans op hart- en vaatziekten. (Onderzoek: VU Amsterdam)

Hexanamine

Er zijn mensen overleden aan het gebruik van de geranamine (lijkt op amfetamine). Hierop is op 23 augustus 2012 door de overheid energiesupplementen met hexanamine verboden.

Tribulus terrestris

De pil word aangeschreven als een testosteron verhogend supplement dat voor meer spiermassa zorgt. Uit onderzoek blijkt dat de pil alleen de bloeddruk verlaagt en erecties veroorzaakt.

Ashwagandha

Activeert het immuunsysteem en heeft energie, maar kan bij langdurig gebruik tot slapeloosheid en een teveel aan schildklierhormoon leiden. Men krijgt hartkloppingen en intensieve inspanning word moeilijker.

Ever Youth

Dit Chinese afslankproduct zit vol met het leverslopende N-nitroso-fenfluramine.
© 2013 - 2019 Another, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedingssupplementen PaardVoedingssupplementen PaardOm de gezondheid en positief gedrag van het paard te bevorderen zijn vele voedingssupplementen op de markt. Deze supplem…
Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?Velen van ons zijn verslaafd aan het idee dat je de voedingsstoffen, die je vindt in eten ook kunt “samenvatten” in een…
Supplementen voor de bodybuilderKrachtsport is helemaal in! Steeds meer mensen beginnen met bodybuilding. Trainen is het belangrijkste, maar voeding en…
Supplementen bij PaardenSupplementen bij PaardenWanneer je een probleem hebt met je paard hoor je vaak roepen, "gebruik een supplement van dat of dat". Maar wat zijn nu…
Waar kan je goedkoop supplementen kopen?Waar kan je goedkoop supplementen kopen?Supplementen in de winkel of bij de therapeut zijn soms behoorlijk aan de prijs. Gelukkig zijn er zeker via internet mee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ongezonde supplementen"

Infoteur: Another
Gepubliceerd: 11-12-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!