InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Supplementen voor de bodybuilder

Supplementen voor de bodybuilder

Krachtsport is helemaal in! Steeds meer mensen beginnen met bodybuilding. Trainen is het belangrijkste, maar voeding en supplementen zijn ook van groot belang. Er zijn vele supplementen te koop voor de bodybuilder maar wat doet het eigenlijk allemaal?

Beginnen met bodybuilding

Om te beginnen met bodybuilding moet je krachttraining gaan doen. Dit kan je doen door je in te schrijven bij de plaatselijke sportschool maar het is natuurlijk ook mogelijk om zelf de apparaten aan te schaffen. Dit kan echter erg duur zijn, dus het is aan te raden om te beginnen bij een sportschool. Als je begonnen bent is het belangrijk om een trainingsschema te maken. Hier zijn vele variaties op en ieder lichaam reageert anders dus dat wordt even onderzoek doen. Aanbevolen wordt om minimaal vier keer per week te trainen.

Trainingsschema op orde, wat nu?

Naast het trainingsschema is ook je voedingsschema belangrijk. Je moet gaan zorgen voor een juiste verhouding van voedingsstoffen die er voor zorgen dat je spieren optimaal kunnen groeien. Een verhouding van 30/50/20 is ideaal om te beginnen. Dit betekent dat je 30% eiwitten, 50% koolhydraten en 20% vetten moet binnen krijgen uit je totale voeding. In de praktijk blijkt het echter lastig te zijn om een ideale kilocalorieëninname te krijgen en tegelijkertijd de 30/50/20 regel aan te houden. Om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen kan je supplementen gebruiken.

  1. Zorg voor een goede training
  2. Zorg voor goede voeding
  3. Gebruik supplementen om je voeding te optimaliseren

Supplementen

Dit zijn producten die je kan krijgen in capsules, vloeibare vorm, poedervorm en/of tabletten. Ze zijn bedoeld als aanvulling op de dagelijkse voeding zodat je lichaam optimaal kan groeien/herstellen.

Welke supplementen zijn er?

Eiwit shakes

Een eiwit shakes, ook wel proteïneshake of whey genoemd is een product in poedervorm dat je zelf nog moet mengen met water of melk. Een eiwit shake bestaat voornamelijk uit snelle eiwitten. Deze eiwitten worden snel opgenomen door het lichaam en helpen de spieren te herstellen. Een eiwit shake kan het best genomen worden na de training.

Creatine

Creatine is een product wat je lichaam ook uit zichzelf aanmaakt. Echter zorgt een verhoogde inname, door een creatinesupplement, ervoor dat je spieren meer uithoudingsvermogen krijgen. Feitelijk zorgt het er voor dat je net een klein beetje harder kan trainen.

Glutamine

Tijdens het trainen raken je spieren beschadigd. Je lichaam probeert dit, met behulp van eiwit, snel te herstellen en sterker te maken zodat ze de volgende keer niet wederom beschadigd raken. Glutamine is een aminozuur dat helpt met het herstel van beschadigde eiwitten, hierdoor kunnen je spieren optimaal herstellen.

Visolie

Visolie is rijk aan omega-3 vetzuren. Deze omega-3 vetzuren krijgen de meeste mensen niet voldoende binnen omdat er te weinig vette vis gegeten wordt. Visolie heeft diverse positieve werkingen zoals vermindering van vetopslag, verhoging vetverbranding en het soepel houden van gewrichten.

Andere supplementen

Uiteraard zijn er nog vele andere supplementen op de markt. Maar de bovenstaande supplementen kunnen gezien worden als de standaard supplementen die essentieel zijn voor bodybuilders.

Welk supplement is aan te raden?

Alle vier de supplementen zijn aan te raden maar als je er één moet kiezen is het verstandig om te gaan voor een eiwit shake. Deze shakes zijn bij de meeste sportscholen te koop. Ook op internet zijn er vele webshops die ze aanbieden.
© 2014 - 2019 Veelwetend, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Whey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey shakes, spieropbouw en spierherstelWhey (in het nederlands wei) eiwit wordt verkocht als een voedingssupplement en is populair onder krachtsporters en body…
Supplementen: wat werkt en wat werkt niet?Supplementen: wat werkt en wat werkt niet?Vaak zijn er periodes waarin het lichaam wil groeien als kool door toedoen van herhaaldelijke inspanning. Ook zijn er pe…
Hoeveel eiwitten bij bodybuilding en andere sporten?Eiwitten leveren 4 kCal (kilocalorieën), 17 kJ (kilojoules) per gram en zijn in eerste instantie een belangrijke bouwsto…
Supplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessSupplementen ter ondersteuning van krachtsport en fitnessVoor betere prestaties tijdens de krachttraining of fitness, kan je supplementen gebruiken. Sportvoeding en supplementen…
Ornithine of NO-booster gebruiken bij krachttrainingOrnithine of NO-booster gebruiken bij krachttrainingWie aan krachttraining, bodybuilding of powerliften doet is doorgaans zeer minutieus met voeding bezig. Omdat niet alle…
Bronnen en referenties
  • http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/eiwit-koolhydraten-vet-verhouding-248963/
  • http://www.your-health-store.nl/supplementen

Reageer op het artikel "Supplementen voor de bodybuilder"

Infoteur: Veelwetend
Laatste update: 20-06-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!