InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Haaruitval door creatinegebruik

Haaruitval door creatinegebruik

Haaruitval door creatinegebruik Creatine is een van de meest gebruikte supplementen door sporters. Ook onder fitnessfanaten en bodybuilders kent het een wijdverbreid gebruik. Vanwege de lage prijs, weinig tot geen bijwerkingen en een zichtbaar snel resultaat, is creatine een populair supplement onder mensen die graag wat extra spiermassa aanzetten. Een van de vragen die wel regelmatig opkomt is of creatine haarverlies veroorzaakt.

Wat is creatine

Naast whey is creatine waarschijnlijk het bekendste supplement voor wie zich bezighoudt met krachttraining en fitness. In principe is creatine een van nature voorkomend aminozuur, dat zich onder ander bevindt in vlees en vis en ook door het menselijk lichaam zelf wordt aangemaakt in de lever, nieren en alvleesklier. Het wordt omgezet in creatinefosfaat en opgeslagen in het spierweefsel, waar het gebruikt wordt als energiebron. Bij hoge inspanning, zoals bijvoorbeeld een sprint of gewichtheffen, wordt het vervolgens omgezet in ATP, een van de belangrijkste 'brandstoffen' in het lichaam.

Het supplementeren van creatine is zeer populair en wordt gedaan in vele professionele sporten (o.a. voetbal, atletiek, basketbal).

Wat doet het

Onderzoek toont aan dat resultaten vooral het sterkst zijn in sporten waar de belasting hoog maar van korte duur is [1]. Het supplement wordt dan ook niet aangeraden voor duursporten. De reden dat bijvoorbeeld voetballers het nemen, is dat zij ook regelmatig krachttrainingen ondergaan om hun spiermassa te vergroten. De prestatieverhogende effecten en toename in spiermassa staan min of meer buiten kijf in de wetenschap. Anekdotisch bewijs laat zien dat de effectiviteit nogal kan verschillen van persoon tot persoon.

Wat is haaruitval

Dagelijks verliezen we zo'n 50-100 haren, wordt geschat. Wanneer we veel meer haren per dag verliezen lopen we kans kaal te worden. Vooral mannen lopen dit risico en we spreken daarom ook wel van mannelijke kaalheid, maar ook vrouwen kunnen hier last van hebben. De meest voorkomende oorzaak van haaruitval is erfelijke haaruitval, ook wel Alopecia Androgenetica.
Het gaat hier om een erfelijke gevoeligheid voor het hormoon dihydrotestosteron, kortweg DHT.

Bron: Lolabarcelona, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Bron: Lolabarcelona, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
De aanwezigheid van DHT heeft de volgende gevolgen:
  • DHT verkort de anagene groeifase: de haren zijn dunner
  • DHT verhoogt het aantal haren in de telogene ‘uitval’-fase
  • DHT veroorzaakt uiteindelijk de verschrompeling van de haarwortels

Creatine en haaruitval

Er is anno 2017 geen bewijs, noch aanwijzing, dat creatinesupplementatie direct haaruitval lijkt te veroorzaken. Toch zijn er mensen die rapporteren dat ze een verhoogde uitval van haren ervaren na gebruik van creatine. Dit zou kunnen komen doordat verhoogde creatine-inname de DHT-niveaus kan verhogen [3]. Dit betekent dus dat hoewel creatine zelf niet direct kaalheid lijkt te veroorzaken, het via het verhogen van DHT-niveaus [4] wel het proces van haaruitval kan versnellen indien men reeds gevoelig is voor DHT. Oftewel, indien je genetisch al 'veroordeeld' bent tot dit type kaalheid, kan DHT dit proces versnellen.
© 2017 Mathematics, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kies je de beste en goedkoopste creatine?Hoe kies je de beste en goedkoopste creatine?Op een gezonde manier extra spiermassa opbouwen is voor iedereen belangrijk. Het is nochtans de grootste zorg van al die…
Wat is de beste creatine?Er zijn vele soorten creatine op de markt, maar wat is nu de beste creatine? Lees hier de waarheid van de verschillende…
Creatine gebruik: de voordelen en de bijwerkingenCreatine staat vooral bekend als middel dat wordt gebruik voor krachttoename en voor de ontwikkeling van grotere spieren…
Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Wat te doen bij kaalheid en haaruitval?Haaruitval of haarverlies kan komen door verschillende oorzaken zoals stress, verkeerde medicijnen, langdurige ziekte,..…
Oplossingen haaruitvalOplossingen haaruitvalDe gemiddelde mens verliest zo'n honderdtal haren per dag. Indien je er meer verliest, lijd je aan haaruitval. Dringend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Welshsk, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • [1] Effect van creatine op sportprestaties: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-9-33#CR18
  • [2] Verzameling studies: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-9-33
  • [3] Effect van creatine op DHT levels: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741313
  • Afbeelding bron 1: Lolabarcelona, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Haaruitval door creatinegebruik"

Infoteur: Mathematics
Gepubliceerd: 24-04-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!