InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?

Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?

Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond? Velen van ons zijn verslaafd aan het idee dat je de voedingsstoffen, die je vindt in eten ook kunt “samenvatten” in een enkel pilletje. Velen van ons slikken dagelijks één of meerdere vitaminepreparaten of voedingssupplementen. En we hebben daarbij de gedachte dat we heel erg gezond bezig zijn en alles binnenkrijgen wat we nodig hebben om gezond te zijn. Maar is dat eigenlijk wel zo? Doen vitamines en voedingssupplementen wat ze beloven? Hoe gezond is het om extra supplementen in te nemen?

Wat zijn vitamines en voedingssupplementen?

Het innemen van voedingssupplementen maakt sinds de 70-iger jaren al een behoorlijk sterke groei door. Het begon allemaal met vitamine C, dat destijds werd aanbevolen om verkoudheden van je af te vechten of te voorkomen. Sinds die tijd is het aantal supplementen substantieel en misschien zelfs exponentieel toegenomen. Behalve de multi vitamines zijn ook anti-oxidanten en andere mineralen supplementen populair. Daarna volgen specifieke supplementen als bijvoorbeeld omega-3, Q10, magnesium of cranberry. Er zijn mensen, die meer dan 30 preparaten per dag slikken. Zonder dat ze eerst checken of deze vitamines en supplementen wel in combinatie mogen worden ingenomen of niet.

Doen vitamines wat ze beloven?

De toegevoegde waarde van het slikken van supplementen wordt in medische kringen soms als controversieel beschouwd. Studies hebben tot nu toe niet altijd definitief kunnen aantonen dat vitamines inderdaad leiden tot het voorkomen van ziekten of levensverlengend zouden werken. Vitamines kunnen zeker wel een behoorlijk positief effect hebben op de gezondheid maar het is misschien overdreven om te denken dat vitamines en mineralen alles van kanker tot Alzheimer zouden kunnen voorkomen en genezen.

Wat doen supplementen wel?

Zeggen dat vitamines niet doen wat ze beloven is waarschijnlijk te gemakkelijk. Het is heel eenvoudig te bewijzen dat supplementen daadwerkelijk tekorten in voeding compenseren, zeker als het gaat om solide natuurlijke supplementen. Wetenschappers vermoeden echter dat de voedingswaarde van producten ligt in het totaal consumeren van bijvoorbeeld groente of fruit en niet puur in het handjevol vitamines dat eruit te destilleren valt. Het slikken van vitamines kan dan ook nooit een ongezond eetpatroon compenseren.

Slik met beleid

Zeker is in ieder geval dat het raadzaam is om op te passen met het slikken van teveel supplementen voor teveel redenen, zonder je eerst deskundig te laten informeren bij een speciaalzaak. Veel supplementen bevatten bijvoorbeeld dezelfde vitamines, waar je maar een bepaalde hoeveelheid van per dag mag innemen. Ga je daar overheen, dan zou het innemen van al die vitamines en mineralen in plaats van gezond wel eens echt gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid en bereik je niet wat je hoopt te bereiken.

Vitamine supplementen kopen: Waar koop je de beste voedingssupplementen?

In de reformzaak maar ook online kun je goede preparaten kopen, die meer werkzame stoffen bevatten dan de chemische vitamines, die je koopt bij de drogist of in de supermarkt. Natuurlijke supplementen zoals Solgar kosten relatief meer dan die chemische preparaten maar bieden dan ook veel meer kwaliteit. Bij dit soort merken wordt er geïnvesteerd in kwaliteit door veel onderzoek en natuurlijke en goede ingrediënten in de juiste dosering. Wanneer je kiest voor een supplement, kies dan ook liever direct voor een echt goed vitamine of ander voedingssupplement.
Gerelateerde artikelen
Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je bi…
De zin en onzin van vitaminepillenDe zin en onzin van vitaminepillenVitamines en mineralen zijn onmisbaar in onze voeding. Dan komt de vraag naar voren of we die ook extra zouden moeten sl…
Vitaminen, mineralen en spoorelementenVitaminen, mineralen en spoorelementenVitamines en mineralen zijn ‘Essentiëel’ voor het lichaam, en dat betekend dat ze ‘onmisbaar’ zijn voor een goede gezond…
Voor- en tegenstanders over voedingssupplementenVoor- en tegenstanders over voedingssupplementenVitamines en mineralen zijn van levensbelang. Vitaminen en mineralen zitten in onze voeding, maar de meningen verschille…
Bronnen en referenties
  • Healthy Living

Reageer op het artikel "Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?"

Reacties

Henk, 23-05-2013 15:40 #2
Zijn duurdere voedingsupplementen beter dan de goedkoepere soorten?

P. Hijlkema, 12-01-2012 16:12 #1
Er wordt mij geadviseerd kalium en calcium niet tegelijkertijd te gebruiken, maar dag om dag. Is dit juist? Reactie infoteur, 03-04-2012
Ik heb hier wat research naar gedaan maar vind niets wat deze bewering ondersteunt. Een kalium tekort staat ook volledig los van een calciumtekort. Veel supplementen, ook de meer gekende en geroemde, bieden beide elementen in één supplement aan.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!