InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?

Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?

Iedereen weet dat vitamines en mineralen noodzakelijk zijn om gezond te kunnen leven. Vitamines en mineralen krijg je binnen via je voedsel en via de omgeving (bijvoorbeeld via zonlicht). Wanneer u gezond eet is krijgt u vaak al voldoende binnen. Ter aanvuling is er een velerlei aan vitaminepillen en voedingssupplementen te koop. Maar zijn dergelijke pillen wel nodig? Onderstaand informatie over de nut en noodzaak van vitaminepillen en voedingssupplementen voor ouderen en senioren.

Wat zijn vitamines en mineralen?

Vitamines en mineralen komen voor in drinken en eten. Ze zijn de stoffen die u nodig heeft om gezond te zijn en blijven. Omdat ze geen (of slechts een zeer kleine) calorische waarde hebben, zijn vitamines en mineralen niet in staat om zelf energie te leveren. Ondanks de dus zeer belangrijke rol die ze spelen zijn vitamines en mineralen zelf dus niet voldoende om geheel van te leven. Uw lichaam is zelf niet in staat om zelf de vitamines aan te maken, op vitamine D na. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht.

Eet uitgebalanceerd

Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen is het voor iedereen van belang een gezond en uitgebalanceerd dieet erop na te houden. Wanneer u gezond eet krijgt u in principe alle vitamines en mineralen binnen die nodig zijn. Vitaminepillen zijn dus niet nodig, zelfs niet in de wintermaanden. Overigens mag een vitaminepil sowieso nooit als vervanger van een gezond eetpatroon worden gezien.

Extra vitamines en mineralen

Toch zijn er bepaalde groepen die extra veel vitamines en mineralen nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn vegetariërs, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, sporters, kleine kinderen, vrouwen die onvoldoende zonlicht krijgen en ook senioren. De doseringen die zij nodig hebben zijn niet altijd via het gewone voedsel binnen te krijgen. Voor deze groepen kan het vaak zinvol zijn om aanvullende vitaminepillen te slikken.

Vitamine D voor ouderen

Zeer gangbaar is dat supplementen met vitamine D worden aanbevolen aan ouderen. Dit geldt vooral voor ouderen die niet veel buiten komen. Vitamine D wordt namelijk voornamelijk aangemaakt onder invloed van zonlicht. Vitamine D is goed voor het behoud van sterke botten. Wie voldoende vitamine D binnenkrijgt verkleint de kans op botbreuken. Botbreuken komen vooral bij ouderen vaker voor. Ook voldoende calcium helpt bij het behouden van sterke botten.

Zijn vitaminepillen schadelijk?

Geregeld komen er verhalen in de media dat onderzoekers aangeven dat vitaminepillen en voedingssupplementen schadelijk zijn. Er zit wel een kern van waarheid in. Vitamines kunnen bijvoorbeeld schadelijk zijn wanneer je er teveel van binnen krijgt. Vast staat dat vitaminepillen en voedingssupplementen alleen zin hebben wanneer er een bepaalde voedingsstof ontbreekt in hetgeen u binnenkrijgt. Het is dus niet eenvoudig om te bepalen of vitamines wel nodig zijn. Het meest verstandige wat u kunt doen is uw voedingspatroon bijhouden en dat voorleggen aan bijvoorbeeld uw huisarts of aan een diëtist. Hij of zij kan op basis van uw voedingspatroon bepalen op welke vlakken aanvulling met vitamines of voedingssupplementen nodig is. Slik in ieder geval nooit meer pillen dan dagelijks wordt aanbevolen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voor- en tegenstanders over voedingssupplementenVoor- en tegenstanders over voedingssupplementenVitamines en mineralen zijn van levensbelang. Vitaminen en mineralen zitten in onze voeding, maar de meningen verschille…
Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?Is het slikken van vitamines en supplementen wel zo gezond?Velen van ons zijn verslaafd aan het idee dat je de voedingsstoffen, die je vindt in eten ook kunt “samenvatten” in een…
VitaminesupplementenOm goed te kunnen functioneren heeft je lichaam voldoende vitamines nodig. Veel mensen zijn bang te weinig vitamines bin…
Voedingstekort aanvullen: vitamines, ijzer en calciumVoedingstekort aanvullen: vitamines, ijzer en calciumVeel mensen lopen naar de apotheker op zoek naar vitamines en voedingssupplementen, om zo een voedingstekort aan te vull…
Vitaminen, mineralen en spoorelementenVitaminen, mineralen en spoorelementenVitamines en mineralen zijn ‘Essentiëel’ voor het lichaam, en dat betekend dat ze ‘onmisbaar’ zijn voor een goede gezond…
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Senioren: welke vitamines en voedingssupplementen slikken?"

Reactie

Djajengdihardjo, 07-11-2015 11:49 #1
Ik slik elke dag omega 3 capsules[2] en centrum select 50 plus [compleet van a tot z [1].
is dat wel verstandig wat ik doe.symvastatine moet ik ook elke dag innemen voor het slapen gaan.dat is wel verplicht van de huisarts omdat mijn cholestorol gehalte toen hoog was maar inmiddels is het wel weer normaal.
wilt u ij advies geven of de extra supplementen nodig zijn.

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 21-01-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Senioren
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!