InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kanker vermijden door spinazie te eten: impact van chlorofyl

Kanker vermijden door spinazie te eten: impact van chlorofyl

Kanker vermijden door spinazie te eten: impact van chlorofyl Alles wat we eten kan ervoor zorgen dat kanker in de organen met de tijd gaat ontwikkelen. Een zeer belangrijke veroorzaker daarbij is een gifstof geheten Aflatoxine B1. Het heeft een belangrijke invloed op de verandering van DNA in organen, waardoor weefsel op een verkeerde manier gaat delen. Wat voor invloed heeft bladgroen oftewel chlorofyl hierop en waarom is het verstandig om spinazie of zeewier te gaan eten?

Kanker vermijden via chlorofyl

Wat is bladkleurstof?

Chlorofyl is iets wat wij iedere dag aan planten zien. Het geeft de heldere groene keur, omdat het de primaire kleurstof van de plant is. Het zorgt ervoor dat planten in staat zijn om licht te ontvangen en dat zodoende om te zetten naar energie. Dit proces wordt fotosynthese genoemd. Het heeft de groene kleur, omdat het rode en blauwe golflengten absorbeert en daarmee slechts groen weer uitstraalt. Het zorgt ervoor dat opgenomen CO2 uit de lucht en grondwater wordt omgezet in koolhydraten en O2. Het vormt de essentie van het kunnen bestaan van planten en is daarnaast een belangrijke tegenhanger van AFB1.

AFB1: een belangrijke veroorzaker van kanker

Aflatoxine B1 is een gifstof dat door de schimmel geheten Aspergillius Flavus wordt aangemaakt. Het wordt omschreven met C17-H12-O6, waarvan is bewezen dat het kankerverwekkend is voor de mens. Het komt voor op bepaalde voedselsoorten, zoals mais, hazel-, pistachenoten met pinda’s, rijst, granen, enzovoorts. Ook producten welke hiervan zijn gemaakt kunnen deze kanker veroorzaker bevatten. Bovendien kunnen koeien de gifstof eveneens aan melk overdragen. Er is een duidelijke relatie gevonden tussen het innemen van de schimmel en het verkrijgen van verschillende soorten kanker met als belangrijkste leverkanker. Meest essentiële element is dat het gifstof in organen DNA aantast, waardoor weefsels onjuist gaan delen en uiteindelijk resulteren in de ontwikkeling van kanker.

We nemen het geregeld in

Zonder dat we het weten krijgen we via meerdere voedselsoorten de schimmel binnen, waarna het in het lichaam negatieve gevolgen heeft. DNA wordt aangetast, waardoor de kans op aandoeningen en vergroeiingen toeneemt. Omdat er sprake is van continue inname van deze stoffen (waar we feitelijk niets aan kunnen doen) neemt de concentratie van AFB1 toe. Daardoor neemt de kans toe dat geleidelijk aan meer weefsel verkeerd deelt. Oftewel er bestaat een hogere kans dat kanker gaat ontwikkelen vanuit een bepaald orgaan.

Regelgeving gifstof

Er is Europese regelgeving opgesteld hoeveel AFB1 er maximaal in bepaalde producten mag zitten. Wordt hiervan afgeweken dan mag het strikt genomen niet worden verkocht. Uiteraard gaan we ervan uit dat het aan de gestelde eisen voldoet, echter als consument kunnen we dat nauwelijks controleren en moeten daarbij op de overheid vertrouwen. Er mag bijvoorbeeld voor melk maar 0,05 nanogram/kilogram lichaamsgewicht worden ingenomen en voor noten, fruit, granen enzovoorts is dat 2 nanogram/kilogram. Totaal mag een persoon niet meer dan 4 nanogram/kilogram lichaamsgewicht per dag innemen. Dat lijkt erg weinig maar de opgetelde waarde kan een serieuze ongewenste invloed uitoefenen. Kom je in India bijvoorbeeld dan zijn de eisen bijna 10 keer soepeler en loop je eveneens meer kans om het in te nemen.

Waarom spinazie eten?

De tegenhanger van aflatoxine B1 is de stof chlorofyl om precies te zijn chlorofylinne. Het heeft een bewezen gunstige werking bij het onschadelijk maken van voorgenoemde gifstof. Eet je geregeld spinazie dan zorgt het ervoor dat het minder of niet tot ontwikkeling kan komen. Oftewel het schakelt de invloed van de gevaarlijke schimmel/ het gifstof uit, zodat DNA niet wordt aangetast. Juist spinazie heeft een hoge concentratie van de bladkleurstof, waardoor het uitermate geschikt is om in te nemen. De kans op kanker kan minder worden Let wel in principe is ieder groen gekleurde groente geschikt, echter spinazie heeft hoge concentraties.

Alternatief: Japanners eten veel zeewier

Het is een veel geplaatste vraag waarom dat oosterlingen zo gezond zijn en vaak een extreem hoge gemiddelde leeftijd behalen. Enerzijds heeft het te maken met een de inname van grote hoeveelheden vis. Deze bestaan uit onverzadigde vetten (omega-3) en zijn uitermate goed voor het goed functioneren van het lichaam zonder dat er vetten worden opgeslagen. Dit in tegenstelling tot de westerse manier van eten waarbij veel vet vlees wordt gebakken, gebraden, gebarbecued. Anderzijds eten zij veel zeewier. Dit is de oosterse variant van onze spinazie. Het zit boordevol met chlorofyl en daarmee kan ingenomen AFB1 goed worden geneutraliseerd voordat het verder schade aanricht.

Chlorofyl tabletten

Een andere manier is uiteraard dat je bij het reformhuis chlorofyl houdende tabletten koopt en daarvan per dag een pil neemt. Zodoende krijg je standaard de juiste hoeveelheid binnen en hoef je niet continu spinazie te eten. Daarmee kan een goede balans worden gevonden, zodat je groen leeft, je lichaam gezond is en blijft door het tegengaan van het aflatoxine B1 gifstof.

Let wel voorgaande is een voedingsadvies, waarmee je deze specifieke vorm van kanker kunt tegenwerken. Het houdt echter niet in dat je geen andere vorm van kanker kunt krijgen. Wees dus altijd waakzaam op wat je doet. Rook niet, drink met mate, eet gezond, sport en ga niet teveel in de zon liggen zijn vanzelfsprekende adviezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflatoxines en kankerWat de meeste mensen niet weten is dat sojabonen, noten en dan met name pinda´s en produkten die zijn gemaakt van pinda´…
Gezond voedsel: ZeewierGezond voedsel: ZeewierIn Aziatische landen is zeewier een bekend product, maar in Europa is het gebruik van zeewier minder bekend en wordt het…
Eet gezond, geef je maaltijd kleur!Eet gezond, geef je maaltijd kleur!Planten zitten vol nuttige voedingsstoffen, de zogenaamde fytonutriënten. Ze komen veel voor in fruit, groenten en grane…
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Bronnen en referenties
  • http://www.chalix.com/nl/141/wat-is-chlorofyl-chlorophyl-chlorella-spirulina/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflatoxine
  • http://carcin.oxfordjournals.org/content/10/1/175.short
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bladgroen
  • http://www.zeewierwijzer.nl/zeewier-gezondheid/overige-bestanddelen.html

Reageer op het artikel "Kanker vermijden door spinazie te eten: impact van chlorofyl"

Reactie

Rowie, 15-03-2015 14:05 #1
Tarwegras heeft een nog veel hogere concentratie chlorofyl en kan gemakkelijk elke dag gegeten worden, ook het tarwegraspoeder heeft nog een hoge concentratie bioactief chlorofyl. Reactie infoteur, 16-03-2015
Bedankt voor deze nuttige toevoeging.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Kanker
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!