InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Duizendbladthee: betere bloeding en minder menstruatiekramp

Duizendbladthee: betere bloeding en minder menstruatiekramp

Duizendbladthee: betere bloeding en minder menstruatiekramp Voor sommige vrouwen verloopt de menstruatie met veel pijn en kramp, doordat er relatief weinig zuurstofrijk bloed wordt aangevoerd. Het kan betekenen dat de periode onregelmatig verloopt en bij bloeding veel pijn met ongemak oplevert. Om deze problemen tegen te gaan, kan men duizendbladthee innemen. Hoe kan het drinken van duizendbladthee de klachten tijdens de periode verminderen en wat zijn de geneeskrachtige stoffen daarbij?

Duizendbladthee en menstruatie

Wat zijn de klachten bij bloedarmoede?

Indien in de baarmoeder na zevenentwintig dagen wachten geen bevruchte eicel is gaan nestelen, dan gaat het lichaam over tot de maandelijkse bloeding. De menstruatie start en zal bij een gezond lichaam relatief zonder veel pijn verlopen. Dat ligt anders bij vrouwen met anemie. Ten gevolge hiervan zal enerzijds de doorbloeding beperkt zijn en anderzijds wordt er onvoldoende zuurstofrijk bloed aangevoerd om de spierbeweging te ondersteunen. Oftewel er treden spanningen op, waardoor het zuuraandeel toeneemt en pijnlijke krampen kunnen plaatsvinden. Soms kan het dermate veel pijn en kramp betreffen dat men praktisch niets anders kan doen. Hoe kan de thee hierbij helpen?

Gunstige stoffen in duizendbladthee

De bloemkoppen maar ook de groene bladeren bevatten meerdere stoffen waaraan geneeskracht wordt ontleend. Het wordt vaak gebruikt indien er sprake is van verlaagde weerstand door grieperigheid. Toch hebben de stoffen aanvullende gunstige werkingen zoals:
  • bladoliën werken ontsmettend waardoor buikpijn minder wordt en krampen minder krachtig zijn;
  • flavonoïden (voorkomend in vele fruitsoorten) hebben een kankerremmend effect;
  • salicylzuur is de voorganger van acetylsalicylzuur oftewel de aspirine. Het werkt pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingsremmend;
  • kalium (tegenhanger van natrium) heeft een bloeddrukverlagend effect en voorkomt vochtophoping.

De combinatie van de stoffen heeft een bloeding stimulerende eigenschap. De Engelse benaming is ook typerend voor de plant aangezien het “nosebleed” oftewel bloedneus wordt genoemd.

Invloed van betere doorbloeding en salicylzuur

Indien meer bloed gemakkelijker de baarmoeder kan bereiken dan heeft het een gunstig effect. Aanvoer van meer zuurstofrijk bloed zorgt ervoor dat de spanningen minder groot zijn, waardoor de invloed van zuur minder wordt en spieren minder verkrampen. Meer bloed zorgt ervoor dat de baarmoederspieren beter kunnen functioneren, waardoor alles minder krampachtig verloopt. In combinatie met het salicylzuur wordt de invloed van pijn extra gereduceerd, zodat de menstruatie veel soepeler verloopt. Zodoende kan door de inname van duizendbladthee de menstruatie beter verlopen.

Vochtafdrijvende eigenschappen

Neem je de thee in dan heeft het eveneens een vochtafdrijvende eigenschap. Dit wordt deels veroorzaakt door het kalium-aandeel in de plant. Indien vocht wordt afgedreven kunnen eveneens ongewenste stoffen worden afgevoerd, denk zoal aan gifstoffen en zuren. Het kan daarbij een gunstig effect hebben op gewrichtspijnen, maar ook bij vochtophoping door trombose. In deze gevallen kun je een combinatie thee goed gebruiken denk aan brandnetel- of berkenbladthee.

Combineren met gemberthee

Een alternatief voor deze thee is gemberthee. Het zorgt eveneens voor een betere doorbloeding, waarnaast de invloed van pijn aanzienlijk wordt gereduceerd. Door zowel gember als duizendblad te gebruiken kun je de invloed van menstruatiepijn reduceren, zodat de periode zonder veel problemen verloopt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)Gewoon Duizendblad (Achillea Millefolium)Duizendblad is een plant met een mooie bloem. Het groeit overal in Nederland in bermen. Duizendblad is een geneeskrachti…
Pijnlijke menstruatie verhelpen met voedingPijnlijke menstruatie verhelpen met voedingWat te doen tegen pijnlijke menstruatie en PMS? Heb je tijdens en rond de menstruatie last van een opgeblazen gevoel, st…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Waarom een blad groen isWaarom een blad groen isIs een blad groen? Nee hoor, eigenlijk is een blad niet echt groen maar geel of rood. Maar waarom zie je dan het groen i…
Menstruatieklachten verminderenMenstruatieklachten verminderenHet merendeel van de menstruerende vrouwen heeft in zeker maten last van menstruatiepijn. Deze klachten kunnen erg hinde…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hisks, Rgbstock
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavono%C3%AFde#Kankerremmende_werking
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Duizendblad_(soort)#Kruidengeneeskunst
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acetylsalicylzuur
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Salicylzuur#Toepassingen

Reageer op het artikel "Duizendbladthee: betere bloeding en minder menstruatiekramp"

Reactie

Fons, 22-05-2019 12:44 #1
Mijn ouders gebruikten duizendblad als middel tegen tandpijn. Je moest het dan gewoon kauwen met de kiezen die pijn deden of het vocht stuwen naar de tanden die pijn doen. Ik heb de ervaring dat het werkzaam is.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Menstruatieproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!