InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe helpt rooibosthee het lichaam positief?

Hoe helpt rooibosthee het lichaam positief?

Hoe helpt rooibosthee het lichaam positief? Er zijn in de wereld vele soorten thee, welke een gunstig effect op het lichaam kunnen hebben. Het merendeel van de theeën bevatten theïne, waardoor ook nadelige gevolgen kunnen voordoen. Om bloeddrukverhoging enzovoorts door thee-inname te vermijden kun je gebruikmaken van rooibosthee. Feitelijk is het geen thee omdat geen theïne in zit, echter er wordt als vanouds middels heet water thee van getrokken. Wat voor eigenschappen heeft deze plant en wat zijn de positief werkende stoffen van het blad?

Rooibosthee

Rode kleur en oorsprong

Van origine komt de plant uit het zuiden van Afrika, maar wordt sinds de jaren dertig van de vorige eeuw grootschalig in Europa geteeld. Dat houdt in dat het op onze markt rechtstreeks beschikbaar en betaalbaar is. De rode kleur in biologisch materiaal wordt veroorzaakt door ijzer. Doordat het blad in de zon droogt oxideert het iets, zodat het de prachtige kleur krijgt. Indien er thee van wordt getrokken, komen de gunstige stoffen vrij en kunnen in opgeloste vorm worden opgedronken. Het bevat geen adrenaline-stimulerende elementen vergelijkbaar met cafeïne, waardoor het lichaam niet ongewenst wordt geactiveerd. Wat zijn dan de heilzame elementen van rooibosthee?

Ijzer voor rode bloedlichaampjes

Het hebben van bloedarmoede betekent onvoldoende zuurstofrijk bloed, waardoor de persoon snel moe en uitgeput is. Het kan vele fysieke problemen of aandoeningen geven aan organen en spieren. Door deze thee te drinken wordt een belangrijk onderdeel voor de vorming van rode bloedlichaampjes aangeleverd zijnde ijzer. In combinatie met hemoglobine krijgt het meer capaciteit om wel zuurstof te kunnen koppelen. Het is dus de basis van sterker wordend bloed, waardoor de effecten op het lichaam minder worden. Men sterkt dus aan! De thee is geschikt voor diegene met anemie, atleten, zwangere vrouwen en iedereen die meer weerstand willen hebben.

Calcium om botontkalking te verminderen

De thee zit relatief boordevol calcium. Indien er sprake is van osteoporose dan zijn er teveel zuren actief, waardoor calcium aan het skelet worden onttrokken. Oftewel botten worden broos, waardoor sneller fracturen kunnen ontstaan. Om de invloed daarvan te verminderen kun je de thee innemen, zodat calcium wordt aangewend om de invloed van zuren tegen te gaan. Bij osteoporose is het van belang om altijd voldoende vitamine D (specifiek D3 met K2) en zuivelproducten in te nemen om de gevolgen te beperken. Eventueel zuiveringszout kunnen worden ingenomen om de invloed van lichaamszuren te verminderen. Combineer de thee met voorgaande vitaminen, zodat je sterke botten hebt en behoudt.

Spanning, bloeddruk en lichaamspijntjes

Omdat calcium de gevolgen van zuren tegengaat, kan de gespannenheid van het lichaam, spieren en gewrichten afnemen. Een hoog zuurgehalte zorgt ervoor dat je lichaam gestrest is, waardoor op meerdere plekken problemen kunnen ontstaan. Door de invloed van zuren te neutraliseren kan het lichaam in een meer gunstige ontspannen lichaamsbalans terechtkomen. Bijkomstigheid is dat het hart minder hard hoeft te pompen om alle delen van voldoende bloed te voorzien. Het betekent dat met de inname van de thee men tot ontspanning kan komen, waarbij ook de bloeddruk kan dalen.

Rooibosthee voor goede nachtrust

Voorgaande houdt in dat het uitermate geschikt is voor goede nachtrust. Het lichaam ontspant, waardoor een warme roes door het lichaam kan trekken. Dit komt onder andere door het gemis aan theïne of cafeïne. Het bevat rustgevende elementen, welke bij inname voor het slapen gaan een uitermate gunstig effect hebben. Neem enkele kopjes thee in voordat je naar bed gaat, zodat je de nacht goed kunt doorkomen.

Magnesium is overal goed voor

In het lichaam zijn vele honderden processen actief, waartoe magnesium noodzakelijk is. Indien het lichaam onvoldoende daarvan binnenkrijgt, kunnen geleidelijk aan meerdere klachten ontstaan. Deze kunnen worden geschaard onder de groep onverklaarbare aandoeningen, waarbij met de tijd klachten ernstiger worden. Daartoe hoeft geen aanwijsbare medische reden te zijn. Voldoende magnesium innemen zorgt ervoor dat vage klachten uit kunnen blijven, waarnaast de weerstand beter werkt. Let wel ook magnesium heeft een slaapverwekkend resultaat.

Spieraanwas

Om goed af te kunnen vallen is het van belang om voldoende spieren aan te maken. Daaraan ten grondslag ligt de inname van voldoende zink. Het zorgt ervoor dat het percentage testosteron toeneemt, waardoor spieren worden gekweekt. Meer spieren betekent meer energievraag, waartoe vetten worden verbrand. Een gunstig uitgangspunt om bij af te vallen door de inname van rooibosthee. Omdat zink testosteron-aanmaak stimuleert is het goed voor de zaadproductie en werkt de erectie beter.

Welke mate van inname geeft voldoende stoffen?

Er wordt verondersteld dat inname van drie mokken of koppen thee voldoende stoffen en mineralen aan het lichaam toevoegt, om alle voorgenoemde elementen van het lichaam te ondersteunen. Uiteraard kan iets meer innemen geen kwaad. ís Ochtends een paar koppen om je lichaam aan te sterken en ís avonds een paar voor het slapen gaan. Zo houd je een goed mineraalniveau, zodat je goed kunt aansterken en opgewassen bent tegen aandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Naast normale thee gemaakt van originele theeplanten zijn tegenwoordig ook veel kruidenthees populair. Een van die kruid…
Rooibos, gezond voor meer dan je misschien denkt!Rooibos staat vooral bekend als de thee die uit Zuid-Afrika komt. Deze "nectar van de natuur" zoals de thee daar genoemd…
Gezondheidsvoordelen van rooibostheeGezondheidsvoordelen van rooibostheeHet is inmiddels algemeen bekend dat het drinken van thee gezond kan zijn voor het lichaam. Er zijn verschillende soorte…
Thee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenThee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenElke thee zonder enkele toevoeging (zoals suiker) is in principe hartstikke gezond doordat het alleen heet water en thee…
Rooibosthee, lekker en gezondRooibos (Aspalathus linearis) is een Zuid-Afrikaanse vlinderbloemige struik, familie van brem en klaver, die van oudsher…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ayla87, Rgbstock
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Rooibos#Nutritional_and_health_benefits
  • http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/292641-zit-kopje-rooibosthee.html

Reageer op het artikel "Hoe helpt rooibosthee het lichaam positief?"

Reactie

Sietske, 13-01-2016 15:55 #1
Sinds ik Rooibosthee drink heb ik geen last meer van maagzuur, ik moet er wel bij vertellen dat ik minder koffie drink.
Dus geen maagbeschermers meer!

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Gezondheidsthee
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!