InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Rooibos, gezond voor meer dan je misschien denkt!

Rooibos, gezond voor meer dan je misschien denkt!

Rooibos staat vooral bekend als de thee die uit Zuid-Afrika komt. Deze "nectar van de natuur" zoals de thee daar genoemd wordt, geniet steeds meer bekendheid in Nederland. En dat is niet vreemd als je bedenkt dat deze gezonde drank rijk is aan vitaminen en mineralen, een laag gehalte aan looizuur heeft en geen cafeïne bevat. Bovendien is het rijk aan anti-oxidanten. Rooibos wordt vooral als thee gedronken en is dan ook een prima dorstlesser. Maar waar is het nog meer goed voor?

Bestanddelen van rooibos

De werkzame eigenschappen van rooibos worden veroorzaakt door de naaldjes van de rooibosstruik. Tijdens het verwerkingsproces worden de takjes van de rooibosstruik zoveel mogelijk verwijderd. Omdat rooibosthee zo populair geworden is zijn er veel varianten op de markt. Sommige soorten rooibosthee die in de winkel liggen hebben echter maar een zeer lage concentratie rooibos. Als je dus rooibos wilt drinken vanwege de gezondheidseffecten, let dan op de concentratie naaldextract van rooibos in de thee. Er zijn tegenwoordig ook rooiboscapsules en cremes op basis van rooibos te koop. Hierover later meer.

Vitaminen en mineralen

Rooibos is rijk aan de volgende mineralen: calcium, koper, fluoride, ijzer, magnesium, kalium, zink en mangaan. Bovendien is het rijk aan vitamine C.

Anti-oxidanten

Rooibos bevat veel anti-oxidanten. Dit zijn stoffen die oxidanten (ook wel vrije radicalen genoemd) neutraliseren. Vrije radicalen zijn elektrisch geladen deeltjes die schadelijk zijn voor het lichaam. Ze ontstaan in het lichaam tijdens het verouderingsproces en door stress, maar kunnen ook van buitenaf het lichaam binnendringen via bepaalde stoffen in onder andere voeding, medicijnen en alcohol of door milieuverontreiniging. Rooibosthee bevat 50 keer zoveel anti-oxidanten als groene thee.

Looizuurarm en caffeïnevrij

Looizuur is een stof die veel in zwarte thee voorkomt. Het zorgt ervoor dat je thee bitter wordt als het te lang trekt. Doordat rooibosthee looizuurarm is, kan het zakje in de thee blijven. Dit is de reden dat er vaak geen touwtjes aan de zakjes van deze thee zitten. Het zal niet bitter worden, maar de lekkere lichtzoete smaak houden die het van zichzelf heeft. Rooibosthee bevat geen caffeïne en is dus een prima alternatief voor koffie of zwarte thee.

Rooibos voor de gezondheid

Rooibos kan worden gedronken als thee en is dankzij de hierboven beschreven bestanddelen een ware gezondheidsdrank. Maar het kan het ook als extract gebruikt worden in bijvoorbeeld crèmes en sprays. Hieronder staan enkele mogelijke toepassingen voor het extract of de thee.

Huidproblemen

Er zijn verschillende crèmes op de markt op basis van rooibos-extract. Deze crèmes werken verzachtend en kalmerend bij huidproblemen zoals eczeem en acné. En door de hoge concentratie anti-oxidanten werkt het ook goed tegen veroudering, zonnebrand en is het goed voor een gevoelige huid. Maar de huid kan natuurlijk ook van binnenuit verzorgd worden door middel van rooibosthee of capsules.

Allergie en maagdarmklachten

Een vervelende, maar veel voorkomende allergie uit zich in darmkrampjes bij baby's. Een wanhopige Zuid-Afrikaanse moeder kwam jaren geleden op het idee om rooibosthee toe te voegen aan het flesje melk voor haar baby, die toen onverwachts voor het eerst stopte met huilen. De krampjes leken opeens verminderd! Vanaf toen is rooibos steeds bekender geworden vanwege haar anti-allergische werking, ook bij volwassenen en inmiddels worden deze resultaten door wetenschappelijk onderzoek ondersteund. De stof histamine, die verantwoordelijk is voor de allergische reactie, wordt geremd door stoffen in rooibos (aspalathine en quercetine). Maar ook voor maagdarmklachten die onduidelijk of niet allergisch van aard zijn kan rooibos een verzachtende werking hebben. Bij allergie zoals hooikoorts kan rooibos op een steriel kompres worden gebruikt tegen jeukende ogen, of in een spray tegen de loopneus.

Hart- en vaatziekten

In 2008 ontdekte Dr. Jeanine Marnewick een nieuw effect van rooibos in een klinisch onderzoek naar hart en vaatziekten. Door oxidanten in het bloed kan een hartinfarct of hersenbloeding ontstaan. Het onderzoek wees uit dat de anti-oxidanten in rooibos het bloed zuiveren door deze oxidanten onschadelijk te maken en er ook voor te zorgen dat het lichaam zelf meer anti-oxidanten aanmaakt in de vorm van de stof gluthation. Voor een goed effect op hart en vaten is het drinken van zes koppen rooibosthee per dag aan te raden. Een capsule bevat de hoeveelheid rooibos naaldextract van vier koppen rooibosthee.

Rustgevend

Rooibosthee is caffeïnevrij en dus een prima alternatief voor zwarte thee of koffie in de avond. De drank wordt van oudsher gebruikt als rustgevend middel voor lichaam en geest en heeft een kalmerende werking op het zenuwstelsel. Het is dan ook bevorderend voor de nachtrust.

Wetenschappelijk Onderzoek

De werking van het rooibosextract is bevestigd door middel van medisch wetenschappelijk onderzoek. Maar er is nog weinig onderzoek op mensen gedaan. Er zijn artsen die vooral de anti-allergische werking van rooibos ondersteunen. Tegelijkertijd waarschuwen ze voor het feit dat rooibos geen medicijn is, maar dat het wel helpt klachten te verminderen. En wie weet ook voorkomen? Maar let dus nogmaals op de concentratie rooibos in de thee die u koopt!
© 2010 - 2019 Naledi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Naast normale thee gemaakt van originele theeplanten zijn tegenwoordig ook veel kruidenthees populair. Een van die kruid…
Rooibos: gezonder èn lekkerder dan theeRooibos: gezonder èn lekkerder dan theeRooibos, de beroemde thee uit Zuid Afrika. In de afgelopen jaren heeft deze thee een hele schare trouwe drinkers achter…
Gezondheidsvoordelen van rooibostheeGezondheidsvoordelen van rooibostheeHet is inmiddels algemeen bekend dat het drinken van thee gezond kan zijn voor het lichaam. Er zijn verschillende soorte…
Thee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenThee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenElke thee zonder enkele toevoeging (zoals suiker) is in principe hartstikke gezond doordat het alleen heet water en thee…
Kan thee bederven?Kan thee bederven?Kan thee bederven en is het dan schadelijk voor je gezondheid? Misschien heb je wel eens thee gekocht, vergeten dat je h…
Bronnen en referenties
  • www.bee-hexagon.net www.gezondheidsplein.nl www.rooibos.nl www.advinum.nl

Reageer op het artikel "Rooibos, gezond voor meer dan je misschien denkt!"

Reacties

Marla Schotborgh, 29-04-2016 16:46 #3
Hoe hoog moet de concentratie van de rooibos in thee zijn als je het wilt drinken voor de gezondheidseffecten?

Corrie Gast, 06-05-2015 20:21 #2
Is het ook goed voor de huid van een kind van 18 maanden?

S. Hoorn, 22-07-2011 13:49 #1

Infoteur: Naledi
Gepubliceerd: 01-07-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!