InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Jicht? Pas eetgewoonten aan om klachten te verminderen

Jicht? Pas eetgewoonten aan om klachten te verminderen

Jicht? Pas eetgewoonten aan om klachten te verminderen Jicht, een zeer vervelende en vooral pijnlijke aandoening. Het is dan ook belangrijk om de pijnlijke aanvallen zoveel mogelijk te voorkomen. Dit kan deels door een goed voedingspatroon en een gezonde levenswijze.

Wat is jicht

Jicht is een reumatische aandoening en uit zich in pijnlijke ontstekingen in de gewrichten. Het kan ontstaan op meerdere plaatsen in het lichaam maar het komt het vaakst voor in de dikke teen. Jicht ontstaat door opeenhoping van urinezuur in het lichaam. Urinezuur is een product dat ontstaat door afbraak van purine. Purine is een eindproduct dat ontstaat door afbraak van eiwitten.

Zeer vereenvoudigd ziet het als volgt eruit:
Eiwitten →(afbraak)→ Purine →(afbraak)→ Urinezuur.

Urinezuur

Overtollig urinezuur slaat, voornamelijk in de gewrichten, neer als kristallen waar ze een voor een pijnlijke ontstekingsreactie zorgen.
Indien de nieren niet goed werken kan er teveel urinezuur in het bloed terecht komen. Het kan ook zo zijn dat er meer urinezuur in het lichaam zit dan de nieren aan kunnen. Dit kan worden veroorzaakt door bepaalde ziektes, erfelijkheid of overgewicht.
Ook bepaalde voedingsmiddelen kunnen de urinezuurwaarden omhoog laten schieten, met alle gevolgen van dien. Alcohol is hierr een goed voorbeeld van, vooral bier bevat veel purine wat voor een hoog urinezuurgehalte zorgt. Drink daarom niet elke dag alcohol en beperk het tot 1 glas per keer.

Volgende producten of situaties kunnen de urinezuurwaarden in het lichaam verhogen:

  • Alcohol
  • Overgewicht
  • Koorts
  • Plastabletten
  • Te hoog purine inname
  • Te weinig drinken (minder dan 2 liter vocht per dag)

Beperk inname van purine

Jicht kan redelijk goed behandeld worden met medicijnen en soms kan het geheel voorkomen worden door een juiste levensstijl en voedingspatroon.
Het drinken van voldoende vocht (liefst water) is ook een belangrijke factor. Drink per dag zo'n 2 tot 3 liter water, hierdoor kunnen schadelijke stoffen beter en sneller worden afgevoerd uit het lichaam.
In bepaalde producten bevindt zich van nature veel purine, het is dan ook belangrijk om deze producten zoveel mogelijk te vermijden.
Het is echter wel heel belangrijk om eerst met uw huisarts te overleggen in hoeverre u een purinebeperkt dieet mag of moet volgen.
Indien men "normaal" eet dan krijgt men per dag zo'n 400 mg purine per binnen, om klachten te verminderen is het raadzaam deze gehalte te halveren. Dit lukt het beste om een soort van dieet te volgen, onderstaande rijtjes kunnen u daar mee helpen.

Rijk gehalte aan purine

  • producten met veel gist
  • Hart
  • Nier
  • Lever
  • Zwezerik
  • Justabletten
  • Mosselen
  • Haring
  • Sardines
  • Makreel
  • Ansjovis

Hoog gehalte aan purine

  • Bacon
  • Wild
  • Kalkoen
  • Kalfsvlees
  • Schapenvlees
  • Alcoholische dranken (vooral bier)

Matig gehalte aan purine

  • Varkensvlees
  • Rundvlees
  • Kip
  • Konijn
  • Leverworst
  • Ham
  • Eend
  • Krab
  • Kreeft
  • Oesters
  • Garnalen
  • Paling
  • Peulvruchten
  • Spinazie
  • Bloemkool
  • Asperges
  • Sperziebonen
  • Volkorenproducten

Tot slot

Indien men er goed oplet dat er niet teveel purinerijke voedingsmiddelen worden genuttigd kunnen jichtaanvallen in sommige gevallen geheel worden voorkomen. Toch is het oppassen als uw huisarts medicijnen heeft voorgeschreven tegen jichtaanvallen, ga dan nooit op eigen initiatief een purinearm dieet volgen! Overleg altijd met uw huisarts of eventueel uw diëtiste.
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedingsadvies bij jichtVoedingsadvies bij jichtJicht is een reumatische ziekte waarbij er een ontsteking ontstaat in het gewricht waardoor het gewricht erg veel pijn d…
Jicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht: symptomen, diagnose en behandelingJicht is een aandoening waarbij gewrichtontstekingen ontstaan als gevolg van een verhoogde concentratie urinezuur in het…
Jicht oorzaken, symptomen en behandelingBij jicht (artritis urica) is er sprake van een ontsteking in een gewricht. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door urine…
Jicht: symptomen, voeding en dieetJicht: symptomen, voeding en dieetJicht: jichtknobbel, gewrichten, urinezuur. Jicht ontstaat door een andere concentratie in het urinezuur. Jicht in een p…
Jicht: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingJicht: oorzaken, symptomen, diagnose en behandelingJicht (ook wel bekend als artritis urica) is een reumatische ziekte die vooral voorkomt bij mannen die ouder zijn dan 35…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum

Reageer op het artikel "Jicht? Pas eetgewoonten aan om klachten te verminderen"

Reacties

Hans, 27-09-2013 11:15 #7
In plaats van bakpoeder verkoopt de D.A. drogist Natriumbicarbonaat ook bekend als bakpoeder, maagzout, zuiveringszout, NaHCo3, dubbelkoolzure Soda, baking soda en het hoofdbestanddeel van AlkaLife, (maar dan 100 maal goedkoper) werkt inderdaad heel goed om de zuurgraad te verlagen. Alkalife en aanverwante producten zijn niets anders dan NaHCo3 opgelost in gedestileerd water… Mocht dit niet voldoende helpen, dan kan je nog vragen aan je huisarts om Colchicine ( herfststijloos) Allopurinol en /of arcoxia, celebrex…

W. Wilde, 07-03-2013 11:28 #6
Hallo, ik be een man van 80 jaar en heb sedert een drietal jaren last van jich aanvallen (tenen). Regelmatig naar de huisarts geweest en heb o.a. prednisol geslikt. Begin 2010 een spuit gekregen in het bot, nog nooit zo'n pijn gehad. Het hielp wel een tijdje, de pijn kwam echter regelmatig terug. Dit jaar word ik bijna dagelijk 3 weken geleden weer naar een reumatoloog gestuurd, welke foto's heeft laten maken, bij de uitslag kreeg ik te horen dat ik maar steunzolen moest aan late meten en fysioen en de jicjt stoppen methode, met het anti jicht therapie. Ik had daar totaal geen vertrouwen in, dit ook gezegd tegen mijn huisarts daar mij grote tenen zeer dik en pijnlijk waren. Deze heeft mij weer doorverwezen om bloed te prikken, uitslag nog niet bekend, wel ben ik zelf begonnen met alkalife,

Astrid, 29-09-2012 10:49 #5
Dit is de methode: Drink, nèt voordat je naar bed gaat, een glas water met daarin opgelost een halve afgestreken theelepel bakpoeder (2 gram). Neem zo’n zelfde glas als je opstaat. En vervolgens drink je om de twee tot vier uur zo’n glas, op momenten wanneer de maag niet al te vol is, doorgaans dus een uur / half uur voor de maaltijden. Het maximum mag vier afgestreken theelepels per dag zijn, dus acht glazen van elk een halve theelepel. De zakjes bakpoeder die je in de supermarkt tegenkomt zijn 15 à 16 gram, waarmee je dus net onder het dagmaximum blijft.

Pi Robers, 02-05-2012 12:54 #4
Hallo, ik ben jichtlijder sinds een half jaar en ben naarstig op zoek naar een voedingsmiddelenlijst, waar niet alleen voedingswaarden, vitaminen en mineralen in vermeld staan, maar ook het purinegehalte per product. Bestaat er zo'n lijst ergens in een boek ofzo?

H. Blom, 04-12-2010 16:19 #3
Ik heb last van mijn grote teen, dus ik denk jicht en ik las in u artikel over voeding, ik sport dus neem 4 keer in de week whey eiwitten kan dit het probleem wezen. bij voor baat dank Reactie infoteur, 04-12-2010
@ H. Blom,
Whey eiwitten kunnen inderdaad voor problemen zoals jicht zorgen omdat een overschot aan eiwitten in het lichaam uiteindelijk wordt afgebroken tot urinezuur. Een te hoge concentratie urinezuur kan bij sommige mensen (zeer) vervelende en pijnlijke klachten opleveren. Zijn de whey eiwitten inderdaad de boosdoener, dan kan de dosering worden gehalveerd, soms is helemaal stoppen met de whey eiwitten zelfs noodzakelijk.
Op zich is het raadzaam om toch een huisarts te raadplegen, of het in uw geval daadwerkelijk om jicht gaat en niet om iets anders.
Veel sterkte met uw grote teen…

El-ja (infoteur), 16-07-2010 18:25 #2
Zeer vervelend en pijnlijk zo'n jicht aanval en ik kan me voorstellen dat u dat niet nog een keer weer wilt meemaken.
Het is erg belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak van de aanval was voordat men zelf een purinearm dieet gaat volgen. Dit mag u alleen doen in overleg met de huisarts of behandeld specialist.
Moet u een purine arm dieet volgen dan kunt u het beste producten die een rijk gehalte en hoog gehalte aan purine hebben mijden. Producten met een matig gehalte aan purine mag u eten met mate, een keer een normale portie bloemkool kan echt geen kwaad. Producten die niet in bovenstaande lijst staan kunt u wel eten.
Komt u er niet uit en u moet wel een purinearm dieet volgen, neem dan contact op met een diëtiste zij kan u heel goed helpen.

Riet van der Laan, 15-07-2010 19:13 #1
Drie weken geleden een hele vervelende ervaring gehad met Jicht in de linker grote teen.
Mijn vraag wat mag ik nou wel, en niet eten. Wil deze ervaring niet nog een keer meemaken.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 23-07-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!