InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darm

Dientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darm

Dientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darm Vermoeidheid, stevig afvallen, geregelde diarree en/ of buikpijn kan worden veroorzaakt door dientamoeba fragilis-infectie. Dit is een eencellig diertje welke van deels verteerd eten voedt, waardoor de drager zelf minder energie krijgt. Oftewel bij een onveranderd dieet kan men zomaar afvallen, waarnaast er ook sprake is van geregelde buikloop. Wat houdt deze infectie in, hoe lang duurt het en wat kunnen de gevolgen zijn?

Dientamoeba fragilis-infectie

Wat is het voor diertje?

De parasiet is slechts eencellig groot, echter kan daarbij snel in aantal vermeerderen en in de darmen verspreiden. Het voedt zich door energie aan de ontlasting te onttrekken, waardoor die persoon minder energie krijgt. Omdat het diertje voedt van de drager, is het een parasiet en kan uiteenlopende complicaties geven. Of men heeft er geen last van of het kan langdurig een ongemakkelijk aanvoelende buik geven, waarbij de ontlasting vrij geregeld of altijd in dunne vorm het lichaam verlaat. Wat is de invloed van het diertje?

Invloed van de parasiet

Hoeveel overlast de parasiet geeft hangt per persoon af. De ene persoon hoeft er nooit opvallende klachten aan over te houden, terwijl de ander vaak aan de dunne is. Daarbij is er sprake van diarree of waterige ontlasting, waardoor de persoon ook buikpijn- en klachten kan hebben. Dit wordt chronische diarree genoemd en kan leiden tot uitputting en vermoeidheid. Denk aan stekende pijn op één plek of een ongemakkelijk gevoel in de darmen. Vaak is er sprake van een pijnlijke plek links onder in de buik. Het kan daarbij ook overgaan in een aanhoudende buikloop, waardoor de persoon er langdurig last van blijft houden. Treft het een opgroeiend kind dan kan het lichaam onvoldoende voedingsstoffen krijgen, waardoor de groei vertraagd zal verlopen. Soms kan er sprake zijn van een uitslag op de huid of leidt bij ouderen tot constipatie of verstoppingen.

Mate van voorkomen

Het is duidelijk dat de klachten door het eencellige hardnekkige diertje worden veroorzaakt. Het is echter onduidelijk waarom een bepaalde persoon ermee besmet is geraakt. Mogelijk kan het komen door overgedragen cellen van andere mensen of via besmette oppervlakten. Denk aan een bedrijfstoilet, waarbij de handen na het toiletbezoek onvoldoende zijn gewassen. Het komt bij alle leeftijden voor, echter hoe vaak het werkelijk voorkomt is onduidelijk. Vaak wordt het niet als een infectie herkend, echter denkt men dat het een standaard diarree is. Daarnaast kan het voorkomen dat de persoon er geen lastige klachten aan overhoudt, waardoor het niet opvalt.

Wanneer er iets aan doen?

Indien de klachten leiden tot gewichtsverlies door chronische diarree, buikloop waarbij men altijd een vervelend onderbuik gevoel heeft dan is het noodzaak om stappen te ondernemen. Het is dan van belang dat er een ontlastingsonderzoek wordt gedaan. Op microscopisch niveau kan worden bekeken of de parasiet in de ontlasting aanwezig is. Is het aangetoond dat het diertje aanwezig is, dan dient het zorgvuldig te worden behandeld.

Behandeling dientamoeba fragilis-infectie

Vaak wordt het behandeld middels een antibioticakuur. Het heeft tot doel om de infectie te stoppen, zodat het met de ontlasting het lichaam definitief verlaat. Toch kan dit niet altijd voldoende zijn, omdat het hardnekkig kan zijn. Soms wordt het middel Clioquinol voorgeschreven, waarmee de parasiet wordt uitgebannen. Probleem is dat het middel praktisch nooit wordt verstrekt, omdat er vele bijwerkingen aan verbonden zijn. Men moet bij inname van dit medicijn altijd de voorgeschreven hoeveelheid innemen. Een andere methode om het te behandelen is door een darmspoeling te doen. Echter, deze manier garandeert niet dat de parasiet compleet wordt verwijderd, waardoor de klachten aan kunnen blijven houden. Een combinatie met medicatie is dus noodzakelijk. In de meeste gevallen zal de behandeling langdurig zijn waarbij het eencellige diertje lastig verwijderd kan worden. Volg de op- en aanmerkingen van de behandelend arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/159/dientamoeba-fragilis-infectie-met/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dientamoeba_fragilis

Reageer op het artikel "Dientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darm"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlastingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!