InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verzakking baarmoeder: symptomen en behandeling

Verzakking baarmoeder: symptomen en behandeling

Verzakking baarmoeder: symptomen en behandeling De meeste vrouwen krijgen tijdens hun leven te maken met een of meer aandoeningen van de vrouwelijke voortplantingsorganen. Bijvoorbeeld een verzakking van de baarmoeder. Waar ligt de baarmoeder? Wat zijn de oorzaken, de symptomen en hoe kan een verzakking behandeld worden? Een ander woord voor verzakking is prolaps.

Inhoud artikel

Baarmoeder

Baarmoeder: ook wel uterus genoemd is een van de inwendige organen van de vrouw. De baarmoeder ligt laag in de buik, tussen de blaas en de endeldarm. De vorm van de baarmoeder kun je vergelijken met een omgekeerde peer en de grootte van een vuist.

Verzakking

Bij een verzakking, ook wel prolaps genoemd, is er sprake van een daling van een orgaan ten opzichte van zijn normale plaats. Voorbeelden: verzakking endeldarm (rectumprolaps), verzakking baarmoeder (uterusprolaps).

Verzakking van de baarmoeder

De baarmoederwand zakt naar beneden. Het komt vooral voor na de overgang en het komt meer voor bij blanke vrouwen. Er zijn een aantal risicofactoren: overgewicht, (grote of zware) kinderen hebben gebaard.

Oorzaken verzakking baarmoeder

De baarmoeder blijft op haar plaats (in het bekken) door bindweefselbanden. Maar als deze banden zwakker worden of gaan uitrekken, bijvoorbeeld door een bevalling, dan is het mogelijk dat baarmoederwand verzakt. Een verzakking komt veelal na de overgang voor, de banden verliezen kracht door een lager gehalte aan oestrogeen. Je hebt nog meer kans op een verzakking als door aandoeningen extra druk op de spieren en banden in het bekken wordt uitgeoefend. Je moet dan denken aan: een te hoog lichaamsgewicht, chronisch hoesten, flink persen bij de ontlasting.

Soorten verzakking

Bij een baarmoederverzakking zakt de baarmoeder in de schede omlaag. De baarmoeder kan een klein stukje verzakken, maar het kan ook gebeuren dat de baarmoeder tot buiten de schede verzakt. Bij de schede zijn er twee soorten verzakkingen: bij een cystokèle puilt de blaas met de voorste schedewand naar achteren en bij een rectokèle puilt het rectum met de achterste schedewand naar voren. Beide soorten kunnen alleen, samen of in combinatie met een verzakking van de baarmoeder optreden.

Symptomen verzakking baarmoeder

De volgende verschijnselen kunnen optreden:
  • Een vol gevoel bij de schede;
  • Het lijkt alsof er iets uit de schede hangt;
  • Een vervelend, zeurend gevoel of iets pijn onderin de rug;
  • Regelmatig blaasontstekingen (omdat de blaas zich niet goed kan ledigen);
  • Seksueel ongemak of pijn;
  • Moeite bij urineren en ontlasten;
  • Frequenter moeten urineren;
  • Bij een cystocèle kan het gebeuren dat je wat urine verliest bij lachen of hoesten.

Diagnose verzakking baarmoeder

Een verzakking kan worden vastgesteld door gynaecologisch onderzoek door een arts. Soms zal worden doorverwezen naar een uroloog.

Behandeling verzakking baarmoeder

  • Bij een lichte verzakking kunnen oefeningen om de bekkenbodemspieren sterker te maken afdoende zijn. Het gaat dan om de zogenaamde kegel-oefeningen.
  • Is een vrouw in de fase na de menopauze dan kan een arts oestrogeenhormonen voorschrijven (bij een lichte verzakking). Het kan gaan om tabletten, crème of ovules. Het ondersteunende weefsel wordt steviger maar de verzakking is niet verdwenen.
  • Een arts kan ook aanraden om een ring te laten plaatsen, deze ring zorgt ervoor dat de baarmoeder weer op de juiste plaats wordt teruggebracht.
  • Een operatie is ook een optie. Het advies van de arts zal afhangen van de soort verzakking. Soms wordt een verwijdering van de baarmoeder aangeraden in combinatie met een plastiek. Dit is een operatieve ingreep waarbij de wanden van de schede weer op hun oorspronkelijke plaats terechtkomen.
Gerelateerde artikelen
Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarmVerzakking van blaas, baarmoeder of endeldarmBij 25% van alle vrouwen ontstaat na het veertigste levensjaar een verzakking van de blaas of van de baarmoeder. Vrouwen…
Verzakking bij vrouwen: symptomen, oorzaak en behandelingVerzakking bij vrouwen: symptomen, oorzaak en behandelingVerzakking bij vrouwen symptomen zijn afhankelijk van het type en de omvang van de verzakking. Een verzakking van de baa…
Vaginaverzakking: vaginale verzakking klachten & behandelingVaginaverzakking: vaginale verzakking klachten & behandelingEen vaginaverzakking, vaginale verzakking of vaginale prolaps, is een aandoening waarbij het steunweefsel in de vaginawa…
Rectale prolaps: Endeldarmverzakking met verlies stoelgangRectale prolaps: Endeldarmverzakking met verlies stoelgangBij een rectale prolaps steekt een deel van het rectum (endeldarm) de anus uit door het lichaam. De verzakking (prolaps)…
Baarmoederverzakking: symptomen, oorzaken en behandelingBaarmoederverzakking: symptomen, oorzaken en behandelingBaarmoederverzakking, baarmoederprolaps of uterusprolaps komt veel voor, ongeveer één op de vijf tot tien vrouwen krijgt…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsplein.nl
  • Verzakkingbaarmoeder.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Verzakking baarmoeder: symptomen en behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 01-02-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!