InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarm

Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarm

Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarm Bij 25% van alle vrouwen ontstaat na het veertigste levensjaar een verzakking van de blaas of van de baarmoeder. Vrouwen vinden dit lastig, schamen zich soms en zoeken meestal pas hulp als de kwaal langere tijd aanwezig is. Soms ontstaat een verzakking aan de endeldarm. Er zijn diverse oplossingen mogelijk die men met de arts kan bespreken. Wat kun je doen als je te maken krijgt met een van deze aandoeningen?

Wat is een blaasverzakking?

Bij een blaasverzakking is er sprake van het uitzakken van de bodem van de blaas. De voorwand van de schede van de vagina zal naar buiten zakken en dat veroorzaakt het vervelende gevoel. De vrouw krijgt last van extreme vermoeidheid. Vooral fietsen of zitten worden lastige zaken. Men heeft het gevoel dat er een bal in de vagina zit en dat veroorzaakt tevens een chronische pijn in de rug. Als men gaat liggen dan verminderen de klachten. Ook tijdens het vrijen kunnen er pijnklachten ontstaan. Ook zal er urineverlies ontstaan bij lachen, niezen of inspanning. Er kan vaker een blaasontsteking ontstaan omdat men niet goed kan uitplassen.

Wat is een baarmoederverzakking?

Bij een baarmoederverzakking is het steunweefsel van de baarmoeder verzwakt en zakt de baarmoeder in de vagina. Dit veroorzaakt dezelfde klachten als bij een blaasverzakking. Vermoeidheid, het gevoel dat er iets in de vagina zit is sterk.

Wat is een verzakking van de endeldarm?

Bij een verzakking van de endeldarm is de wand van de endeldarm verzwakt. Ook de kringspier is verzwakt. De achterwand van de schede is hierbij verzwakt en zakt naar buiten. Vrouwen krijgen problemen met de stoelgang. Soms krijgt men last van een moeilijke stoelgang (constipatie) maar soms ook heeft men geen beheersing over de darmen en ontstaat spontaan verlies van ontlasting. Veel vrouwen schamen zich hiervoor en vragen geen of pas laat hulp.

Aandachtspunten bij een blaasverzakking zijn:

  • Een verzakking kan voorkomen op iedere leeftijd
  • Er zijn niet altijd klachten.
  • Baarmoeder verwijderen

Een verzakking kan voorkomen op iedere leeftijd

Een verzakking kan eigenlijk al op iedere leeftijd voorkomen. Maar meestal ontstaat deze na het veertigste levensjaar. Het krijgen van kinderen wordt gezien als een van de belangrijkste oorzaken. Vooral als er een zware bevalling heeft plaatsgevonden, kan een verzakking gemakkelijk ontstaan. Tijdens de overgang maakt men minder oestrogeen aan en dit kan de klachten doen verergeren.

Er zijn niet altijd klachten

Soms zijn er geen klachten terwijl er toch sprake is van een verzakking. Het kan worden opgemerkt door de arts bij het maken van een uitstrijkje. Soms echter zijn er al vage klachten zoals vermoeidheid of pijnklachten bij het vrijen.

Baarmoeder verwijderen

Ieder jaar worden er bij méér dan tienduizend vrouwen de baarmoeder verwijderd. Men noemt dit hysterectomie. Vaak wordt als reden de verzakking genoemd. Maar ook een vleesboom, ernstige menstruatieklachten kunnen een reden zijn waarom wordt overgegaan tot het verwijderen van de baarmoeder. Vooral in de zeventiger jaren was het verwijderen van de baarmoeder iets wat veelvuldig werd toegepast. In veel gevallen was er daarna sprake van blijvende incontinentie waardoor vrouwen zich erg gehandicapt voelden. In de meeste gevallen is het verwijderen van de baarmoeder een zware en onnodige ingreep die ook psychisch grote gevolgen kan hebben voor een vrouw. Wees daarom zelf alert en ga niet te snel over tot deze maatregel.

Klachten bij iedere verzakking

  • Een "vol" gevoel in de vagina
  • Er steekt iets uit de vagina
  • Lichte pijn onder in de rug
  • Moeite met plassen en/ of stoelgang
  • Vaak moeten plassen
  • Pijn bij het vrijen

Methode van behandeling

  • Bekkenbodemtraining
  • Ring of pessarium
  • Operatie

Bekkenbodemtraining

Onder begeleiding van een fysiotherapeut kan men leren hoe men de spieren van de bekkenbodem zelf kan verstevigen. Deze therapie kan alleen als de klachten nog niet al te ernstig zijn. Door oefeningen krijgt men een betere beheersing over de spieren.

Ring of pessarium

Er kan een ring worden geplaatst om de baarmoeder of de blaas weer in de juiste positie te krijgen. Deze wordt zodanig geplaatst dat men er geen last van heeft, ook niet bij het vrijen. Dit is de meest simpele oplossing die in veel gevallen tot tevredenheid kan leiden. De ring kan geplaatst worden door de huisarts. Er zijn ringen in diverse maten en door de arts zal d.m.v. een inwendig onderzoek bepaald worden welke maat men nodig heeft. De ring mag geen pijn veroorzaken geven en men moet deze in het geheel niet voelen. Een ring is niet geschikt bij een verzakking van de endeldarm.

Operatie

Het is slechts in enkele gevallen noodzakelijk om over te gaan tot een operatie. Over het algemeen is dit in 10 tot 12% van alle gevallen. Er kan een operatie aan de voorwand van de schede plaatsvinden. Hierbij wordt de ingezakte voorwand en de blaas weer op de oude plaats teruggeplaatst. Deze operatie vindt plaats via de schede. Bij een verzakking van de baarmoeder wordt de baarmoeder aan stevige kunstbanden opgetrokken naar de oorspronkelijke plaats. Ook dit gebeurt via de schede. Bij een endeldarm verzakking wordt het bindweefsel rond de darm ingekort een klein deel van de endeldarm verwijderd. De bekleding van de schedewand is meestal ook te ruim geworden en deze wordt enigszins ingekort. Een andere manier van opereren is het plaatsen van een kunststof matje. Dit kan zijn aan de voorwand of aan de achterwand. Maar het kan ook aan beide kanten. Men noemt dit een Prolift operatie. Er is enige tijd verwarring geweest over deze methode in verband met de veiligheid van de implantaten. Zowel door het tv-programma Radar als Zembla werd hier in 2012 aandacht aan besteed.

Een verzakking kan weer terugkeren

Juist omdat er sprake is van meerdere mogelijkheden bij een verzakking kan deze weer terugkomen. Heeft men een blaas verzakking gehad, dan kan later alsnog een endeldarm verzakking optreden of een baarmoeder verzakking. Het beste resultaat is te bereiken als men wordt behandeld door een team waarbij wordt samengewerkt door gynaecoloog, uroloog, chirurg en fysiotherapeut.

Wat kun je zelf doen om de kans op een verzakking te voorkomen?

Geheel voorkomen van een verzakking is niet mogelijk. Wel kun je zelf een aantal maatregelen nemen die de kans verkleinen, zoals:
  • Voldoende vezelrijk voedsel eten
  • Voldoende drinken
  • Voldoende tijd nemen voor bezoek aan toilet
  • Geen uitgesteld toiletbezoek
  • Niet te zwaar tillen
  • Zelf oefeningen doen om de bekkenbodem te verstevigen.
Gerelateerde artikelen
Verzakking baarmoeder: symptomen en behandelingVerzakking baarmoeder: symptomen en behandelingDe meeste vrouwen krijgen tijdens hun leven te maken met een of meer aandoeningen van de vrouwelijke voortplantingsorgan…
Blaasverzakking of verzakte blaas: symptomen en behandelingBlaasverzakking of verzakte blaas: symptomen en behandelingBlaasverzakking symptomen bestaan onder meer uit een drukkend of vol gevoel in het bekkengebied en het gevoel dat er iet…
Baarmoederverzakking: symptomen, oorzaken en behandelingBaarmoederverzakking: symptomen, oorzaken en behandelingBaarmoederverzakking, baarmoederprolaps of uterusprolaps komt veel voor, ongeveer één op de vijf tot tien vrouwen krijgt…
Vaginaverzakking: vaginale verzakking klachten & behandelingVaginaverzakking: vaginale verzakking klachten & behandelingEen vaginaverzakking, vaginale verzakking of vaginale prolaps, is een aandoening waarbij het steunweefsel in de vaginawa…
Verzakking endeldarm: operatie, symptomen en behandelingVerzakking endeldarm: operatie, symptomen en behandelingEen verzakking van de endeldarm wordt endeldarmverzakking of rectumprolaps genoemd. Oorzaken van deze aandoening zijn la…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Therapractice, Pixabay
  • Alant Vrouw
  • Erasmus medisch centrum
  • Stichting Bekkenbodem patiënten.

Reageer op het artikel "Verzakking van blaas, baarmoeder of endeldarm"

Reacties

R. Hartjesveld, 02-04-2016 13:30 #4
Aangezien ik op de meest ongelegen momenten ontlasting verloor en een constante hevige drang heb, is het eerste gedeelte van een sacrale neuro modulatie achter de rug, het tweede gedeelte zal 15 april plaatsvinden. Aangezien ik nog steeds hevige drang heb bij het staan en lopen, hetgeen pijn in de rug en het been veroorzaakt, is er nu
sprake van de mogelijkheid van een verzakking. Ik heb teveel negatiefs gehoord over het plaatsen van een matje en wil dit dus niet, maar wil als het even kan zo ook niet
verder. Is er een andere ingreep mogelijk om een verzakking te verhelpen? Ook blijkt na het meedoen aan het Bevolkingsonderzoek Darmkanker, dat er bloed in de ontlasting zit, het intake-gesprek voor verder onderzoek en/of ingreep vindt 14 april a.s. plaats. Is het mogelijk dat er een verband bestaat? En moet ik nu wel doorgaan met het inwendig plaatsen van de sacrale neuro modulatie. Aangezien het een en ander onder
verschillende specialismen valt, krijg ik geen duidelijk antwoord. Bij voorbaat heel vriendelijk dank. Reactie infoteur, 02-04-2016
Geachte Mevr. hartjesveld.

Dank voor uw reactie. Uw klachten zijn ernstig en gecompliceerd. Daarom is het niet mogelijk om U zo maar advies te geven. Overleg met de behandelend arts is noodzakelijk en mocht U twijfels hebben raadpleeg dan een tweede specialist voor een second opinion. Ik kan me heel goed voorstellen dat U geen matje wilt maar er dient wel naar goede oplossingen gekeken te worden waarbij samenwerking tussen de specialisten noodzakelijk is.
Ik wens U veel sterkte,
Met vriendelijke groet,
Celientje1.

Nellie, 01-11-2015 11:41 #3
Hallo
Ik heb 20 jaar een matje voor een darmverzakking, sinds kort heb ik weer seks en toch wel pijn vooral onderbuik en bilspier.kan seks oorzaak zijn Reactie infoteur, 02-11-2015
Beste Nellie,

Ik kan deze vraag beslist niet beantwoorden. Neem contact op met je huisarts en vraag om een verwijzing naar een specialist. Die kan met zekerheid bepalen wat de oorzaak is.

Met vriendelijke groet,
Celientje1

Diana, 08-12-2014 13:13 #2
Hoi
mijn moeder heeft ook een ring voor haar blaasverzakking maar verliest de laatste tijd bloed
miijn vraag is nu of dit normaal is? ze is 67 jaar Reactie infoteur, 08-12-2014
Hallo Diana,

Dank voor je reactie. Bij bloedverlies is het altijd noodzakelijk om een dokter te raadplegen. Nader onderzoek zal worden gedaan zodat de oorzaak kan worden opgespoord. Maak dus maar snel een afspraak met de huisarts.
Met vr. groet,
Celientje1

Bracke Rita, 15-11-2014 16:25 #1
Ik ben 75, en heb al een paar jaren een baarmoeder verzakking.Echt last heb ik er niet van, enkel als ik zware dingen hef, of moet persen bij de stoelgang, dan durft die wel eens even naar buiten komen.
Rugpijn en soms moeilijk bij het wandelen, kan ik ook nog vermelden;
Moet ik op mijn leeftijd, nog een ingreep ondergaan, kan het nog verergeren enzomeer, .
Dank voor het luisterend hoor! Reactie infoteur, 16-11-2014
Beste Rita,

Dank voor je reactie. Een verzakking is beslist niet fijn. De vraag of een ingreep het beste voor je is hangt van veel verschillende factoren af. Een belangrijke vraag hierbij is hoe het gesteld is met je algemene conditie, gezien de leeftijd. De ernst van de verzakking speelt een rol en hoeveel beperking dit je geeft in het dagelijks leven. Van belang is om met je huisarts te overleggen wat gezien je leeftijd, je conditie en de ernst van de verzakking en de verwachting voor de toekomst voor jou de beste oplossing is.
Ik wens je sterkte.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!