InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Prikkelbaar Darm Syndroom of Darmparasiet?

Prikkelbaar Darm Syndroom of Darmparasiet?

Is er bij u (jaren geleden) een Prikkelbaar Darm Syndroom geconstateerd, zonder dat er een (ontlasting) laboratorium onderzoek is gedaan? Wellicht is er dan toch iets anders aan de hand?

Wat is PDS?

Het Prikkelbare Darm Syndroom wordt ook wel een spastische darm genoemd en is een verstoorde darm, die buikklachten en problemen met de ontlasting geeft. De klachten komen vaak tot regelmatig terug en geeft pijn op verschillende plekken in de buik.

Hoe ontstaat PDS?

Voeding en stress spelen wel een grote rol bij het ontstaan van PDS, maar het is niet duidelijk hoe een prikkelbare darm precies ontstaat. Bij PDS kunnen de klachten door stress (drukte en spanning) verergeren, maar ook door bepaalde voedingstoffen reageert de darm vaak heftiger dan normaal op prikkels. Door deze prikkels gaat de darm vaker en heviger samentrekken, daardoor ontstaan er pijn klachten. Sommige mensen ondervinden weinig klachten andere mensen moeten hu hele leven aanpassen aan hun prikkelbare darm.

Wat zijn de symptomen bij een prikkelbare darm:

Van buikpijn tot heftige buikkrampen op verschillende plekken in de buik
  • Vervelend opgeblazen gevoel in de buik
  • Winderigheid
  • Onregelmatige ontlasting, diaree of verstopping kunnen worden afgewisseld
  • Buikpijn kan verdwijnen of verergeren nadat u heeft gegeten of ontlasting heeft gehad
  • Misselijkheid
  • Moeheid
  • Pijn of naar gevoel bij het plassen
  • Rugpijn
  • Gewrichtspijn, spierpijn

Behandeling PDS

  • Voeding- en lijfstijladviezen
  • Tegen verstopping, bulkvormers, vezels, laxeermiddelen en vochtbinders
  • Bij diaree bulkvormers en diareeremmers
  • Tegen buikkrampen paracetamol, duspatal
  • Sommige antideprressiva verminderen pijnprikkels en kunnen bij heftige pijnkrampen worden voor geschreven
  • Hypnotherapie of bekkenfysiotherapie

Wat is de Dientamoeba fragilis?

De Dientamoeba fragilis is een eencellige dikke darmparasiet die in 1918 voor het eerst werd beschreven. Dientamoeba duidt erop dat dit organisme bij de amoeben werd ingedeeld in plaats van bij de parasieten. Fragilis betekent kwetsbaar. De Dientamoeba lijkt nog het meest op een parasiet die vaak voorkomt bij kippen en kalkoenen, de Histomonas melegridis. De Dientamoeba fragilis is de meest voorkomende en schadelijkste dikke darmparasiet van 7-12 mm groot. De Dientamoeba fragilis kan maar kort buiten het lichaam leven, toch komt deze darmparasiet het meest voor in Nederland.

Hoe vindt de besmetting plaats?

Via besmet voedsel, het toilet, handen (de eigen handen of die van de kok die het eten klaarmaakt) kunnen ontlasting bevatten en zo een besmetting veroorzaken. Men komt ook in contact met ontlasting door het verschonen van baby’s. Ook paarden, honden en ratten kunnen de parasieten overdragen op mensen. In veel publicaties wordt aangegeven dat er een relatie bestaat tussen Dientamoeba fragilis besmetting en de kleine witte wormpjes (Enterobius) of aarsmaden.

Wat zijn de symptomen van een besmetting met Dientamoeba fragilis:

  • Buikpijn of buikkramp
  • Opgeblazen gevoel in de buik
  • Winderigheid
  • Diaree , verstopping en/of ongewone ontlasting, die plakt aan het toilet
  • Misselijkheid
  • Moeheid
  • Jeuk/Eczeem aan de huid
  • Hoofdpijn
  • Slaapeloosheid
  • Grieperig gevoel

Behandeling Dientamoeba fragilis:

  • Sommige artsen zeggen de Dientamoeba fragilis niet te behandelen, omdat niet alle mensen die deze parasiet bij zich dragen ook klachten hebben. Maar omdat het hier een besmettelijke ziekte betreft, moet er altijd behandeld worden om verdere besmetting te voorkomen. Paromomycine. een antibioticum dat ook in bovenstaand artikel wordt genoemd als kuur tegen Dientamoeba fragilis en is voor 75% effectief. In Duitsland, België en veel andere landen is het via de apotheek beschikbaar. In Nederland is het niet op de markt.
  • Medicijnen ,Clioquinol is de aanbevolen medicatie, deze werk voor 75%. Daarnaast wordt er ook Paromomycine voorgeschreven, maar omdat dit een antibioticum betreft, kan het de darmflora aantasten en is in Nederland niet verkrijgbaar. Ook Flagyl (metronidazol ) kan worden voorgeschreven echter dit middel heeft vaak weinig effectief. Het succes van deze kuur is ongeveer 50%.
  • Het vermijden van granen: brood, past, rijst, muesli, etc. (zetmeelrijk voedsel)voor en tijdens de kuur verhoogt het succes van een kuur.
  • Laat de partner en de gezinsleden nakijken en behandel alle besmette personen tegelijk.
  • Nacontrole vindt 7 dagen na de kuur plaats.
  • Zorg voor goede hygiëne thuis en op school.

PDS of Damrparasiet?

Veel klachten die bij het Prikkelbaar Darm Syndroom voorkomen, zoals diarree, de ontlasting niet goed op kunnen houden, buikkramp, winderigheid etc, kunnen ook veroorzaakt worden door de dikke darmparasiet Dientamoeba fragilis. Toch wordt bij klachten vaak PDS vastgesteld, zonder dat er een uitvoerig laboratoriumonderzoek heeft plaatsgevonden. Echter bij 10 tot 20 procent van de Nederlandse bevolking blijken de klachten veroorzaakt door parasieten.
© 2012 - 2017 Anhi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Darmparasiet: Blastocystis hominisDarmparasiet: Blastocystis hominisDe Blastocystis hominis is een parasiet die in de darmen van zowel mens als dier kan voorkomen. Miljoenen Nederlanders d…
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…
Darmparasiet: Dientamoeba fragilisDarmparasiet: Dientamoeba fragilisDientamoeba fragilis is een parasiet die bij mensen in de darmen kan voorkomen. Er is jarenlang gedacht dat het hebben v…
Darmparasiet Giardia symptomen: buikpijn en winderigheidDarmparasiet Giardia symptomen: buikpijn en winderigheidEen darmparasiet kan chronische darmklachten veroorzaken. Last van buikpijn en winderigheid? Misschien is er een darmpar…
Dientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darmDientamoeba fragilis-infectie: diarree, buikloop, pijn darmVermoeidheid, stevig afvallen, geregelde diarree en/ of buikpijn kan worden veroorzaakt door dientamoeba fragilis-infect…
Bronnen en referenties
  • Referenties
  • 1. Van Gool T, Dankert J. Three emerging protozoal infections in The Netherlands: Cyclospora, Dientamoeba, and Microspora infections. NTvG januari 1996 (140(3):155-60).
  • 2. Rayan HZ, Ismail OA, El Gayar EK. Prevalence and clinical features of Dientamoeba fragilis infections in patients suspected to have intestinal parasitic infection. J Egypt Soc Parasitol. 2007 Aug;37(2):599-608.
  • 3. Van Gool T, Weijts R, Lommerse E, Mank TG.Triple feces test: an effective tool for detection of intestinal parasites in routine clinical practice. Eur J Clin Microb. Infect Dis 2003 May;22(5):284-90.
  • 4. Stark DJ, Beebe N, Marriott D, Ellis JT, Harkness J. Dientamoebiasis: clinical importance and recent advances. Trends Parasitol. 2006 Feb;22(2):92-6. Epub 2005 Dec 27.
  • 5. Verweij JJ, Mulder B, Poell B, van Middelkoop D, Brienen EAT, van Lieshout L. Real-time PCR for the detection of Dientamoeba fragilis in fecal samples. Mol Cell Probes. 2007 May 29; 17587544 (P,S,G,E,B,D).
  • 6. Maag-, darm- en leverstichting

Reageer op het artikel "Prikkelbaar Darm Syndroom of Darmparasiet?"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 08-05-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!