InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Darmklachten en voedselintolerantie door parasiet

Darmklachten en voedselintolerantie door parasiet

Darmklachten en voedselintolerantie door parasiet Wie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting laten controleren op aanwezigheid van een parasiet. Van de Nederlandse bevolking heeft maar liefst een kwart een darmparasiet die verantwoordelijk is voor darmklachten. Kinderen die chronisch last van buikklachten hebben, hebben deze klachten dikwijls door een parasiet in de darmen. De oorzaak van glutenintolerantie kan een parasiet zijn, in plaats van gluten.

De oorzaak van glutenintolerantie kan een parasiet zijn, en niet de gluten

Darmklachten zoals buikpijn, opgeblazen gevoel en opgezette buik, winderigheid en diarree zijn erg vervelend. Voor een betere darmwerking kan men bijvoorbeeld probiotica gebruiken. Echter, als er sprake is van een parasiet in de darmen is het wenselijk om eerst de parasiet te elimineren, die behalve voor de darmklachten ook verantwoordelijk is voor vermoeidheid en misselijkheid. De mogelijkheid van een parasiet in de darmen wordt vaak over het hoofd gezien, ook bij kinderen. Kinderen die blijven klagen over buikpijn en misselijkheid, en die al langer last hebben van vermoeidheid zouden een darmparasiet kunnen hebben. Een huisarts kan meestal weinig met vage klachten als: buikpijn, last van darmen en misselijkheid en daarom is het goed om zelf de mogelijkheid van een parasiet te opperen wanneer er sprake is van deze klachten, zodat de ontlasting onderzocht kan worden op aanwezigheid van een parasiet. Door de aanwezigheid van een parasiet in de darmen ontstaan niet zelden andere klachten zoals: voedselintolerantie (gluten en/of lactose), allergieën, urticaria en haaruitval.

Welke darmparasieten zijn er?

Dientamobe fragilis

Deze parasiet wordt ook amoebe genoemd. Het is een cel met een trilhaar en is circa 1 cm groot. Deze parasiet komt in Nederland het meeste voor. Hoe besmetting verloopt is niet helemaal duidelijk, wel heeft hygiëne hiermee te maken. Het kan ook zijn dat aarsmaden met de parasieten besmet zijn. Maar liefst 25% van mensen met darmklachten hebben deze parasiet in de darmen. Behalve buikklachten en misselijkheid is men vermoeid en kan men huiduitslag en haaruitval hebben. Deze vermoeidheid stopt zodra de parasiet weg is.

Giardia lamblia

Van de kinderen in Nederland dragen 5% deze parasiet, die bij volwassenen minder voorkomt.
De Giardia Lamblia hecht zich met een zuignap aan de darmvlokjes en beschadigt zo de dunne darm. Aangezien de dunne darm onze voeding opneemt, wordt er minder voeding opgenomen door de parasiet. Dit heeft tot gevolg dat er vitaminen en mineralen verloren gaan. Wat weer resulteert in bloedarmoede en ijzertekort. Wanneer een kind deze parasiet in de darmen heeft, blijven zij achter in groei. Er kan een glutenallergie optreden, en men denkt dikwijls dat de glutenallergie de oorzaak is voor de groeiachterstand, terwijl de werkelijke oorzaak de parasiet is. Dus wanneer een kind een groeiachterstand heeft zou niet alleen gekeken moeten worden naar glutenallergie maar ook onderzocht moeten worden op de aanwezigheid van de parasiet Giarda. Helaas wordt de diagnose vaak gemist.

Blastocystis hominis

Ook deze diagnose wordt vaak gemist. De Blastocystis lijkt onder de microscoop namelijk op gist of schimmel. Een parasiet is een levende cel met celkernen en een Blastocystis heeft dit niet. De Blastocystis is niet onschadeloijk en beschadigd de darmwand. Deze parasieten vormen koloniën in een darm. Deze parasiet dringt binnen in de dikke darm en veroorzaakt een ontstekingsreactie van de slijmvliezen. Mensen die deze parasiet in de darmen hebben hebben minder witte bloedlichaampjes en het hemoglobinegehalte van het bloed is lager. Het opvallendste kenmerk van aanwezigheid van deze parasiet in de darmen is de enorme opgezette buik en winderigheid. Verdere symptomen zijn jeuk en gewrichtsklachten.

Hoe loopt men besmetting op

Een besmetting met een darmparasiet zit, vooral voor kinderen, maar in een klein hoekje.
Besmetting vindt plaats via de wc door kraan en deurknop. Tevens door contact met ontlasting. Mensen die in de verpleging werken, op een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf, of rioolwerkzaamheden doen lopen een verhoogd risico. Ook via de voeding kan men besmet raken, door slecht gewassen fruit en groenten en bereiding van voedsel met ongewassen handen. Ook raakt men besmet van groente en fruit dat in vuil water gewassen is (buitenland). Een baby kan besmet worden tijdens de bevalling door ontlasting van moeder. Daarom is niet alleen onderzoek bij kinderen nodig maar tegelijkertijd bij de moeders.

Informatie over het onderzoek
Meer informatie
Gerelateerde artikelen
Darmparasiet: Blastocystis hominisDarmparasiet: Blastocystis hominisDe Blastocystis hominis is een parasiet die in de darmen van zowel mens als dier kan voorkomen. Miljoenen Nederlanders d…
Darmparasiet: Dientamoeba fragilisDarmparasiet: Dientamoeba fragilisDientamoeba fragilis is een parasiet die bij mensen in de darmen kan voorkomen. Er is jarenlang gedacht dat het hebben v…
Een slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang hebben is ontzettend vervelend. Verstopping is iets waar vooral vrouwen last van hebben. Veel vrou…
Afslanken met immogenicsAfslanken met immogenicsHet NOVO Immogenics geeft voedingsadviezen aan de hand van een bloedanalyse. Dit bedrijf gaat er vanuit dat sommige stof…
Opgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSOpgezwollen buik na het eten en diarree/verstopping: PDSEen opgezwollen buik na het eten. Heb je last van langdurige buikpijn met een opgeblazen gevoel in de buik (vooral een o…
Bronnen en referenties
  • www.praktijkvanas.nl
  • www.fonteine.com
  • www.betrouwbarebron.nl

Reageer op het artikel "Darmklachten en voedselintolerantie door parasiet"

Reacties

Anna, 10-03-2018 14:34 #3
Ik ben vanwege een heleboel klachten waaronder een opgezette buik en obstipatie aan de kruidenkuur van clark begonnen.
Al op de 2e dag veel dode wormen in mijn ontlasting gevonden. Vreselijk is dit ik maak de kuur natuurlijk helemaal af en hoop zo van mijn klachten verlost te zijn.

Anoniem, 12-08-2016 21:46 #2
Behoren gewichtsverlies en verstopping ook tot de klachten van Blastocystis hominis? Want die staan er niet in dit artikel maar daar heb ik wel last van. Of komt dit niet door de parasiet? Reactie infoteur, 26-08-2016
Jazeker kan dat door Blastocystis hominis komen. Een faecustest geeft hier duidelijkheid over! Het kan ook een andere parasiet zijn, dus het is de moeite waard. Even langs de huisarts gaan!

Marianne, 20-06-2014 15:43 #1
Wie heeft er de kruidenkuur van Clark of een andere niet reguliere kuur gebruikt om parasieten uit lichaam te krijgen? Ik heb een moeilijke parasiet, die niet in ontlasting te zien is. En tegen antibiotica of andere regulier medicatie kan ik niet tegen.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!