InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Babyzwemmen, zwemmen met je baby heeft positieve effecten

Babyzwemmen, zwemmen met je baby heeft positieve effecten

Babyzwemmen, zwemmen met je baby heeft positieve effecten Zwemmen met je baby kan veel positieve gevolgen hebben. Zo heeft babyzwemmen positieve gevolgen op de geestelijke en lichamelijk ontwikkeling van je baby. Het is dan ook zeker niet onverstandig om met jonge kinderen en baby's (vanaf 6 weken) te gaan zwemmen. Dit kan in gerichte groepen onder deskundige begeleiding, maar ook prima individueel. Voordat je voor de eerste keer met je baby gaat zwemmen is het wel verstandig om je vooraf goed voor te bereiden, want natuurlijk wil je wel het beste voor je kindje.

Zwemmen

Babyzwemmen

Babyzwemmen is leuk zowel voor ouder als kind. Vooral voor vaders blijkt dit een zeer bijzondere ervaring te zijn. Zodra je kindje zes weken oud is kun je al met hem of haar gaan zwemmen. Vanaf twaalf weken zal het jonge kind zich makkelijker op temperatuur houden. Voor baby's is babyzwemmen de eerste manier van voortbewegen. Dat de baby voortdurend in beweging blijft is het gevolg van het verschil tussen lichaams- en watertemperatuur. Dit verschil in temperatuur zet gezamelijk met spontane gewaarwordingen je baby aan tot trappelen. Baby's zullen het in het water geweldig vinden en kijk dan ook niet gek op als je baby met luid protest reageeert op het moment dat je je kind uit het water haalt.

[Babyzwemmen kan op individuele basis gebeuren, maar veel zwembaden hebben ook speciale lessen ingericht. Tijdens deze lessen kun je met je baby zwemmen onder deskundige begeleiding. Tijdens de lessen babyzwemmen worden er leuke spelletjes en bewegingen gedaan waardoor je baby op speelse manier de mogelijkheden en onmogelijkheden van het water leert kennen.

Positieve effecten van babyzwemmen

Al jaren worden er onderzoeken gedaan naar de effecten van het zwemmen met je baby. Tot op heden is gebleken dat babyzwemmen zeer gunstige gevolgen hebben op de ontwikkeling van het jonge kind. Zo blijkt zwemmen zowel bij jonge kinderen positieve effecten te hebben voor hart en bloedvaten. Daarnaast hebben baby's die regelmatig met de ouders gaan zwemmen doorgaans mindere kans op infecties.

Positieve gevolgen van babyzwemmen

  • Babyzwemmen bevordert de coordinatie
  • Babyzwemmen bevordert de motoriek
  • Babyzwemmen bevordert de waarneming
  • Babyzwemmen bevordert de lichaamshouding
  • Babyzwemmen bevordert de lichaamskracht

Je baby voorbereiden op het "grote" zwembad

Wanneer je je baby langzaam wilt voorbereiden op een bezoek aan het zwembad zul je het badwater langzaam iets moeten verlagen. Vul hiervoor het babybadje met het zelfde watertemperatuur als gewoonlijk. Dompel aan het einde van de badtijd een washandje in iets kouder water en bestrijk hiermee de armpjes en baby's van je beentjes. De volgende keer verlaag je het badtemperatuur met 1 graad Celsius. Herhaal deze procedure totdat je baby zich goed voelt in water va 31 graden Celsius.

Zwemluier

In veel zwembaden moeten ook baby's al een zwempakje of zwembroekje dragen en een zogenaamde zwemluier. Dit om te zorgen dat er geen ontlasting in het zwemwater terrecht komt en dat er geen infecties worden overgedragen.

Samenstellen van je zwemtas

Wanneer je met je baby gaat zwemmen horen de volgende artikelen thuis in je zwemtas:
  • een babydraagmand
  • twee grote handdoeken
  • een badmantel
  • voor beiden zwemkleding
  • waterbestendige speeltjes
  • drijfmateriaal
  • een washandje
  • luiers
  • een drinkflesje
  • baby voeding

Neem je baby alleen mee naar het zwembad als het kerngezond is. Bij twijfel is het verstandig je huisarts te waarschuwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Babyzwemmen: plezier met je kindjeBabyzwemmen: plezier met je kindjeEen baby heeft van nature de neiging om al heel jong rustig te worden in water. Logisch ook als je negen maand rustig ro…
Zwemluiers, wegwerp of herwasbareBaby's en kleine kinderen vinden het heerlijk om te spelen of te dobberen in het water. Maar ze hebben hiervoor wel een…
Zwemmen in Utrecht: overdekte en openluchtzwembadenZwemmen in Utrecht: overdekte en openluchtzwembadenZwemmen in Utrecht is mogelijk in overdekte en openluchtzwembaden. Er zijn een aantal gewone zwembaden in Utrecht en een…
Allergisch voor chloorAllergisch voor chloorZwemmen is een leuke bezigheid en vooral kinderen vinden het heerlijk om lekker naar het zwembad te gaan. Minder leuk wo…

Reageer op het artikel "Babyzwemmen, zwemmen met je baby heeft positieve effecten"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 16-01-2018
Subrubriek: Kinderen
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!