InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Met je baby, dreumes en peuter naar het strand

Met je baby, dreumes en peuter naar het strand

Met je baby, dreumes en peuter naar het strand Tijdens de zomermaanden is het heerlijk om naar zee en strand te gaan. Wanneer je een baby hebt lijkt dit misschien wat moeilijker, maar niets is minder waar. Ook met je baby of dreumes kun je prima een dagje naar zee en strand. Echter zul je wel enkele tips goed in de gaten moeten houden. Zo moet je je baby goed beschermen tegen gevaren, waaronder de zon.

Met je baby en dreumes naar zee

Een vakantieverblijf aan zee is voor velen een favoriete vakantiebestemming voor een weekendje, weekje of nog langer weg. Dit kan de Noordzee zijn, maar ook de Franse kust. Ook gezinnen met jonge kinderen, baby's en dreumesen kunnen prima met z'n allen naar het strand. Eindelijke kunnen de kinderen naar hartelust spelen zonder hinderlijke luier, want wat is er nou leuker voor kinderen dan de combinatie van zand en water. Heerlijk zandkastelen bouwen of wat dacht je van schelpjes zoeken die als echte schat in bezit genomen zullen worden. Ideaal voor kindern zijn zandstranden die geheel geleidelijk in zee afhellen. Het beste kun je naar een strand gaan die de titel kindvriendelijk heeft gekregen.

Kindvriendelijke stranden

Nederland

  • Sint Maartenzee een leuk familie strand aan de Noordzee dat zeer geschikt is voor kinderen.
  • Cadzand, breedzandstrand

Frankrijk

  • Het strand van Saint Jean de Monts staat bekend als meest kindvriendelijkste strand van Frankrijk

Italië

Top 10 van kindvriendelijkste stranden uitgeroepen door Italiaanse kinderartsen.
  1. Ostuni (Puglia)
  2. San Teodoro (Sardinie)
  3. Cefalu (Sicilie)
  4. Viareggio (Toscane)
  5. Sabaudia (Lazio)
  6. Riccione (Emilia Romagna)
  7. San Benedetto del Tronto (Le Marche)
  8. Lignano Sabbiadoro (Veneto)
  9. Nicotera Marina (Calabrie)
  10. Jesolo (Veneto)

Denemarken

  • Het Deense Funen is zeer geschikt voor een kindvriendelijke vakantie. In Funen kun je veel kindvriendelijke stranden vinden.

Spanje

  • De Costa Brava in Spanje heeft veel kindvriendelijke gebieden.

Je baby beschermen tegen de zon

Je moet je baby natuurlijk altijd goed beschermen tegen de zon. Zodra je op het strand bent, vlak bij het water is deze zon nog veraderlijker en is des te meer opletten geblazen. Het vochtgehalte van de huid van je baby is wat hoger dan bij een volwassene, de huid is wat dunner en zijn of haar zweetkliertjes zijn nog niet optimaal ontwikkeld. Dit zorgt er voor dat babyhuid gevoeliger is en dus kwetsbaarder voor de zon. Zonder beschermende middelen kan de baby huid zich slechts vijf minuten lang zelf beschermen tegen de schadelijke invloeden van de zon.

Je baby verdient dus extra bescherming tegen de zon. Neem daarom je baby op hete zonnige dagen zo weinig mogelijk mee in de zon tussen 12.00-15.00. Tussen die uren is de stralingssterkte van de zon het sterkst. Smeer je kindje de gehele dag in met een zonnebrandmiddel met een hoge factor. Vergeet niet door de gehele dag regelmatig opnieuw te smeren en kies bij voorkeur voor een waterproof middel. Naast het insmeren is het van belang om je baby ook zo veel mogelijk buiten de zon te houden. Zorg er voor dat je baby een zonnehoedje draagt en neem een parasol mee naar het strand.

Zorg ervoor dat je ook de lippen van je nog jonge kind goed beschermt met een lippenbalsem. De kleine lippen zijn zeer vatbaar voor uitdroging.

Veiligheidsadviezen

Wanneer je met je baby, dreumes, peuter of kleuter in zee gaat zwemmen zorg dan voor een zwemband waar het kind in kan zitten of een zwemvest. Door de stroom van het zeewater willen zwembandjes of een grote ronde zwemband nog wel eens afglijdne.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal van baby tot peuterHet leren van een taal gebeurt tussen de geboorte en het begin van groep 3 (1e klas) van de basisschool. Je wordt gebore…
Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?Baby's beschermen tegen de zon, wat te doen bij verbranding?Baby’s en jonge kinderen onder de vier jaar, zijn extra gevoelig en kwetsbaar voor de UV-straling van de zon. Zelfs wann…
Huilende baby's helpenHuilende baby's helpenElke baby huilt zo nu en dan, dat is natuurlijk. Maar als de baby niet huilt vanwege honger, of een boertje, waarom dan…
Aan- en uitkleden van kinderen of cliëntenAan- en uitkleden lijken simpele handelingen. Als een cliënt dat niet meer goed zelf kan doen, moet je hem helpen. Dat i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Met je baby, dreumes en peuter naar het strand"

Reactie

C. van Leusden, 10-07-2013 13:22 #1
Met hoeveel weken/maanden kan mijn baby mee naar het strand. Waar moet ik op letten? Reactie infoteur, 09-08-2013
Je moet je baby (ongeacht de leeftijd) natuurlijk altijd goed beschermen tegen de zon. Zodra je op het strand bent, vlak bij het water is deze zon nog verraderlijker en is des te meer opletten geblazen. Het vochtgehalte van de huid van je baby is wat hoger dan bij een volwassene, de huid is wat dunner en zijn of haar zweetkliertjes zijn nog niet optimaal ontwikkeld. Je baby verdient dus extra bescherming tegen de zon. Neem daarom je baby op hete zonnige dagen zo weinig mogelijk mee in de zon tussen 12.00-15.00 uur.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 21-07-2013
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!