InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waarom baby’s lachen in hun slaap

Waarom baby’s lachen in hun slaap

Waarom baby’s lachen in hun slaap ‘Waarom lacht mijn baby in zijn slaap?’ is een vraag die elke ouder zich waarschijnlijk weleens heeft afgevraagd. Een slapend pasgeboren kindje met een gelukzalige glimlach: een heel schattig moment om te zien… Maar wat is de oorzaak van deze glimlach eigenlijk?

Reflex

Volgens onderzoeken met bewegende 3D-echo’s oefenen baby’s al in de baarmoeder met gezichtsuitdrukkingen. Dit is de reden dat ook pasgeboren baby’s kunnen lachen. Eigenlijk is dit nog geen echte lach! Net als de andere eerste bewegingen die je baby maakt, zoals grijpen en zuigen, is dit een reflexbeweging. Dergelijke bewegingen vinden onbewust plaats. De glimlach die je baby in zijn slaap toont, kunnen we dus verklaren als een reflexlachje.

De eerste lach van een baby

Het is een bijzonder moment als je baby voor het eerst lacht! Wat is het verschil tussen een reflexlach en een ‘echte’ lach? Een reflexlach gebeurt automatisch. Een echte lach is een sociale uiting. De meeste baby’s reageren na ongeveer 6 a 8 weken op hun sociale omgeving. Ze lachen bijvoorbeeld omdat ze een vrolijk gezicht zien.

Het is niet altijd even makkelijk om een echte lach van een reflexlach te onderscheiden. Over het algemeen kunnen we het volgende stellen: wanneer je baby echt lacht, gebruikt hij zijn hele gezicht en dus ook zijn ogen.

Ziet mijn baby engelen?

Baby’s worden vaak vergeleken met engeltjes: ze zijn zo mooi en onschuldig. De volkslegende gaat dat baby’s in hun slaap contact kunnen leggen met engelen. Dit zou de reden zijn dat baby’s lachen terwijl ze slapen. Deze legende wordt vooral door gelovigen, met name moslims, aangehaald. Deze (islamitische) theorie kent echter geen onderbouwing.

Droomt mijn baby?

Sommige ouders proberen de lach die hun baby in zijn droom laat zien te verklaren aan de hand van dromen. Zoals eerder vermeld, glimlachen baby’s in hun slaap door een reflexbeweging. Toch is het interessant om te weten of je baby droomt.

Mensen doorlopen verschillende fasen van slaap. Tijdens de REM-slaap bijvoorbeeld zijn de volwassen hersenen actief met dromen. Baby’s spenderen meer tijd in de REM-slaap dan volwassenen. Er wordt echter niet zeker geweten of baby’s ook dromen tijdens deze fase. De hersengolven van baby’s in deze fase is namelijk kwalitatief anders dan die van dromende volwassenen. Baby’s dromen dus hoogstwaarschijnlijk niet op dezelfde manier als volwassenen.
© 2014 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Ontwikkelingspsychologie door Robert S. Feldman
  • www.allesoverkinderen.nl
  • www.oudersvannu.nl

Reageer op het artikel "Waarom baby’s lachen in hun slaap"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 03-08-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!