InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wat te eten tijdens borstvoeding?

Wat te eten tijdens borstvoeding?

Wat te eten tijdens borstvoeding? In Nederland geeft rond de 80% van de moeders vanaf de geboorte borstvoeding, dit daalt naarmate het kind ouder wordt. Na 6 maanden geeft nog zo'n 25% van de moeders borstvoeding. Heb je besloten om je kind te borstvoeden, dan is het raadzaam om op te letten wat je eet, drinkt en gebruikt.

Wat kan ik wel en niet eten?

Je voedingspatroon tijdens borstvoeding is belangrijk voor voor de ontwikkeling van het kind. De stoffen die je zelf inneemt komen voor een deel ook in de voeding van het kind terecht. Om deze reden zijn er verschillende tips om uw kind een zo gebalanceerd voedingspatroon te geven. Het wordt aangeraden om normaal te blijven eten, probeer dan ook genoeg vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Wat je tegenwoordig vaker ziet zijn vrouwen die aan de lijn gaan om weer op gewicht te komen, dit is niet aan te raden, probeer per dag gewoon aan de voorgeschreven aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen.

Daarnaast zijn er een aantal producten die worden afgeraden tijdens het geven van borstvoeding. Vette vis bijvoorbeeld kan wel gegeten worden, maar er wordt aangeraden om dit niet vaker dan twee keer per week te doen, ook paling en tonijn kunnen beter vermeden worden. De dioxines die in de vis zitten kunnen schadelijk zijn voor het kind. Ook venkel en anijs worden afgeraden om in grote mate te consumeren, deze kunnen voor een overproductie van melk zorgen. Overproductie klinkt onschuldig, maar het kan voor ontstekingen in de borsten zorgen, ook kan het ervoor zorgen dat uw kind zich vaker verslikt en de melk uitspuugt. Dit is onwenselijk, het zorgt er namelijk voor dat het kind kan gaan achterlopen in de groei.

Wat kan ik wel en niet drinken?

Net als bij eten is drinken tijdens de borstvoeding ook van invloed op de ontwikkeling van het kind. Tijdens het geven van borstvoeding wordt bijvoorbeeld cafeïne afgeraden, dit zit in dranken als energydrinks, koffie, zwarte thee en cola (het zit overigens ook in chocolade). Het innemen van cafeïne kan er voor zorgen dat het kind overactief wordt en problemen krijgt om in slaap te komen.

Ook alcohol wordt afgeraden, de hoeveelheid alcohol die je drinkt komt ook direct in de moedermelk. Het binnenkrijgen van alcohol is voor een baby zeer schadelijk en kan zorgen voor vele problemen bij het kind. Als je als moeder toch wil alcohol wil drinken, doe dit dan bijvoorbeeld net na het geven van borstvoeding, zodat bij de volgende keer borstvoeding geven het alcohol uit je lichaam is. Voor een glas alcohol duurt het ongeveer 3 uur voordat de alcohol is afgebroken.

Er gaat ook vaak een verhaal de ronde dat er veel melk moet worden gedronken tijdens de borstvoeding, dit zou er voor zorgen dat de moeder melk zou kunnen aanmaken. Dit is een fabeltje, van het drinken van melk is het nooit aangetoond dat de productie van moedermelk wordt gestimuleerd.

Wat kan ik niet gebruiken?

Naast het innemen van voedsel en dranken zijn er nog een aantal andere zaken die het best vermeden kunnen worden. Uit vele onderzoeken is al gebleken dat roken slecht is voor de mens. Het roken tijdens het geven van borstvoeding zorgt er voor dat onder andere de schadelijke stoffen in de melk terechtkomen. Ook zorgt roken er voor dat er minder melk wordt aangemaakt en dat het kind niet genoeg binnenkrijgt, bij kinderen van rokers wordt er vaak een achterstand in de groei waargenomen. Het blijkt zelfs dat kinderen van rokende moeders eerder last krijgen van luchtwegproblemen. Naast dat het af te raden is om te roken tijdens de borstvoeding, is het ook af te raden om dicht bij de baby te roken, de nog niet volgroeide longen worden door meeroken sterk aangetast en ontwikkelen sneller een luchtwegaandoening.

Tijdens het geven van borstvoeding kan je ook beter geen drugs gebruiken, de werking van drugs op de moeder ondervind het kind ook, hoewel het lichaam van de moeder bij een kleine hoeveelheid misschien weinig schade ondervind kan het bij het kind wel voor een substantiële schade zorgen. Ook hierbij wordt er vaak een groeiachterstand, maar ook verslavingsverschijnselen geconstateerd bij de baby.
© 2014 - 2019 Jona89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vragen over het geven van borstvoedingVragen over het geven van borstvoedingBorstvoeding is zowel voor moeder als kind een leerproces dat enkele weken kan duren. Er zullen misschien dagen zijn dat…
Wat kun je wel/niet eten tijdens het geven van borstvoedingHet is voor ieder mens van belang om gevarieerd en gezond te eten. Maar als je borstvoeding geeft is dit zelfs extra bel…
Na de Zwangerschap: Borstvoeding en afvallenVeel vrouwen denken dat ze na hun zwangerschap weer gelijk terugkomen op hun normale gewicht. Vaak valt dit toch tegen …
Voordelen voor de moeder van het geven van borstvoedingVoordelen voor de moeder van het geven van borstvoedingOver borstvoeding is al veel geschreven. Over het algemeen is het wel bekend dat borstvoeding het beste is voor de baby.…
Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!Alcohol en zwangerschap, gevolgen en enkele tips!Mag ik alcohol drinken tijdens mijn zwangerschap, vragen vele zwangere vrouwen zich af. Voor sommige vrouwen is het evid…
Bronnen en referenties
  • http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427607_deel_2_IB_2.pdf
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/Borstvoeding/tips-en-adviezen/eten-en-borstvoeding.aspx

Reageer op het artikel "Wat te eten tijdens borstvoeding?"

Infoteur: Jona89
Laatste update: 12-08-2014
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!