InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Na de Zwangerschap: Borstvoeding en afvallen

Na de Zwangerschap: Borstvoeding en afvallen

Veel vrouwen denken dat ze na hun zwangerschap weer gelijk terugkomen op hun normale gewicht. Vaak valt dit toch tegen … Het heeft negen maanden gekost om tot het huidige gewicht te komen; het duurt ook negen maanden om er weer van af te komen … Het geven van borstvoeding heeft veel voordelen zowel voor de moeder als voor de baby!

Gezond afvallen door het geven van borstvoeding

Het geven van borstvoeding helpt om je baarmoeder naar zijn originele grootte terug te brengen. Ook helpt het geven van borstvoeding om een aantal calorieën te verbranden.

In feite helpt het je om het makkelijker te maken gewicht te verliezen omdat, je lichaam de opslagen energie in vet gebruikt om melk te maken.

Het geven van borstvoeding zorgt er niet voor dat je al het overgewicht kwijt raakt. Als je heel veel gewicht moet verliezen dan moet je hiervoor een plan opstellen. Een arts kan hier een goede hulp bij zijn.

Voordelen borstvoeding

Voordelen van het geven van borstvoeding voor de moeder

  • Minder kans op borst of ovariankanker bij het geven van borstvoeding.
  • Je bespaart tijd bij het geven van borstvoeding en voor vrouwen in landen waar niet genoeg water of voedsel is, is het een hulpmiddel om de baby toch te voeden.
  • Het ontwikkelt een nog hechtere band met de baby.

Voordelen voor de baby

  • De antistoffen in de melk beschermen de baby van ziekten. Bijvoorbeeld: een studie in de Filipijnen heeft laten zien dat: "dood ter gevolg van ademhalingskanaal infecties en diarree acht tot tien keer hoger is bij baby's die kunstmatig gevoed zijn dan baby's die de eerste zes maanden borstvoeding gehad hebben".
  • Baby's die borstvoeding gehad hebben minder last van allergieën en cariës in de tandjes.

Overige tips om gewicht te verliezen na een zwangerschap

Borstvoeding geven, een gezond dieet, niet te veel eten en oefeningen doen helpen je om weer op je oude gewicht terug te komen.

Het is aanbevolen om langzaam te beginnen. Je lichaam heeft zojuist tijdens de zwangerschap een grote verandering meegemaakt. En het heeft tijd nodig om zichzelf weer gezond te maken. Zwemmen en veel lopen zijn goed oefeningen. Hierbij moet je altijd goed luisteren wat je lichaam aangeeft. Laat je lichaam je vertellen wat goed is en wat niet. Na een inspanning moet je juist vol energie zitten en niet doodmoe.

Een paar aanbevelingen om tot rust te komen, energie te krijgen en af te vallen

  • Yoga: Om te relaxen.
  • Aerobics: Goed om de hartslag te verbeteren en gewicht te verliezen.
  • Rennen: Goed om gewicht te verliezen, pas wel op als je last van je bekken hebt gehad tijdens de zwangerschap…
  • Zwemmen: Dit is goed voor het hele lichaam
© 2008 - 2017 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antibiotica en zwanger, zwanger worden en borstvoedingAntibiotica en zwanger, zwanger worden en borstvoedingEen antibiotica wordt voorgeschreven bij een infectie met bacteriën, schimmels of eencelligen. Maar wat te doen wanneer…
Uitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactineUitblijven menstruatie na zwangerschap en prolactineProlactine is de veroorzaker van het uitblijven van de menstruatie na de zwangerschap. Prolactine is een hormoon dat ond…
Zwangerschap en MigraineZwangerschap en MigraineEen bekende reden voor migraine is de verandering in de hormoonspiegel. Bij vrouwen verandert de hormoonspiegel sterk ti…
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Bronnen en referenties
  • The womanly art of breastfeeding: La Leche League International.

Reageer op het artikel "Na de Zwangerschap: Borstvoeding en afvallen"

Reactie

Kim, 19-03-2012 13:51 #1
Wat, borstvoeding als anticonceptie? Daarom is mijn vriendin binnen een maand weer zwanger geworden dus? Ook al geef je borstvoeding, je kunt echt wel weer meteen zwanger raken hoor!

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 05-06-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!