InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en Migraine

Zwangerschap en Migraine

Zwangerschap en Migraine Een bekende reden voor migraine is de verandering in de hormoonspiegel. Bij vrouwen verandert de hormoonspiegel sterk tijdens de zwangerschap. Als je zwanger bent, kan de situatie verbeteren of verslechteren.

Hormoon spiegels tijdens de zwangerschap

Het oestrogeen niveau kan oplopen tot wel 100 keer het normale niveau gedurende de zwangerschap. Voor het progesteron geldt dat het niveau daalt in het begin van de zwangerschap en dat het toeneemt naarmate de duur van de zwangerschap toeneemt.

Als een vrouw niet zwanger is, is de fluctuatie van haar hormoonspiegel niet zo groot als in vergelijking met een wel zwangere vrouw. Dit kan een verklaring zijn voor het feit dat gedurende de zwangerschap migraine minder vaak voorkomt.

Tijdens de zwangerschap is ook het niveau van de endorfine veel hoger dan normaal. Endorfine is het pijnstillende hormoon dat van nature door het lichaam wordt aangemaakt, ook dit kan een verklaring zijn voor het feit dat tijdens de zwangerschap afwijkingen plaatsvinden in het migraine patroon..

Migraine wordt niet altijd minder

Jammer genoeg, is het niet zo dat een zwangerschap altijd positief uitwerkt op het migraine patroon, zeker niet gedurende de eerste weken van de zwangerschap. Als een vrouw minder eet en drinkt vanwege de ochtend misselijkheid, kunnen een verlaging van het bloedsuiker gehalte en minder vocht ertoe leiden dat er juist een toename kan zijn van migraine aanvallen.

Veilige geneesmiddelen tijdens de zwangerschap

Indien een zwangerschap zich aandient, of indien je van plan bent om zwanger te raken, is het verstandig om met de huisarts te overleggen welke medicatie het beste kan worden gebruikt tijdens de zwangerschap of de periode van het geven van borstvoeding. Het meest ideaal zou zijn om geheel te stoppen met medicijnen, omdat medicijnen in de praktijk niet worden uitgetest op zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven.

Indien er een pijnstiller moet worden ingenomen, is paracetamol het veiligst gedurende de zwangerschap of in de periode dat er borstvoeding wordt gegeven. Het beste is om de paracetamol in te nemen tijdens het eten om irritatie van de maag te voorkomen. Een oplosbare tablet is te prefereren boven een vaste tablet als de migraine aanval zich aandient. Als het einde van de zwangerschap zich aandient is het beter om geen aspirine meer te nemen, omdat het bloed dunner maakt. Voorkom ook om meer dan 600mg ibuprofen per dag in te nemen.

Alternatieve geneesmiddelen

Veel vrouwen proberen alternatieve geneesmiddelen tijdens de zwangerschap. Terwijl sommige alternatieve middelen veilig kunnen zijn, moet er rekening mee worden gehouden dat andere middelen net als traditionele geneesmiddelen de zwangerschap negatief kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld bij een aromatherapie moeten bepaalde oliën niet worden gebruikt zoals bijvoorbeeld rozemarijn. Ook voetreflex therapie kan beter niet worden toegepast gedurende de zwangerschap. Het is in alle gevallen zo dat de therapeut op de hoogte moet worden gesteld van het feit dat je zwanger bent.

Terugkomende migraine

Door het plotseling lager worden van het oestrogeen niveau, zullen sommige vrouwen last krijgen van migraine enkele dagen na de geboorte. Maar deze migraine kan ook het gevolg zijn van andere factoren zoals vermoeidheid, uitdroging en een verlaagde bloedsuiker spiegel.
Gerelateerde artikelen
Haaruitval door hormonenHaaruitval door hormonenVele vrouwen lijden tijdens de zwangerschap of na de geboorte van het kind onder haaruitval. Ook bij ziektes van de schi…
Endocriene en Neuraal therapieEndocriene en neuraal therapie zijn twee verschillende therapieën en toch hebben ze met elkaar te maken. Het zijn beide…
Clomid ® (Clomifeencitraat): werking en bijwerkingenClomifeencitraat (merknaam Clomid ®) is een geneesmiddel die wordt voorgeschreven bij sommige vrouwen die moeilijk zwang…
Migraine, wat is het en wat zijn oorzaken van migraine?Migraine is flinke hoofdpijn in aanvallen. Een aanval kan enkele uren duren, maar in sommige gevallen kan een aanval ook…
Geneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschapGeneesmiddelen en medicijnen tijdens zwangerschapZwanger? Welke geneesmiddelen en medicijnen mag ik tijdens mijn zwangerschap innemen, vraagt u zich vast af. Iemand die…

Reageer op het artikel "Zwangerschap en Migraine"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 29-06-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!