InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Vragen over het geven van borstvoeding

Vragen over het geven van borstvoeding

Vragen over het geven van borstvoeding Borstvoeding is zowel voor moeder als kind een leerproces dat enkele weken kan duren. Er zullen misschien dagen zijn dat het wat moeizaam zal verlopen. Hier volgen wat antwoorden op de vele vragen die moeders hebben bij het gaan geven van borstvoeding.

Waarom borstvoeding geven?

Zoals Iedere moeder wil ook jij het beste voor je kind. Misschien vraagt u zich af waarom borstvoeding zo belangrijk is. In de jaren '60 en '70 was borstvoeding geven in de meeste delen van de wereld niet gebruikelijk. Veel hulpverleners en families geloofden dat kunstvoeding beter was dan borstvoeding. Tegenwoordig bestaat er geen twijfel meer over dat borstvoeding de ideale voeding is voor elk kind. De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Unicef raden aan om elke baby gedurende 6 maanden uitsluitend borstvoeding te geven o.w.v. de vele voordelen van moedermelk.

Heeft iedereen voldoende melk?

98 procent van de moeders kunnen voldoende melk aanmaken. Door vaak aan te leggen, goed te rusten en voldoende te drinken zal de melkproductie toenemen. Tijdens de groeispurt (na 10 dagen, na 4 à 6 weken,...) zal dit gedurende enkele dagen zeker nodig zijn.

Is moedermelk altijd voldoende voedzaam?

Moedermelk bevat altijd alle voedingsstoffen die een baby nodig heeft. De samenstelling verandert naargelang de leeftijd van het kind, het tijdstip van de dag en zelfs tijdens het voeden. Soms lijkt de melk doorschijnend en toch bevat ook deze melk de juiste voedingsstoffen.

Moeten baby's die borstvoeding krijgen vaker eten dan baby's die kunstvoeding krijgen?

Borstvoeding is licht verteerbaar. Acht tot twaalf keer per 24 uur voeden is normaal tijdens de eerste weken en tijds de groeispurt, evenals nachtvoedingen. Gelukkig slaapt mama sneller en efficiënter dankzij het hormoon exytocine, wat bij elke borstvoeding wordt vrijgegeven.

Waarom wordt gebruik van speen en fopspeen afgeraden?

De eerste 4 à 6 weken kunnen spenen of fopspenen zuigverwarring veroorzaken. Dit wil zeggen dat de baby het moeilijk heeft om over te schakelen van de tepel naar de speen en omgekeerd. Na deze periode zullen spenen weinig invloed hebben op het zuiggedrag van de baby.

Mag mama alles eten?

In het verleden deden er veel fabeltjes de ronde over de voeding bij borstvoeding. Vaak werd gedacht dat het eten van bepaalde voeding krampen bij de baby veroorzaakte. Dit is nooit wetenschappelijk bewezen. Een gezonde, gevarieerde voeding zoals voldoende fruit en groenten wordt aangeraden. Cafeïne en alcohol kan men beter beperken.

Wat is rooming-in?

Rooming-in wil zeggen dat moeder en kind niet van mekaar gescheiden worden. Door de voortdurende nabijheid leert de moeder haar kind beter kennen. Ze leert tijdig te reageren op de signalen van haar kind, bv. als dit behoefte heeft aan lichaamscontact of honger heeft. Daarom blijven moeder en kind vanaf de geboorte samen op één kamer. Indien nodig biedt de vroedvrouw of verpleegkundige hulp. Het samenzijn heeft ook een hormonale invloed op de moeder, waardoor de band met haar kind versterkt.

Weetjes over borstvoeding

  • Hoe langer u borstvoeding geeft, hoe meer je beschermd zult zijn tegen borstkanker, eierstokkanker en botontkalking.
  • Elke keer als je borstvoeding geeft trekt je baarmoeder samen (naweeën). Hierdoor krijgt de baarmoeder sneller haar oorspronkelijke vorm terug.
  • Zuigen aan de borst leidt tot een goede kaakontwikkeling van de baby, wat gunstig is voor de stand van het latere gebit.
  • Borstvoedingsstoelgang van een baby is altijd zacht met borstvoeding, soms zelfs wat waterig met vlokken. Dit is dus geen diarree.
Gerelateerde artikelen
Borstvoeding of de fles?Borstvoeding of de fles?Als je bent bevallen dan kan je kiezen voor borst- of flesvoeding. Er zijn vrouwen die zweren bij borstvoeding, maar er…
Voordelen van borstvoeding voor de mama en de babyVoordelen van borstvoeding voor de mama en de babyBorstvoeding zorgt voor unieke en intieme momenten tussen de mama en de baby. Tijdens de borstvoeding vraagt je baby vee…
Homeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengenHomeopathie: borstvoeding afremmen of op gang brengenBorstvoeding wordt gezien als een goede vorm van voeding voor de pasgeboren baby. Bij sommige vrouwen ontstaat er een te…
Pap maken van moedermelkPap maken van moedermelkAls je je baby borstvoeding geeft kan je vanaf vier maanden starten met het geven van pap. Pap maken van moedermelk gaat…
Antibiotica en zwanger, zwanger worden en borstvoedingAntibiotica en zwanger, zwanger worden en borstvoedingEen antibiotica wordt voorgeschreven bij een infectie met bacteriën, schimmels of eencelligen. Maar wat te doen wanneer…

Reageer op het artikel "Vragen over het geven van borstvoeding"

Reacties

Krisdeprest (infoteur), 08-05-2011 00:35 #2
Inderdaad, alleen levert het eten van kleine hoeveelheden geen klachten op maar bij grotere hoeveelheden wel. In sommige gevallen zijn de symptomen ook pas na een langere tijd waarneembaar.

Bibiana (infoteur), 07-05-2011 20:50 #1
Heb je wel eens gehoord van een koemelkintollerantie, en dat baby's hierop reageren wanneer moeder ineens veel melkprioducten tot zich neemt? En dat is wel degelijk wetenschappelijk bewezen. Groetjes, Bibiana

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 17-03-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!