InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > PreCare studie bij Pre-eclampsie of HELLP

PreCare studie bij Pre-eclampsie of HELLP

De PreCare studie is een onderzoek die word toegepast bij vrouwen die eerder in een zwangerschap het HELLP syndroom of Pre-eclampsie hebben gekregen. Het onderzoek word uitgevoerd in 6 academische en 2 grote niet academische ziekenhuizen in Nederland.

Wat is Pre-eclampsie of HELLP?

Pre-eclampsie en het HELLP syndroom zijn ernstige levensbedreigende complicaties tijdens een zwangerschap. Over het algemeen verloopt Pre-eclampsie echter mild, maar sommige vrouwen worden flink ziek en hun kindje kan ernstig in groei achterblijven of door zuurstoftekort beschadiging aan de hersens oplopen of zelfs sterven. Pre-eclampsie treed ongeveer bij 1 op de 30 zwangerschappen op.

HELLP syndroom staat voor Hemolyse (bloedafbraak), Elivated liver enzymes (leverfunctiestoornissen), Low platelets (afbraak van de bloedplaatjes). De gevolgen van HELLP zijn veelal ernstiger dan bij Pre-eclampsie. Zo komt het overlijden van de baby veel vaker voor dan bij Pre-eclampsie en kan het bij ernstige HELLP ook levensbedreigend zijn voor de moeder.

Vrouwen die eerder Pre-eclampsie of het HELLP syndroom hebben doorgemaakt, hebben tijdens een volgende zwangerschap meer kans om dit weer te krijgen. Daarom wordt de behandeling niet meer gedaan door een verloskundige, maar door een gyneacoloog. Gelukkig is de kans op een zwangerschap zonder deze complicaties zeer groot.

Wat houdt de PreCare studie in?

Wetenschappers kunnen sindskort een inschatting maken in wat voor mate een vrouw kans heeft op herhaling tijdens een volgende zwangerschap. Hierdoor kunnen een hoop vrouwen tijdens hun volgende zwangerschap worden gerustgesteld of bij een verhoogde kans beter in de gaten gehouden worden.

Bij de PreCare studie word de intensiteit van de controles aangepast aan de risicokans van de moeder.
Deze risicogroep wordt bepaald aan de hand van medische voorgeschiedenis, eventuele aandoeningen van de moeder (stollingsafwijkingen e.d..) en het verloop van de vorige zwangerschap.

In dit onderzoek doen alleen vrouwen mee die één van deze aandoeningen heeft gehad en is bevallen voor de 37ste zwangerschapsweek en is niet toegankelijk voor vrouwen onder de 18, vrouwen met een hartaandoening, vrouwen met Diabetus Mellitus, Systemische lupus erythematodes (SLE), nierziektes of Antiphospholipid syndroom.

Het onderzoek word verdeeld in 2 groepen

Groep 1 (Medium Care)

Vrouwen met een lager risico op een ernstige complicatie en worden nauw in de gaten gehouden, maar niet te intensief.

Groep 2 (High Care)

Vrouwen die een verhoogd risico hebben op een ernstige complicatie en worden intensiever in de gaten gehouden en ondergaan meer bloedonderzoeken en komen vaker op de polikliniek.

Het PreCare-onderzoek wordt gecoördineerd vanuit het Academisch Ziekenhuis in Maastricht en wordt uitgevoerd in 8 verschillende ziekenhuizen in Nederland.
© 2011 - 2019 Dnze22, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingHet HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingEen van de ernstigere complicaties die tijdens de zwangerschap kunnen voordoen, is het HELPP - syndroom. HELPP is een er…
Zwanger: HELLP-syndroom verschijnselenZwanger: HELLP-syndroom verschijnselenHet HELLP-syndroom is de acute vorm van zwangerschapsvergiftiging en kan zeer ernstige gevolgen hebben. De lever werkt n…
Zwangerschap: hoge bloeddruk (zwangerschapshypertensie)Zwangerschap: hoge bloeddruk (zwangerschapshypertensie)Circa 10 tot 15% van de zwangere vrouwen krijgt last van een te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Dit wordt ook we…
Zwangerschapshypertensie en het HELLP syndroomZwangerschapshypertensie en het HELLP syndroomMet zwangerschapshypertensie (oude term: zwangerschapsvergiftiging) wordt een verhoogde bloeddruk van de moeder beschrev…
Zwangerschapshypertensie, een te hoge bloeddrukZwangerschapshypertensie, een te hoge bloeddrukZwangerschapshypertensie is een te hoge bloeddruk, meestal treedt dat pas op in de tweede helft van de zwangerschap. De…
Bronnen en referenties
  • http://www.studies-obsgyn.nl/home/page.asp?page_id=575

Reageer op het artikel "PreCare studie bij Pre-eclampsie of HELLP"

Infoteur: Dnze22
Gepubliceerd: 01-03-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!