InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Gezondheid: Eicel invriezen, waarom zou je?

Gezondheid: Eicel invriezen, waarom zou je?

Gezondheid: Eicel invriezen, waarom zou je? Steeds meer vrouwen willen gebruik maken van het invriezen van de iecellen. In het verleden mocht de Nederlandse vrouw alleen op medische indicatie dit proces in gaan, maar dit is inmiddels anders geworden. Tot de 40ste verjaardag mogen alle Nederlandse vrouwen de eicellen in laten vriezen. De voors en tegens van het invriezen van eicellen. Inmiddels hebben we enkele jaren ervaring met eicellen invriezen en dat levert (deels) nieuwe inzichten op. De meningen lopen sterk uiteen over het wel of niet invriezen van de eicel. Daar waar je als vrouw in de dop begint bij zeven miljoen eicellen, zijn dat er bij de geboorte nog maar een miljoen. Vanaf het moment dat de (jonge) vrouw zwanger kan raken, heft ze er nog een paar honderdduizend over. Zorgvuldigheid geboden dus.

Hoe werkt het?

Gelijk aan de behandeling bij IVF krijgt de vrouw een hormoonbehandeling voordat de eicellen 'geoogst' worden. Dit is om het aantal te rijpen eicellen te doen toenemen. Normaal zal er bij een vrouw één eicel per keer rijpen (gemiddeld). Maar om uit een behandeling die ook pijnlijk is zoveel mogelijk te halen, is het handiger om meerdere eicellen tegelijk weg te kunnen halen.

Bij IVF worden de eicellen direct bevrucht en bij het invriezen worden de eicellen direct onbevrucht ingevroren. Wil je dan in een later stadium zwanger worden, dan worden de eicellen ontdooid. Per keer worden er maximaal zon tien eicellen weggehaald.
Boven de 45 tot max. 50 jaar worden er geen eitjes meer teruggeplaatst.

Zwanger worden: Eicellen kunnen zodra ze ontdooid zijn bevrucht worden en teruggeplaatst. De procedure verloopt vervolgens gelijk met een IVF traject.

Kosten

De kosten voor een behandeling ligt rond de 3000 euro en uit ervaringscijfers blijkt dat er gemiddeld zon 35 eicellen nodig zijn om tot een succesvolle zwangerschap te komen. Het AMC en het UMC vermelden de exacte tarieven voor het invriezen van eicellen op hun website.

Waarom eicel invriezen?

De reden dat vrouwen kiezen voor invriezen, behalve de medische redenen, heeft vaak te maken met of eerst het opbouwen van een carrière en anderzijds een kinderwens die nog niet in vervulling kan gaan vanwege het ontbreken van een partner.
Lang niet altijd geaccepteerd, maar steeds meer vrouwen zijn er bewust mee bezig, temeer de kwaliteit van eicellen naarmate de jaren strijken ook achteruit gaat en de kans op het syndroom van Down groter wordt. Hoe jonger je als vrouw bent als je je eicellen in laat vriezen, hoe beter het is.
1 op 1350 bevallingen als de vrouw 25 jaar is
1 op 400 bevallingen als de vrouw 35 jaar is.

Geheim

Veel vrouwen die hun eicellen in hebben laten vriezen spreken er niet of nauwelijks over, om de eenvoudige reden dat het in Nederland nog niet algemeen geaccepteerd is. Iedereen heeft er wel een mening over.

Nadelen op latere leeftijd zwanger?

Los van de eicellen heeft het op lagere leeftijd zwanger worden ook wat nadelen. Enerzijds is het lichamelijk zwaarder voor de vrouw en is er meer kans op een vroeggeboorte en anderzijds is de kans op borstkanker bij vrouwen die voor het eerst zwanger worden op lagere leeftijd groter (1 op 10.000). Verder heb je meer kans op twee-eiige tweelingen.

Groots gebaar

Wellicht niet representatief, maar wel een groots gebaar van een Amerikaanse vrouw die via invriezen zelf twee gezonde kinderen op de wereld heeft gezet en haar overige eicellen ter beschikking heeft gesteld aan vrouwen die zelf geen goede eicellen hebben, maar wel een zwangerschap aankunnen. De vrouw weet niet wie, maar het is wel bekend dat er twee gezonde meisjes geboren zijn uit deze eicellen. Zo heeft ze twee gezinnen gelukkig kunnen maken.

Tot slot

Iedere vrouw moet voor zichzelf bepalen of en wanneer ze kiest voor eicellen invriezen. Maar duidelijk is wel, dat als je het overweegt, hoe jonger hoe beter, het devies is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op latere leeftijd kinderen krijgen: eicellen invriezenOp latere leeftijd kinderen krijgen: eicellen invriezenVrouwen in Nederland krijgen op steeds latere leeftijd kinderen. Of ze krijgen ze niet, omdat hun lijf daar niet meer ge…
De bevruchting en de kansenDe bevruchting en de kansenHoe verloopt de bevruchting tussen eicel en zaadcel eigenlijk? Maar nog belangrijker: wat zijn de factoren om te bepalen…
De vruchtbaarheid van de mensDe vruchtbaarheid van de mensHoe vruchtbaar zijn man en vrouw nou eigenlijk? Dit heeft alles te maken met de hoeveelheid en de kwaliteit van de ei-en…
Eicellen invriezenEicellen invriezenHet komt steeds vaker voor, is het niet vanuit de vrouw die eerst carrière wil maken of een kinderwens heeft en nog geen…
Wat is ivf en icsiWat is ivf en icsi20 jaar geleden werd de eerste baby gebobren die via ivf verwerkt is. Nu 20 jaar later is bevruchting via een reageerbui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bellezza87, Pixabay
  • https://www.gezondheidsnet.nl/zwanger/eicellen-invriezen

Reageer op het artikel "Gezondheid: Eicel invriezen, waarom zou je?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 03-09-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vrouwen
Medische informatie…
Schrijf mee!