InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Eicellen invriezen

Eicellen invriezen

Eicellen invriezen Het komt steeds vaker voor, is het niet vanuit de vrouw die eerst carrière wil maken of een kinderwens heeft en nog geen partner, dan mogelijk de vrouw die chemo moet ondergaan. Er zijn tal van redenen waarom de eicellen ingevroren worden. Vanaf 2006 is het Japanse wetenschappers gelukt om deze grote (ei-)cellen, zonder kristalvorming en daarmee vernietiging, in te vriezen.

Hoe gaat het in z’n werk?

Je begint met 10 tot 15 dagen hormooninjecties in te spuiten, om de eicelproductie stevig te stimuleren. Vervolgens haar de gynaecoloog zo’n 10 eicellen uit het lichaam (de naald gaat door de vaginawand). De uit het lichaam gehaalde eicellen worden op -197 graden ingevroren en veilig geplaatst in containers in het ziekenhuis. Op het moment dat de vrouw alsnog zwanger wil worden, wordt de eicel ontdooid en via ivf bevrucht met een verse zaadcel. Daarna gaat de bevruchte eicel terug het lichaam in van de vrouw en is het afwachten of de zwangerschap zich in gang zet en de 9 maanden volmaakt.

Het percentage geslaagde pogingen is groter dan de vrouw op leeftijd die met de haar resterende eicellen via ivf alsnog zwanger wil worden. 40% via ingevroren eicellen terugplaatsen ten opzichte van 30% via reguliere ivf.

De maximale leeftijd om eicellen in te vriezen ligt tussen de 35 en 40 jaar. De maximale leeftijd om bevruchte eicellen terug te plaatsen is 50 jaar, althans in Nederland.

Is het veilig?

Er zijn nog genoeg artsen die hier kritisch tegenover staan, maar in Nederland is het AMC hier inmiddels actief mee en wordt als ‘veilig’ omschreven. Aangezien de techniek nieuw is en het eerste kind 3 jaar oud is, kan er over de gezondheid van het kind nog nauwelijks wat gezegd worden. Het AMC heeft wel aangegeven de kinderen nauwlettend te gaan volgen.

Wat zijn de kosten?

Iedere behandeling, waar zo’n 10 eicellen weggehaald worden, kost ca. 3.000 euro. Echter, een behandeling wordt niet als voldoende gezien en er zullen dus meerdere (minimaal 3) behandelingen nodig zijn om een ‘voorraadje’ aan te leggen. De kosten lopen hiermee al snel op. Behalve bij chemo in verband met kanker, zal dit niet vergoed worden door de zorgverzekeraar.

Ervaring uit het buitenland

Er zijn landen waar men al langer actief is met deze techniek, uiteraard Japan maar ook Engeland en de Verenigde Staten. In de Verenigde Staten is het inmiddels ook al commercieel opgezet en zijn er commerciële eicelbanken actief. Men gooit het in de commercie m.n. de twintiger die carrière wil maken.

Weerstand

Natuurlijk leveren nieuwe technieken altijd weerstand op en zo ook het invriezen van eicellen. Een van de grootste bezwaren is het experimentele karakter van het proces. Met name het feit dat er nauwelijks wat bekend is over de kinderen die hieruit geboren worden, stuit bij een aantal artsen op bezwaren. Feit is wel dat dit bij nieuwe technieken altijd het geval is.

Verder geeft de kamer aan dat tot 50 jaar doorgaan niet goed is. 50 jaar zou geen leeftijd meer zijn om kinderen te krijgen, niet natuurlijk. Of dat zo is, is aan iedereen persoonlijk, maar feit is wel dat Den Haag nog nauwelijks stil staat bij het feit dat mensen gemiddeld eind zeventig begin tachtig worden en veelal in goede gezondheid. Misschien moet deze visie ook eens bijgesteld worden, maar zoals gezegd is dit aan ieder persoonlijk om hier iets over te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschap week 2Zwangerschap week 2Het einde van de tweede week betekend in feite de eventuele daadwerkelijke bevruchting en de start van de echte zwangers…
De bevruchting en de kansenDe bevruchting en de kansenHoe verloopt de bevruchting tussen eicel en zaadcel eigenlijk? Maar nog belangrijker: wat zijn de factoren om te bepalen…
De bevruchting, het ontstaan van een zwangerschapEen verre reis naar een nieuwe wereld, de bevruchting en innesteling van een bevruchte eicel van dichtbij bekeken.
Maand 1 van de zwangerschapMaand 1 van de zwangerschapDe eerste 4 weken van de zwangerschap zijn van cruciaal belang. Vaak wordt er aangenomen, dat de zwangerschap al definit…
Zwangerschap: de bevruchting (conceptie)Bevruchting is een wonderlijk en ingewikkeld proces. Er vindt een samensmelting plaats van een zaadcel met een eicel. De…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eicellen invriezen"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 02-12-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vrouwen
Medische informatie…
Schrijf mee!