InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > De bevruchting, het ontstaan van een zwangerschap

De bevruchting, het ontstaan van een zwangerschap

Een verre reis naar een nieuwe wereld, de bevruchting en innesteling van een bevruchte eicel van dichtbij bekeken. Wanneer de rijpe eicel tijdens de ovulatie vrijkomt, wordt deze op gevangen door de trechtervormige armen van de eileider. De bevruchting zelf vindt dan ook meestal plaats in het wijdste gedeelte van de eileider.

De eicel is omgeven door de zona pellucida, de corona radiata en de cumulus oöforus.
De bevruchting door een spermatozoïde gebeurt dan ook in 3 stappen:
  1. De zaadcel penetreert de corona radiata.
  2. De zaadcel penetreert de zona pellucida.
  3. Als laatste vindt de fusie van de celmembranen van de oöcyt (eicel) met de celmembraan van het spermatozoön.

De bevruchte eicel wordt (nadat één van de dochterlichamen, het tweede poollichaampje genaamd, wordt uitgestoten) zygote genoemd. Op dit moment heeft de bevruchte eicel zich nog niet ingenesteld. Eerst dienen er nog enkele delingen te gebeuren alvorens de zygote de baarmoeder bereikt en dus ook in staat is zich in te nestelen.

Morula

Na enkele dagen (3 à 4) wordt de zygote morula genoemd omdat ze er dan uitziet als een moerbei (morula is de latijnse naam voor moerbei). Dit is ongeveer 3 dagen na de bevruchting en de morula staat dan op het het baarmoederlichaam te bereiken.

De morula bestaat uit 2 lagen:

  • de binnenste laag is de kiemlaag of embryoblast
  • de buitenste laag noemt men de trofoblast waaruit zich later een deel van de placenta ontwikkelt

Blastula

Het embryo, de morula, wordt nu blastula genoemd doordat de intercellulaire ruimte in elkaar overgaan (ze versmelten als het ware) waardoor één grote holte gevormd wordt: blastulaholte. D zona pellucida verdwijnt hierdoor zodat het embryo zich kan innestelen in het baarmoederslijmvlies (= endometrium). Rond de 6de dag beginnen de cellen van de trofoblast tussen de epitheelcellen van het baarmoederslijmvlies binnen te dringen = de implantatie of innesteling van een bevruchte eicel.
© 2007 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De bevruchting, het ontstaan van een zwangerschap"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 29-03-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!