InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lachen is gezond

Lachen is gezond

Lachen geeft je een goed gevoel, breekt het ijs, versterkt het immuunsysteem. Er bestaan verschillende soorten lachen, van slappe lach tot glimlach. Kinderen lachen gemiddeld zo'n 300 tot 400 keer per dag. Hoe werkt lachen en hoe onderscheid je een echte lach van een neppe lach.

Lachen

Gezond

Als we lachen worden 15 gezichtsspieren actief, voor fronsen zo'n 40 spieren. Lachen gaat ons dus (gelukkig) gemakkelijker af. Ook spieren in de buik en middenrif worden aangespannen, terwijl andere spieren juist ontspannen als we lachen. Daardoor krijg je een ontspannen gevoel. Je gaat ook dieper ademhalen en het hartritme en bloeddruk worden daarop afgestemd. De bloeddruk zal dalen. In de hersenen komt tijdens het lachen endrofine vrij, een hormoon dat u een prettig gevoel geeft. Ook werkt endrofine pijnstillend en verminderd het stresshormonen zoals adrenaline en cortisol.

Daarnaast versterkt lachen het immuunsysteem, daardoor krijg je een betere weerstand tegen virussen en bacteriën. Uit onderzoek is gebleken dat de antistoffen in het bloed toenemen onder invloed van lachen. Lachen verminderd ook bezorgdheid, depressie en slapeloosheid. Daarnaast is het effectief als therapie en draagt bij aan je zelfontplooiing. Door om jezelf te lachen leer je relativeren en het helpt om een optimistische kijk op het leven te hebben.

Sociaal

Lachen is de sociale smeerolie. Waar wordt gelachen is het leuk en gezellig. Lachen breekt ook het ijs, geeft meer zelfvertrouwen en je voelt je gelukkig. Lachen is een duidelijk onderdeel van het menselijke gedrag en wordt gecontroleerd door de hersenen. Bij groepsgedrag heeft lachen een duidelijke functie. Maar onze lach is niet altijd oprecht. Soms lachen we omdat we ons willen aanpassen, om beleefd over te komen of om er bij te horen. We lachen dus niet altijd omdat we iets leuk vinden. Het is daarom handig om een neppe lach te herkennen.

Nep lach

Als iemand lacht, dan lacht je hele gezicht. Let maar eens goed op als iemand lacht. Je ziet dan rimpeltjes om de ogen en om de mond. Als iemand niet echt lacht, dan missen de rimpeltjes om de ogen en zie je de rimpels alleen rondom de mond. Ook zal er geen twinkeling in de ogen te zien zijn. Uit hersenscans is gebleken dat bij nep lach de hersenactiviteit zich beperkt tot de hersenschors en daardoor mist het emotionele lading. We maken een bewuste kopie van een echte lach, en de een is daar beter in dan de ander.

© 2009 - 2018 Pitnormaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Lachen is gezond"

Infoteur: Pitnormaal
Gepubliceerd: 01-12-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!