InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Lachtherapie: lachen is gezond

Lachtherapie: lachen is gezond

Lachtherapie: lachen is gezond Lachen is leuk, het voelt goed en het is nog gezond ook. Lachen heeft positieve effecten op zowel ons lichaam als op onze geest. Daarom moet er meer gelachen worden. Lachtherapie wordt ook in Nederland steeds bekenden. Het is een ideale meditatievorm, die afkomstig is uit India. Lach mee!!

Geen tijd om te lachen

In ons drukke leventje hebben we geen tijd om te lachen. En het spontaan in de lach schieten of het krijgen van de slappe lach is er steeds minder bij. Toch is een flinke lachbui op zijn tijd zeer gezond. Lachtherapie kan de uitkomst zijn. Lachtherapie is een meditatievorm, die is bedoeld om je in het hier en nu te brengen. Na een fikse lachbui zal de daaropvolgende stilte je nog meer bewust doen worden van het hier en nu.

Lachen en het ´gelukshormoon´

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat lachen gezond is. Tijdens het lachen produceren onze hersenen het stofje endorfine. Endorfine wordt in de volksmond ook wel het ´gelukshormoon´ genoemd. Endorfine kan ons een gevoel van geluk of zelfs euforie geven. Ook werkt endorfine kalmerend en pijnstillend. Met deze wetenschap zijn ook de CliniClowns opgericht om zieke kinderen in ziekenhuizen meer te laten lachen. Volgens wetenschappers zijn mensen die veel lachen gezonder dan mensen die weinig lachen. Dit zou komen doordat mensen die veel lachen een beter afweersysteem hebben en minder vatbaar zijn voor infecties. Dit is ook weer te danken aan het gelukshormoon endorfine dat tijdens het lachen door de hersenen geproduceerd wordt.

Lachtherapie

Tijdens de lachtherapie is het de bedoeling dat je zomaar lacht, zonder dat daar een aanleiding voor is. Je lacht omdat het leuk is om te lachen. Wanneer je er in slaagt om zomaar flink te lachen, worden al je gedachten stil gezet. Je vergeet even al je zorgen en je gepieker. Door te lachen lijken je problemen ineens niet meer zo groot als dat ze leken. Het lukt je om beter te relatieveren en als het ware van een afstandje naar je leven te kijken. Je positieve kijk zal je helpen je problemen beter aan te kunnen. Met een regelmatige lachmeditatie zal de alledaagse stress een stuk afnemen.

Een lachtherapie bestaat over het algemeen uit drie fasen:
  1. Eerst maak je, je lichaam los en ontspannen met wat eenvoudige rek-en strekoefeningen.
  2. Als je rustig en ontspannen bent, begin je met lachen. Begin met een glimlach die je steeds groter maakt zodat je uiteindelijk voluit en met je hele lichaam lacht.
  3. Na het lachen ben je, je bewust van de stilte en het ontspannen gevoel dat over je heen is gekomen. Geniet hiervan.

Een korte eenvoudige lachmeditatie kun je overal doen. Tijdens het afwassen, douchen of gewoon thuis op de bank. Een lachmeditatie kun je alleen doen of in een groep. Een lachmeditatie met een groep werkt vaak doeltreffender.
In het begin kan het een beetje raar zijn om zomaar te beginnen met lachen. Maar juist dan moet je doorzetten. Lachen helpt je om je ego te vergeten en om je weggestopte spontaniteit weer naar boven te brengen. Lachtherapie stimuleert om vaker te lachen, het helpt je te relativeren en laat zien dat je fouten mag maken en daar ook om mag lachen.

Veel lachplezier!
© 2008 - 2018 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Is lachen gezond?Is lachen gezond?Lachen is gezond. Daar zijn we het al een tijd over eens. Het ontspant de geest en zorgt voor een betere bloedcirculatie…
Therapeutisch lachenTherapeutisch lachenLachen is gezond, zegt men. Maar werkt lachen echt heilzaam op lichaam en geest? Wat gebeurt er allemaal in ons lijf als…
Spieren om te lachen of lachspierenSpieren om te lachen of lachspierenLachen is gezond. Niet alleen voelen we ons gelukkiger en energieker, we kijken ook positiever tegen problemen aan. Zelf…
Pijn verminderen door te lachen: Norman CousinsPijn verminderen door te lachen: Norman CousinsVan lachen ga je je beter voelen. Dat is algemeen bekend. Dat lachen ook pijnstillend kan werken, is minder bekend. Toen…
Steun Stichting CliniClownsSteun Stichting CliniClownsStichting CliniClowns is opgericht om kinderen met een ziekte of handicap afleiding en plezier te bieden. Voor haar inko…

Reageer op het artikel "Lachtherapie: lachen is gezond"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 13-12-2008
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!