InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Groeistuipjes bij baby's

Groeistuipjes bij baby's

Groeistuipjes bij baby's Groeistuipjes: groeistuipen bij de baby. De meeste baby's vertonen dagelijks groeistuipjes: het onwillekeurig samentrekken van de spieren in het gezicht. Soms worden groeistuipjes verward met epilepsie. Ook wordt de benaming groeistuipen vaak gebruikt voor een groeispurt die baby;s doormaken, waardoor ze regeldagen krijgen. Hoe herken je echte groeistuipjes en wanneer is er meer aan de hand?

Wat zijn stuiptrekkingen?

Om te weten wat groeistuipjes zijn, is het handig om eerst te weten wat stuiptrekkingen zijn. Stuiptrekkingen zijn onwillekeurige samentrekkingen van de spieren. De meest bekende stuiptrekking is de slaapstuit, die optreedt tijdens het waken en slapen in. Armen of benen kunnen plots hevig bewegen, zonder dat men de spieren zelf heeft aangestuurd.

Groeistuipjes

Wanneer er sprake is van groeistuipjes, wordt hiermee bedoeld de onwillekeurige trekkingen van de spieren in het gezicht van een baby. Deze groeistuipjes komen gedurende de eerste levensmaanden geregeld voor. De oorzaak hiervoor is het niet geheel rijp zijn van het zenuwstelsel. Na enkele maanden verdwijnen deze groeistuipjes vanzelf. Te vroeg geboren baby's hebben meer last van groeistuipjes dan op tijd geboren baby's.

Groeistuipjes herkennen

Normale groeistuipjes zijn te herkennen aan de mondmotoriek: van lachen naar normaal tot boos kijken in een snel afwisselend tempo. Vaak wordt het lachen gezien als het bewust lachen, maar bij hele jonge baby's zijn dit groeistuipjes. Het wegrollen met de ogen is ook een groeistuip. Soms rollen de ogen zo ver weg, dat er alleen maar oogwit is te zien. Het naar adem happen is een groeistuip dat vaak eng uitziet, ouders kunnen er aardig door schrikken. Echter, is dit van korte duur: de baby haalt al snel weer normaal adem. Het wegzakken, waardoor de baby in slaap lijkt te vallen, komt ook voor. Dit moet echter niet verward worden met vermoeidheid die de baby heeft.

Wat zijn geen groeistuipjes?

Een baby die langdurig naar adem hapt, blauw van kleur wordt om de lippen of in het gezicht, gaat zweten en/of niet in staat is om te huilen, verkeert in ademnood. Ook het wegdraaien van de ogen waarbij de baby slap wordt, is een ongunstig teken. Het verkrampen van het gehele gezicht dat gepaard gaat met krachtige huilbuien, is vaak een teken van buikkrampjes of andere pijn. Baby's met bovenstaande gezichtsuitdrukkingen hebben op dat moment geen last van groeistuipjes, maar moeten nagekeken worden door de ouders of door een arts, afhankelijk van de ernst.

Echte groeistuipjes zijn onschadelijk voor de baby en kunnen in zijn geheel geen kwaad. Ze kunnen de ouders soms wel zorgen baren, vooral wanneer ze vaker voorkomen. Echter, na enkele maanden zullen de groeistuipjes vanzelf verdwijnen, meestal tussen de drie en zes maanden.

Huilen en groeistuipen

Het hebben van groeistuipjes wordt soms verward met de regeldagen. Deze regeldagen komen bij iedere baby voor en worden vaak ook groeistuipen genoemd. Tijdens de regeldagen is er sprake van een overgang bij de baby hij of zij wil meer voeding omdat het lichaam groeit. Een groeiend lichaam heeft steeds meer behoefte aan voedingsstoffen. De baby huilt tijdens deze regeldagen veel. Het krachtige huilen heeft echter niks met de groeistuipjes in het gezicht te maken. Over het algemeen merkt de baby zelf niet veel van groeistuipjes. Het zijn onwillekeurige spiertrekkingen. Een baby kan wel eens schrikken van zijn eigen groeistuipjes en zal dan zachtjes jammeren.

Groeistuipjes of epilepsie?

Soms worden groeistuipjes aangezien voor epilepsie, of wordt epilepsie niet herkend omdat men denkt dat de baby groeistuipjes heeft. Epilepsie bij jonge kinderen uit zich door spiertrekkingen rond de mond en spiertrekkingen van de oogleden. ook kunnen er slikbewegingen of kauwbewegingen worden gemaakt. De aanvallen kunnen meerdere malen per dag voorkomen en duren vaak heel kort. na enkele jaren groeien sommige kinderen hier overheen. Het is soms moeilijk om onderscheid tussen beiden te maken. Het verschil zit hem echter wel in de leeftijd: groeistuipjes verdwijnen na drie tot zes maanden, epilepsie blijft langer aanhouden of verergert. Bij twijfel hierover kan het beste een arts geraadpleegd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borst- en flesvoedingBorst- en flesvoedingOngeacht of je baby fles- of borstvoeding krijgt, voor het voeden moet de tijd genomen worden. Het is belangrijk voor mo…
Borstvoeding het meest geschikt voor een babyBorstvoeding het meest geschikt voor een babyWat is er niet mooier om uw baby zelf te voeden? Borstvoeding sluit precies aan op de wensen van uw baby en veranderd va…
Stuiptrekkingen van de spieren, stuipenStuiptrekkingen van de spieren, stuipenStuipen, ook wel onwillekeurige spiersamentrekkingen of krampen genoemd. Ze komen wel eens bij volwassen voor maar worde…
Wat zijn reflexen?Normaliter worden de bewegingen van onze skeletspieren (later als spieren aangeduid) aangestuurd vanuit de grote hersene…
Het perifere zenuwstelsel (PZS) onderdelen en neuronenHet zenuwstelsel bestaat uit een centraal gelegen deel en een perifeer gelegen deel. Het centrale zenuwstelsel bestaat u…

Reageer op het artikel "Groeistuipjes bij baby's"

Reacties

C. Porsius, 26-07-2014 19:30 #2
Onze kleindochter is 3 maanden oud en ik zie haar regelmatig met stuiptrekkingen. Soms wel een uur lang de een na de ander. Je denkt steeds dat het voorbij is maar bijna meteen komt de volgende, vooral trekken in haar gezicht en ook valt me op dat haar ademhaling heel snel gaat, haar borstje gaat snel op en neer. Als alles weer rustig wordt valt ze in een diepe slaap.
Ik was met mijn dochter mee naar zuigelingenzorg en daar kenden ze het begrip "stuipjes" niet en na veel zoeken op internet trof ik eindelijk deze site aan (op andere sites verwijzen ze vnl. naar epilepsie, heel beangstigend).
Mijn kinderen hadden vroeger ook wel stuipjes en ik hoorde toen van mijn moeder dat ik ze niet mocht storen. Nu lees ik alleen over de gezichtsbewegingen, maar niet over versnelde ademhaling: is dat ook normaal?

Patrick Moonen, 09-10-2011 12:25 #1
Kunnen groeistuipjes ook bij kleuters van 4 jaar voorkomen? Of moeten we ons zorgen maken? Reactie infoteur, 09-10-2011
In dit geval zou ik het even na laten kijken, bij vierjarigen is het vaak toch wat anders. Het hoeft niks ernstigs te zijn, let even op dat er geen ademnood of flauwte ontstaat. Wanneer stuipjes in combinatie met koorts voorkomen, dan wel direct een arts waarschuwen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 03-10-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!