InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Darmparasiet: Blastocystis hominis

Darmparasiet: Blastocystis hominis

Darmparasiet: Blastocystis hominis De Blastocystis hominis is een parasiet die in de darmen van zowel mens als dier kan voorkomen. Miljoenen Nederlanders dragen deze darmparasiet bij zich. Klachten die kunnen ontstaan als gevolg hiervan zijn buikpijn, diarree en misselijkheid. Bewijs dat er een verband is tussen darmklachten en aanwezigheid van deze parasiet is er nog niet. Wat houdt een infectie van deze darmparasiet nu precies in?

Blastocystis hominis

De Blastocystis hominis is een omstreden parasiet. Voor jarenlang is er een discussie geweest of dit een parasiet of een schimmel was. Onder de microscoop lijkt de blastocystis op een gist of schimmelachtige cel. Parasieten moeten over een celkern beschikken en deze ontbreekt bij de Blastocysten. Omdat hij ook cysten vormt wordt deze schimmelachtige cel ingedeeld bij de parasieten. Een parasiet heeft een gastheer nodig (mens of dier) om te kunnen overleven. De Blastocystis hominis leeft van de darminhoud en behoort daarom ook tot de parasieten. Omdat deze parasiet door vele artsen tot de groep onschadelijke darmbewoners wordt gerekend, wordt er zelden een verband gelegd tussen deze klachten en de aanwezigheid van de parasiet.

Oorzaak besmetting

De Blastocystis hominis is een parasiet die over de hele wereld voorkomt. Heel veel mensen zijn drager van deze parasiet zonder dat er klachten zijn. Besmetting ontstaat vermoedelijk via het eten of drinken van besmet voedsel of water. Het is nog niet helemaal duidelijk of de parasiet via dieren naar mensen wordt overgedragen. Besmetting kan waarschijnlijk voorkomen worden door goede hygiënische omstandigheden.

Diagnose

Een infectie van deze darmparasiet kan aangetoond worden door middel van een onderzoek van de ontlasting bij een standaard laboratoriumonderzoek.

Is de parasiet schadelijk?

Er wordt steeds meer gedacht dat deze parasiet niet onschadelijk is. Parasitologen zijn van mening dat de Blastocystis de darmwand niet beschadigen. Miljoenen Nederlanders zijn dragers van deze darmparasiet. Er zijn ook vele mensen die deze parasiet bij zich dragen zonder er klachten van te hebben. Een duidelijk verband tussen het hebben van deze parasiet en het hebben van (darm) klachten is er niet. De Blastocystis is de meest voorkomende parasiet. Als een darm vol zit met deze parasieten is de darm niet gezond. De parasiet infiltreert de dikke darm wat onstekingen kan veroorzaken van het slijmvlies.

Behandeling

Infectie met de Blastocystis hominis wordt meestal niet behandeld. Als er darmklachten zijn, gaan artsen er meestal vanuit dat het een andere oorzaak heeft. Omdat het verband tussen darmklachten en deze parasiet bij de mens nooit is bewezen, vindt er normaal gesproken geen behandeling plaats. Als er sprake is van aanhoudende klachten zonder dat er een andere oorzaak is gevonden, kan de arts soms iets voorschrijven (mendronidazol). De werking van dit medicijn tegen deze parasiet is beperkt.

Klachten en symptomen

Indien iemand klachten krijgt van de Blastocystis hominis zijn dat meestal de volgende klachten: opgezette buik, winderigheid, buikpijn, diarree en misselijkheid. Het is echter nooit aangetoond dat deze parasiet deze klachten kan veroorzaken. Daarom gaat de reguliere geneeskunde er van uit dat de Blastocystis hominis geen oorzaak kan zijn van darmklachten. De parasiet wordt ook veel aangetroffen bij mensen die helemaal geen klachten hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…
Darmparasiet Giardia: symptomen, oorzaak en behandelingDarmparasiet Giardia: symptomen, oorzaak en behandelingEen darmparasiet kan chronische darmklachten veroorzaken. Last van buikpijn en winderigheid? Misschien is er een darmpar…
Prikkelbaar darm syndroom of darmparasiet?Is er bij u (jaren geleden) een prikkelbaar darm syndroom geconstateerd, zonder dat er een (ontlasting) laboratorium ond…
Giardia Lamblia (giardiasis): symptomen en behandelingGiardia Lamblia (giardiasis): symptomen en behandelingGiardiasis is een aandoening die wordt veroorzaakt door besmetting met de parasiet Giardia lamblia (zie foto), een kosmo…
Darmklachten: opgezette buik, buikpijn en winderigheidDarmklachten: opgezette buik, buikpijn en winderigheidLast van darmklachten, pijnlijke of opgezwollen darmen, stekende of zeurende pijn aan de darmen, een opgezette buik, win…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elionas2, Pixabay
  • www.mlds.nl

Reageer op het artikel "Darmparasiet: Blastocystis hominis"

Reacties

J., 06-02-2018 14:36 #5
Afvallen is ook zeker een van de symptomen, had lang last van een opgeblazen gevoel, opgezette buik, 10kg afgevallen in 2 maand tijd, breiige ontlasting meerdere malen per dag, en een nagenoeg constante aandrang. Je lichaam wordt overgevoelig door de parasiet. Nu bezig met clioquinol en oregano capsules, en de meeste klachten nemen significant af. Je wordt er ook futloos van, mentaal en fysiek.

Gist of witte stukjes in de ontlasting kan Candida zijn, ontstaat bij een ongebalanceerde darmflora door parasieten of antibiotica gebruik. Hiervoor werkt oregano olie ook, of Kokosolie en olijfolie.

Marizjenne, 05-01-2017 09:33 #4
Hai,
Ik zou graag willen weten hoe jullie ontlasting eruit zag? Ik heb van die gist achtige witte dingen in de ontlasting. Zou niet weten hoe ik het moet omschrijven.
Groetjes marizjenne

Marielle, 15-08-2016 15:42 #3
Bij mij is het verband tussen de blastocystis en mijn klachten overduidelijk. Sinds ik medicatie gebruik heb ik weer normale ontlasting en minder lucht in mijn buik. Antibiotica van de huisarts en nu biopara van de natuurwinkel. Dat laatste helpt ook echt na verloop van tijd.

Anoniem, 01-08-2016 22:59 #2
Kan gewichtsverlies ook een symptoom zijn van deze parasiet? Ik heb hier namelijk al jaren last van en sinds een tijdje weet ik dat ik deze parasiet draag, maar kan nergens echt antwoord vinden op deze vraag.

Peter Brouwer, 04-05-2015 13:08 #1
Na een colonoscopie werd ik ziek, bleek het Blasto te zijn die in mijn darmen feest vierde.
Hoe die daar kwam? Heb geen huisdieren, nog partner. Het ziekenhuis zegt dat ik het niet van de scopie kan hebben opgelopen, hoe dan wel? Reactie infoteur, 05-05-2015
Iedereen loopt risico om besmet te raken. Meer dan 4 miljoen Nederlanders dragen deze parasiet bij zich, maar ze veroorzaken niet bij iedereen klachten. Besmetting kan komen door o.a. besmet water of voeding, maar ook door contact met mensen die zijn besmet.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Parasieten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!