InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Darmparasiet Giardia: symptomen, oorzaak en behandeling

Darmparasiet Giardia: symptomen, oorzaak en behandeling

Darmparasiet Giardia: symptomen, oorzaak en behandeling Een darmparasiet kan chronische darmklachten veroorzaken. Last van buikpijn en winderigheid? Misschien is er een darmparasiet in het spel. Een infectie met de darmparasiet Giardia lamblia wordt giardiasis genoemd. Giardia lamblia is een parasiet, wat betekent dat het een organisme is dat een gastheer nodig heeft om te overleven. Een infectie met de darmparasiet Giardia geeft allerlei klachten en symptomen, zoals diarree, winderigheid, het laten van boeren, buikpijn en soms gewichtsverlies. Een infectie met deze darmparasiet gaat vaak vanzelf over. Zo niet, dan krijg je medicijnen voorgeschreven om de darmparasiet een kopje kleiner te maken.

Darmparasiet Giardia lamblia

Buikpijn / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.com

Wat is Giardiasis?

Giardiasis is een parasitaire infectie in de dunne darm. Het wordt veroorzaakt door een microscopisch kleine parasiet genaamd Giardia lamblia. Giardiasis wordt verspreidt door contact met besmette mensen of huisdieren. Giardia lamblia wordt niet alleen overgedragen van mens op mens maar ook van dier op mens en vice versa. Giardia is overigens ook één van de meest voorkomende darmparasieten bij de hond en de kat. Bij veel dieren geeft een infectie met deze darmparasiet nauwelijks klachten. Toch kan deze lastpak bij sommige dieren een hardnekkige, terugkerende diarree veroorzaken.Je kunt ook geïnfecteerd raken met deze darmparasiet door het eten van besmet voedsel of het drinken van besmet water. Je kunt ook een infectie oplopen door te zwemmen in besmet water. Giardia komt over de hele wereld voor. Deze darmparasiet wordt vooral aangetroffen in overbevolkte ontwikkelingslanden waarbij de hygiënische omstandigheden te wensen overlaat en controle van de waterkwaliteit ontbreekt.

Wat zijn de oorzaken van een infectie met de darmparasiet Giardia lamblia?

Giardia tref je aan in dierlijke en menselijke uitwerpselen. Ze gedijen ook in voedsel, in water en in de bodem. Ze kunnen gedurende langere tijd buiten een gastheer overleven. Besmetting met de darmparasiet vindt plaats via fecaal-orale besmetting. Dat is een besmetting door inname van ontlasting of poep (feces) via de mond. Besmetting via contact van de mond met poep kan bijvoorbeeld plaatsvinden door ontlasting op de handen na toiletbezoek of na het verschonen van een poepluier. Een andere manier is bij (het onhygiënische) oraal-anale seks. Besmetting kan ook indirect plaatsvinden, bijvoorbeeld door voedsel of drinkwater te nemen dat verontreinigd is met ontlasting. Of door te zwemmen in met Giardia-cysten besmet water. Rechtstreeks contact met ontlasting van een besmet persoon is ook een manier om besmet te raken.

Kinderen en de darmparasiet Giardia lamblia

In Nederland komen af en toe op kleine schaal epidemieën voor op kleuterscholen, crèches en kinderdagverblijven. Men spreekt van een epidemie als er in een bepaalde periode aanzienlijk meer ziektegevallen zijn dan normaal. Overdracht via kinderen heeft vaak te maken met de nog gebrekkige hygiëne van kleine kinderen.

Darmparasiet Giardia symptomen en klachten: buikpijn en winderigheid

Sommige mensen kunnen Giardia darmparasieten bij zich dragen zonder dat ze klachten ervaren. Symptomen van giardiasis steken meestal de kop op één tot twee weken na besmetting met de darmparasiet. Veel voorkomende symptomen zijn onder meer:

Complicaties besmetting darmparasiet Giardia

Gewichtsverlies en groeiachterstand

Heel soms kent besmetting met de darmparasiet een ernstiger beloop. Een infectie kan het slijmvlies van de dunne darm zodanig beschadigen dat deze niet meer optimaal werkt. Dit betekent dat voedingsstoffen niet meer goed worden opgenomen. Vooral jonge kinderen behoren tot een risicogroep. Het gevolg is gewichtsverlies en en groeiachterstand.

Chronische klachten

Bij volwassenen kunnen de klachten op een gegeven ogenblik chronisch worden. Het darmslijmvlies raakt beschadigd. Dit heeft tot gevolg dat voedingsstoffen minder goed door de darm worden opgenomen. Dit veroorzaakt onwelriekende, vettige poep en gewichtsverlies.

Bloedarmoede

Soms kan de opname van ijzer worden verstoord. De boosdoeners parasiteren bovendien van het voedsel uit de darm en hebben het vooral voorzien op ijzer en vetten, suikers en zetmeel om zich te vermenigvuldigen. Dit kan leiden tot bloedarmoede.

Ligging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.comLigging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com
Galblaasontsteking
Het komt sporadisch voor dat de darmparasiet vanuit de dunne darm naar de galwegen migreert. Een mogelijk gevolg is een relatief milde ontsteking van de galblaas ofwel een galblaasontsteking.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Mensen die met de darmparasiet Giardia zijn besmet hebben cysten, een soort eitjes, in de ontlasting. Bij vermoeden van giardiasis, zal onderzoek van de ontlasting plaatsvinden. Vaak wordt de ontlasting meerdere keren onderzocht. Dit maakt het onderzoek betrouwbaarder. Desondanks komt het voor dat de ziekte niet opgespoord wordt, omdat er geen cysten in de ontlasting aanwezig zijn.

Darmparasiet behandeling met metronidazol

Hoewel de infectie met de darmparasiet Giardia in principe vanzelf overgaat, zal je toch behandeld worden als je geïnfecteerd bent. Dit om besmetting van bijvoorbeeld gezinsleden te voorkomen. De voorkeur wordt gegeven aan behandeling met metronidazol. Dit middel doodt bacteriën, parasieten en amoeben. Ongeveer twee tot drie weken na de behandeling zal de ontlasting meerdere keren gecontroleerd worden. Wanneer de parasiet en/of de cysten van de parasiet nog steeds aanwezig zijn, zal vervolgbehandeling met een ander medicijn ingezet worden. Het kan ook zijn dat je een hogere dosis van hetzelfde medicijn krijgt.

Uitdroging voorkomen

Om uitdroging door ernstige diarree te voorkomen, is het belangrijk om veel te drinken. Ook verlies je veel zouten. Dit tekort aan vocht en zouten moet bij hevige diarree aangevuld worden door het middel ORS (Oral Rehydration Salt) te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Darmklachten en voedselintolerantie door parasietDarmklachten en voedselintolerantie door parasietWie darmklachten heeft zoals buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid en opgezette buik kan de ontlasting…
Prikkelbaar darm syndroom of darmparasiet?Is er bij u (jaren geleden) een prikkelbaar darm syndroom geconstateerd, zonder dat er een (ontlasting) laboratorium ond…
Zweepworm: TrichurisZweepworm: TrichurisDe zweepworm, een darmparasiet, komt bij de mens vooral in de tropen veel voor. Bij honden, katten en varkens ziet men d…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Langdurige diarree bij de hond? Denk aan giardia!Langdurige diarree bij de hond? Denk aan giardia!Giardiasis is een parasitaire infectie die veroorzaakt wordt door de eencellige parasiet giardia (een protozo). Giardias…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • http://www.healthline.com/health/giardiasis
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/giardiasis
  • http://www.mcvoordieren.nl/giardia-hond-kat
  • https://www.mlds.nl/ziekten/giardia-lamblia-infectie-met/
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Giardiasis
  • Afbeelding bron 1: Leszek Glasner/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/BartekSzewczyk
  • Afbeelding bron 3: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Darmparasiet Giardia: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!