InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Het brandneteldieet voor goede gezondheid

Het brandneteldieet voor goede gezondheid

Het brandneteldieet voor goede gezondheid Normaal wordt brandnetel geassocieerd met de vervelende steek als je de plant per ongeluk aanraakt. Dat is het afweersysteem zodat de plant niet wordt geplukt. Het heeft echter een aantal positief werkende stoffen in de bladeren en wortel, welke gunstig werken op de algehele gezondheid van de mens. Het heeft onder andere een vochtuitdrijvend effect om vocht en ongewenste stoffen af te voeren. Hoe kun je met brandnetels afvallen en hoe verbetert het brandneteldieet je gezondheid?

Brandneteldieet

Wat is het?

De brandnetel is een groene plant vind je vaak op onverzorgde percelen, langs sloten, wegen en fietspaden. De naam zegt het al dat de plant steekt als je het aanraakt. Op de ranken zitten stugge en op het blad zeer fijne brandnaalden. Raak je het aan dan krijgt je huid mierenzuur binnen, waarnaast de netel eveneens in de huid blijft steken. Dit geeft een zeer ongemakkelijk gevoel. De netels dienen uiteraard ter bescherming van de plant. Naast deze afwerende werking van de plant bevat het ook vele positieve stoffen welke een gunstige werking hebben op de gezondheid. Op welke manier kun jij profiteren van brandnetels?

Wat zit erin dat positief werkt?

Brandnetel heeft een relatief hoge concentratie aan stoffen zoals flanvoïden en quercetine welke gunstig werken tegen de ontwikkeling van kankercellen. Daarnaast bevat het een aantal stoffen zoals kamferolie en isorhamnetine welke een anti-schimmel en desinfecterende werking hebben. Bovendien zorgt de combinatie van stoffen ervoor dat het een vochtafdrijvend karakter heeft, waarnaast het een verzadigd gevoel kan geven. Dit maakt het nu zo aantrekkelijk om brandnetels te gebruiken binnen een dieet om af te slanken. Bovendien kunnen brandnetels worden toegepast om de ernst van vele aandoeningen te verminderen danwel om preventief te gebruiken. Waar helpt het tegen?

Aandoeningen verminderen met brandneteldieet

Mensen kunnen veel gezondheidsklachten krijgen veroorzaakt door ontstekingen en andere problemen met het lichaam. Brandnetel helpt indirect om de kans op kanker, hart- en vaatziekten te verminderen middels afslanken. Het voert daarbij veroorzakers af, neutraliseert infectiehaarden en heeft een stimulerende werking op meerdere lichaamsfuncties. Daarnaast geeft het een verzadigd gevoel en voert het vocht af. Afvallen kan dus heel goed met een brandneteldieet, maar het verbetert ook de algehele gezondheid van het lichaam. Heb je complicaties, infecties en dergelijke aan het lichaam of wil je preventief gezond blijven dan is het verstandig om brandnetel in de vorm van soep of thee in te nemen. Uiteraard is het de vraag hoe je die kunt klaarmaken.

Brandnetelsoep

Heb je tweehonderd gram brandneteltoppen en –bladeren verzameld dan kun je aan de slag om je eigen soep te maken. Zorg ervoor dat je de planten hebt verzameld op een afgelegen gebied waar weinig verkeer is, omdat de kwaliteit van de plant van hogere kwaliteit is. Was de verzamelde bladeren en topjes, waarna je ze aan de kook brengt. Dit zorgt ervoor dat netels en mierenzuur wordt uitgeschakeld en dat de bladeren slinken. Haal ze snel uit het water en pureer het. Fruit een versnipperde ui en een teentje knoflook in de pan, waarna je een halve liter bouillon toevoegt. Meng daar de gepureerde brandnetel door en voeg peper en zout toe. Laat dit een kwartier rustig pruttelen. Schep de soep in een bord en voeg iets room toe. Maak het af met knapperige broodblokjes. Een heerlijke maar gezonde vullende maaltijd is klaar.

Brandnetelthee

Een andere methode om geregeld de positieve werking van de plant binnen te krijgen door brandnetelthee te zetten. Neem daartoe het bovenste deel van de brandnetel en droog deze in de oven op vijftig graden. Op die manier is het drogen snel geklaard en kun je het voor een jaar bewaren. Doe een schep gedroogde bladeren in de theepot en doe er gekookt water bij. Laat het vijf minuten trekken. Dit kun je zo dagelijks innemen. Zorg ervoor dat je het niet langer dan een maand dagelijks brandnetelthee inneemt om overstimulering van de nieren te voorkomen. Neem een maand lang minimaal drie koppen thee in en vele klachten verdwijnen. Na een maand is het verstandig een maand over te slaan, waarna je wederom preventief thee kunt innemen. Zo blijven je organen en andere ingewanden vrij van infecties, waardoor je gezond blijft. Je kunt de thee kant en klaar bij het reformhuis verkrijgen, echter neem dan wel de biologische variant. Ook jij kunt gifstoffen en zuren uit het lichaam afvoeren door daartoe brandnetelthee in te nemen.

Let wel: ben je allergisch dan kan het zijn dat je overreageert op brandnetel. Laat je daarover altijd van te voren informeren voordat je het inneemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het nut van brandnetelIedereen weet dat een brandnetel bij aanraking een branderig en jeukend gevoel op de huid onstaat. Maar een brandnetel k…
Afslanken en gezond blijven met Bojenmi theeAfslanken en gezond blijven met Bojenmi theeDe traditionele Chinese geneeskunde werkt sinds meer dan duizend jaar voornamelijk met kruiden. Op dit moment zijn er in…
Wilde kruiden: brandnetelWilde kruiden: brandnetelEr was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blickpixel, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetel
  • http://royaalvitaal.nl/brandnetelthee/
  • http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/brandnetelsoep-5346.html

Reageer op het artikel "Het brandneteldieet voor goede gezondheid"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Afslanktips
Medische informatie…
Schrijf mee!