InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Problemen om vocht vast te houden: diabetes insipidus

Problemen om vocht vast te houden: diabetes insipidus

Problemen om vocht vast te houden: diabetes insipidus Het menselijk lichaam bestaat voor een groot deel uit vloeistoffen om goed te functioneren en om uitdroging te voorkomen. Om op een gezonde manier te kunnen blijven doorgaan moeten we per dag circa twee liter vloeistof innemen. Er zijn echter omstandigheden, waarbij er veel meer vloeistof ingenomen moet worden om uitdroging te voorkomen. Wat houdt diabetes insipidus in en wat zijn de veroorzakers van problemen bij het vasthouden van vocht?

Diabetes insipidus

Verschillende vormen

De aandoening heeft geen relatie met normale suikerziekte, maar heeft een vergelijkbare naam. Het is een zeer zelden voorkomende aandoening waarbij het volgende onderscheid wordt gemaakt:
  • de door de persoon zelf opgewekte variant. Hoeveel vocht we innemen hangt deels af van hoeveel vloeistof we denken nodig te hebben. Door een snelle droge mond denken we dat we te weinig vocht innemen, terwijl dit niet zo hoeft te zijn. Het af en toe bevochtigen van de mond en/ of lippen kan reeds voldoende zijn, in plaats van overvloedig water in te nemen;
  • overmatige dorst gedurende de zwangerschap;
  • een beschadiging aan de hersenen door erfelijke factoren, operatie of kanker waardoor hormoonaanmaak is verstoord;
  • een verstoorde nierfunctie.

Aan deze verschillende vormen liggen diverse redenen ten grondslag, waardoor het lichaam minder vocht kan vasthouden. Het resulteert in een toename van vochtinname. Wat kunnen de hieraan gerelateerde oorzaken zijn?

Verstoorde gedachte en vochtverslaving

We bepalen zelf hoeveel vocht we innemen, echter er kan een onjuiste balans qua tevredenheid ontstaan. Een droge mond is voor iedereen een teken dat er iets moet worden gedronken. De continue gedachte dat er sprake is van een droge mond of te weinig wateropname kan tot overvloedigheid overgaan. Pas dan wordt het lichaam tevredengesteld. De conditie dient zo snel als mogelijk doorbroken te worden, omdat het potentieel levensgevaarlijk kan zijn.

Hormonale wijzigingen

Raakt de vrouw zwanger dan verandert de hormoonhuishouding compleet ten gunste van de groei van het kind. Belangrijk aspect is de sterke toename van het HCG hormoon, waardoor een scheiding tussen voeding voor het kind en de vrouw wordt gelegd. De vrouw moet teren op de opgeslagen vetten, waarnaast het kind energie en stoffen krijgt uit vers ingenomen voeding. Er kan een mate van verzouting optreden (deels veroorzaakt door vetverbranding), waartegen de ongeboren vrucht moet worden beschermd. Het lichaam wil meer stoffen (zout, gif, zuren en andere mineralen) afvoeren, waardoor de vloeistofvraag toeneemt. Het zorgt ervoor dat ongewenste mineralen effectief worden afgevoerd. Deze aandoening kan van kracht blijven tot enkele weken na de bevalling.

Invloed van albumine

Een belangrijk onderdeel van bloed is albumine. Het heeft de belangrijke functie om vloeistoffen aan bloedcellen gekoppeld te houden. Bloed is vloeibaar indien er voldoende vloeistof in het bloedplasma aanwezig is, zodat het lichaam daarop goed kan functioneren. Het heeft tot doel om alle spieren, weefsels en organen van voldoende zuurstofrijk bloed te voorzien. Bij een onbalans hierin (micro-albuminurie) kan vocht deels uittreden, waardoor de vraag naar vochtinname toeneemt. Overmatig vocht wordt afgevoerd en dient te worden aangevuld met nieuwe vloeistoffen. Meerdere ziekten kunnen aanleiding zijn voor een abnormale afvoer, waarbij de nierfunctie wordt aangetast. Verlies van hergebruik leidt tot meer vochtinname.

Verstoorde ADH hormoongehalte

Aan voorgaande is ook het ADH hormoon gerelateerd. De hypothalamus gelegen aan de onderzijde van de hersenen maakt dit hormoon aan. Indien aan het orgaan een probleem ontstaat kan de ADH balans verstoord raken. Het is dan vergelijkbaar als met alcoholinname, waarbij het hormoon wordt uitgeschakeld. Het zorgt ervoor dat de nieren vocht niet meer recyclen, waardoor een toename van vochtafvoer ontstaat.

Aanvullende problemen bij diabetes insipidus

Het bewust of onbewust teveel innemen van vocht en/ of drank zorgt ervoor dat stoffen in het lichaam worden weggespoeld. Er worden meer vitaminen en mineralen op een natuurlijke manier afgevoerd, waardoor het lichaam onvoldoende stoffen kan opnemen. Dit uitspoelen zorgt ervoor dat vele processen minder goed worden ondersteund, waardoor met de tijd het aandeel onverklaarbare aandoeningen kan toenemen. Ook bloedarmoede kan door micro-albuminurie worden veroorzaakt met alle gevolgen van dien.

Moet je per dag veel vocht innemen dan kan er sprake zijn van een dringende omstandigheid. Het lichaam houdt onvoldoende vocht vast en dat moet medisch worden beoordeeld. Ga naar de huisartsenpost voor aanvullend advies omtrent jouw specifieke klachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes insipidus: symptomen, oorzaak en behandelingDiabetes insipidus: symptomen, oorzaak en behandelingDiabetes insipidus symptomen bestaan uit heel veel plassen en daardoor veel dorst hebben. Diabetes insipidus, ook wel 'w…
Hypernatriëmie: een teveel aan natriumHypernatriëmie: een teveel aan natriumNatrium is een van de belangrijkste zouten die nodig zijn voor een gezonde werking van het lichaam. Natrium speelt een b…
Diabetes insipidus: Symptomen van veel dorst en veel plassenDiabetes insipidus: Symptomen van veel dorst en veel plassenDiabetes insipidus is een zeldzame aandoening waarbij het regelmechanisme voor vochtopname en vochtuitscheiding van het…
Kleurloze urine: oorzaken van doorzichtige urine of plasKleurloze urine: oorzaken van doorzichtige urine of plasLast van waterige of kleurloze urine? Normaal gesproken is je urine helder en lichtgeel van kleur, som felgeel. Dit geld…
Vaak moeten plassen, waarom heb je er last van?Vaak moeten plassen, waarom heb je er last van?Af en toe vaker moeten plassen kan iedereen overkomen. Je hebt iets meer gedronken dan normaal of je hebt alcohol ingeno…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://www.diabetesfonds.nl/artikel/diabetes-insipidus
  • http://www.gezondheidsrisicotest.nl/onderzoek/urine-albumine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidiuretisch_hormoon

Reageer op het artikel "Problemen om vocht vast te houden: diabetes insipidus"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!