InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypernatriëmie: een teveel aan natrium

Hypernatriëmie: een teveel aan natrium

Hypernatriëmie: een teveel aan natrium Natrium is een van de belangrijkste zouten die nodig zijn voor een gezonde werking van het lichaam. Natrium speelt een belangrijke rol bij de water- en zouthuishouding in het lichaam. Ook speelt het een belangrijke rol bij de regulering van de bloeddruk.

Wat is hypernatriëmie?

Hypernatriëmie betekend letterlijk teveel natrium. Men spreekt van hypernatriëmie wanneer de natriumconcentratie hoger is dan de referentiewaarden 135 - 145 mmol/L in bloedplasma. Een hypernatriëmie kan ontstaan door een teveel aan natrium of een tekort aan water.

Symptomen

De mogelijke symptomen van hypernatriëmie zijn:
  • Sufheid
  • Algehele zwakte
  • Insulten
  • Coma

Oorzaken van hypernatriëmie

Te veel natrium

Een overschot aan natrium kan het gevolg zijn van te veel zout eten, toedienen van zout via infuus of doordat er te weinig natrium uitgescheiden wordt door het lichaam.

Te weinig water

In veel situaties treedt er zowel verlies van water als natrium op. Hierdoor blijven de verhoudingen ongeveer het zelfde en zal er dus geen verschil te merken zijn. Er zijn ook situaties waarbij het lichaam meer water dan zouten verliest. Door het waterverlies zal het bloed door de uitdroging als het ware indikken met als resultaat dat de concentratie natrium en daarmee de osmolaliteit van het bloedplasma stijgt. De belangrijkste oorzaak van deze vorm van hypernatriëmie is te weinig drinken.

Een andere oorzaak is de ziekte diabetes insipidus, niet te verwarren met diabetes mellitus (suikerziekte). Deze ziekte wordt gekenmerkt door overmatig plassen waardoor er veel waterverlies optreedt.

Verlies van waterOverig
Buiten de nier
  • Brandwonden
  • Zweten
  • Diarree
  • Braken

Via de nier
  • Sommige diuretica
  • Chronische nierinsufficiëntie
  • Verhoogde urine uitscheiding
  • Diabetes insipidus
  • Tekort inname water
  • Infusie of inname van hyperrone vloeistoffen

Gevolgen van hypernatriëmie

De hoge osmolaliteit zal op haar beurt het dorstcentrum in de hersenen activeren en de concentratie van ADH laten stijgen. Het hormoon ADH zorgt ervoor dat er dorst ontstaat en dat het lichaam meer water vast houdt. Hypernatriëmie kan leiden tot verminderde bloedvolume, waardoor het hart sneller zat moeten pompen om alle organen van voldoende zuurstof te voorzien.

Het tegenovergestelde van hypernatriëmie: hyponatriëmie.
© 2011 - 2019 Saskiac, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hypernatriëmie: een teveel aan natrium"

Infoteur: Saskiac
Laatste update: 01-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!