InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebroken nek: invaliditeit, overlijden of herstel!

Gebroken nek: invaliditeit, overlijden of herstel!

Gebroken nek: invaliditeit, overlijden of herstel! Het hebben van een fractuur in de nek kan ernstige gevolgen hebben. Het kan zijn dat de persoon levenslang invalide raakt en kan ook per direct het overlijden betekenen. Alles is daarbij afhankelijk van waar een breuk in de nek voorkomt en hoe ernstige het is. Per wervel zijn de consequenties verschillend. Welke verschillende nekwervelbreuken komen vaak voor, wat zijn de ingrijpende consequenties en hoe wordt een gebroken nek behandeld?

Gebroken nek

Hoe is de nek opgebouwd?

De nek van de alle mensen en dieren is opgebouwd uit een zevental nekwervels, waarmee de beweeglijkheid van het hoofd wordt voorzien. Daarnaast zitten er in de nek een aantal stevige stabiliserende spieren, waarmee het hoofd en de nek altijd overeind worden gehouden. Het vormt de snelweg van vele zenuwen en de bloedbaan (arteria vertebralis), waarmee het brein van zuurstofrijk bloed wordt voorzien. Het geeft aan dat het een zeer belangrijke lichaamsverbinding is. Het hoofd wordt gedragen door de atlas, waarmee in combinatie met de axis (dens) de draaiende beweging wordt ondersteund. De combinatie zorgt ervoor dat het hoofd eveneens de op- en neergaande beweging kan maken bij het knikken. Deze nekwervels worden gedragen door een vijftal gelijkvormige wervels en tussengelegen kraakbeenschijven. De onderste wervel vormt de overgang naar de ruggengraat en steekt relatief ver naar achteren.

Symptomen gebroken nek

Afhankelijk van het voorkomen van een breuk kunnen de gevolgen minimaal tot levensbedreigend zijn. Het houdt in dat een nekbreuk relatief weinig of geen nadelige gevolgen oplevert, maar het kan ook zijn dat de bloedsomloop van de hersenen wordt beschadigd of zenuwen met beenmerg onherstelbaar worden aangetast. Enerzijds kan het veel pijn en stijfheid opleveren. Anderzijds bestaat er ook de kans dat men per direct invalide is vanaf breuk tot teen of kan het overlijden tot gevolg hebben. Ernstige trauma aan de nek kan dus ingrijpende gevolgen hebben. Welke verschillende fracturen worden er onderscheiden en wat kunnen daarbij de gevolgen zijn?

Fractuurtypen, risico’s en behandeling

De nek bestaat uit zeven wervels, waaraan door onverhoopte belastingtoename breuken kunnen ontstaan. Welke verschillende fracturen worden onderscheiden, wat zijn de gevolgen en hoe worden deze behandeld?

C1: Jeffersonbreuk

Dit wordt een burst-fractuur genoemd, waarbij de ronde schijf van de atlas is gebroken en deels versplinterd. Het komt geregeld voor bij een duikongeval, waarbij de persoon teveel druk op het hoofd heeft gekregen. Indien het afgebroken deel meer dan één centimeter verschuift dan kan het ruggenmerg worden doorgesneden en kan daarmee levensbedreigend zijn. Het wordt behandeld met herpositionering van het afgebroken deel, waarna mogelijk een halsgips moet worden gedragen.

C2: Densbreuk

Door een ongewone belasting op het hoofd kan de dens (het uitstekende deel van de axis) afbreken. Daarbij komen verschillende gradaties voor afhankelijk van waar het is afgebroken. De persoon ervaart het als stijve nek en heeft een instabiel hoofd, omdat de draaibeweging niet meer wordt ondersteund. Het afgebroken deel moet worden herplaatst en er dient een halskraag te worden gedragen. Ook hierbij bestaat kans op beschadiging van het ruggenmerg.

C2: Hangmansbreuk

Het komt voor bij auto-ongelukken, waarbij de persoon zonder gordel met de kin tegen het dashboard of stuur aankomt. De terminologie is ontstaan bij het verhangen van ter dood veroordeelden. Door deze specifieke breuk treedt het overlijden in de meeste gevallen direct op. Binnen medische kringen wordt het ook meer gepast “traumatische spondylolisthesis van de axis” genoemd. Indien de persoon niet is overleden dan moet een zogeheten Miami-brace worden toegepast om de nek te immobiliseren, zodat het mogelijk kan herstellen.

C3-C7 breuk

Vanaf nekwervel C3 tot C7 lopen een groot aantal zenuwen, zoals de nervus phrenicus naar het lichaam en dus kan bij problemen hieraan ook ernstige schade optreden. Deze zenuw is uitermate belangrijk voor het middenrif, waarmee de ademhaling op gang wordt gehouden. Een breuk aan deze wervel kan aanleiding zijn voor het niet meer kunnen ademhalen, maar kan er ook voor zorgen dat de persoon vanaf breuk tot teen invalide raakt. Meest voorkomende breuk is aan de vijfde nekwervel en wordt vaak veroorzaakt door een kop-staart botsing. Het heeft praktisch altijd gevolgen voor de nekzenuwen, waardoor elders in het lichaam neurologische gevolgen optreden. De eerste 24 uur na het ongeval zullen altijd cruciaal zijn om de consequenties te kunnen beoordelen.

Keus tussen verankering of harnas

Nadat een tractie is uitgevoerd van een breuk (herplaatsing en immobilisatie) dient de breuk voldoende tijd worden gegeven, zodat herstel optreedt. Daartoe zijn een tweetal voornamelijk toegepaste methoden namelijk:
  • het dragen van een halsband, nekgips of soms een verankeringsharnas. Dit laatste heeft tot doel om de persoon langdurig bewegingsloos te laten zodat het hoofd niet wordt bewogen met als doel dat breuken aan C1 of C2 met de tijd kunnen herstellen;
  • het verankeren van de breuk middels plaat en schroeven.

Harnas bij ernstig nektrauma

Bij ernstige nektrauma (vaak in combinatie met ander ernstig letsel aan het lichaam) komt men in een harnas te liggen. Het is de meest natuurlijke manier om het herstel te laten plaatsvinden. De patiënt ligt echter maanden achtereen in dezelfde positie (meestal in slaap gehouden in de halotractie) met aanvullende doorlig-, spier-, botproblemen tot gevolg. Aan de andere kant kan in sommige gevallen ervoor worden gekozen om een chirurgische verankering toe te passen. Daartoe worden twee titanium schroeven van circa acht centimeter met strip aangebracht. Probleem is dat er een verhoogd risico is op verdere aantasting van nabijgelegen zenuwen of het ruggenmerg. Ondanks dat het een risicovolle operatie is, biedt het ook vele voordelen. De patiënt hoeft niet langdurig bewegingsloos in een harnas te liggen. In dat geval stimuleert ook beweging het herstel. Uiteraard is hierbij voorzichtigheid noodzakelijk. Heb je hiertussen de keus laat je dan uitvoerig informeren naar de voor- en nadelen van beide behandelmethoden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebroken enkel, en nu?Na een val, verstuiking of een hevige overtreding kan het zijn dat je enkel flink is aangetast. In sommige gevallen is j…
Een gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijdEen gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijdEen gebroken heup komt vooral voor bij ouderen. Van alle mensen die een heup breken is 95% ouder dan 65. Hieronder vind…
Gebroken rug: ruggengraat fractuur, herstel of benen verlamdGebroken rug: ruggengraat fractuur, herstel of benen verlamdDe ruggengraat vormt de drager van het lichaam, waarbij het stoten opvangt en bewegingen kan maken. Het bestaat uit een…
Gebroken wervel of wervelbreukGebroken wervel of wervelbreukHet lichaam kent de volgende wervels: halswervels, borstwervels, lendenwervels, heiligbeen en staartbeen. Een wervelbreu…
Een gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken voet betekent dat één of meerdere van de voetwortelbeentjes en/of de middenvoetsbeentjes een breuk vertoond…
Bronnen en referenties
  • http://www.learningsupport.nl/operatie-inzicht/wervelkolom-trauma/cervicale-letsels.html
  • http://plazilla.com/volledig-herstel-na-gebroken-nek
  • http://www.med-info.nl/Afwijking_trauma_wervelkolom_C1_Jefferson.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nek_(anatomie)

Reageer op het artikel "Gebroken nek: invaliditeit, overlijden of herstel!"

Reacties

Eddy, 06-03-2017 13:58 #7
In 1989 had ik een auto ongeluk en lag ik met een gescheurde dens in het ziekenhuis. Er is een schroef ingezet en sindsdien heb ik er geen enkele last van. Gaat al 28 jaar goed.

J. Witjes, 09-01-2017 21:39 #6
Onze zoon heeft in november 2010 een judo ongeluk gehad en heeft zijn derde nekwervel gebroken. Na een zeer lange operatie is hij vanaf zijn schouders verlamd. Is er nog een klein kansje dat er nog iets terug komt?
Mevrouw J. Witjes Reactie infoteur, 10-01-2017
Dat is een lastige vraag. In sommige gevallen hebben de zenuwen de mogelijkheid om een nieuwe verbinding aan te gaan, zodat enige functies worden hersteld. Naarmate er meer tijd is verstreken des te kleiner zal de kans op herstel zijn. Het zou dus misschien nog kunnen. In deze zal de tijd het leren.

Mark van Blaricum, 27-06-2016 12:00 #5
7 mei 2015 ben ik tijdens het fietsen zijdelings aangereden door een auto. Ik ben daarbij enigszins verkeerd op de keitjes van Muiden gekletterd en heb daar een schedelfractuur, de densk door midden gescheurd, C3 door midden gescheurd C4 een stuk afgebroken, C5 een vleugel afgebroken. Thoracale wervel 3 in elkaar gedrukt en de twee bovenste ribben gebroken. Ik kon tot ziens zeggen tegen mijn fiets frame en heb vervolgens een frame om mijn hoofd en nek gekregen, geheten: Halo frame. Ik heb daar drie maanden mee rond gelopen en geslapen. Nou ja slapen? Mijn nek is behoorlijk scheef gaan staan en de densk is vergroeid met C1. Hierdoor kan mijn nek voor een klein gedeelte draaien. We zijn nu een anderhalf jaar verder en nu pas kom ik tegen in hoe verre mijn leven is veranderd. Ik heb hoog uit anderhalf uur energie om te doen wat ik kan doen en rust daarna en half uur. Vervolgens heb ik daarna weer een anderhalf uur tijd om wat te doen. Zo tracht ik een dag in te delen. Daarnaast heb ik de hele dag een vervelende pijn door mijn nek heen en kan mijn nek niet draaien zonder klappen in mijn nek te beleven die af en toe scheuten af geven dat je er misselijk van word. Ik leer nu bij revalidatie centrum De Trappenberg rustiger aan te doen. Het valt zwaar om van een energieke man van 54 die alles kan en elke dag 90 km naar zijn werk heen en weer fietste, zijn werk als gevangenis bewaarder deed, vader van twee kinderen met problemen in het A.S.S. te hebben. En vrouw te hebben die door haar angsten zo depressief is dat ze van de 24 uur er twintig op bed ligt in haar kamer om daar een leefbaar leven aan te geven. Belangrijk is dat je blijft lachen en al kan je af en toe niet meer opstaan van de pijn, de wil hebben om wat van je leven te maken.
Vandaag een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige en hier heb ik weer beleefd in mijn eigen emotie hoe zeer het doet om niet meer te zijn wie ik voor die tijd was. Ik ben nog altijd belangrijk genoeg om er te zijn voor mijn kinderen, mijn vrouw, kennissen en vrienden.

Jozef Hellemans, 26-08-2015 11:05 #4
Vorig jaar op 29 mei ben ik tijdens het fietsen frontaal op een eiken paaltje terechtgekomen. Resultaat C1 Jefferson breuk. Na talrijke weken met Hallo vest te hebben gelopen wat geen hulp bracht, werd na veel overleg uiteindelijk beslist om de breuk operatief te herstellen na mij op de hoogte te hebben gebracht van de eventuele gevaren die er aan verbonden waren.
Na de operatie bij het ontwaken, werden mij allerlei bewegingen opgelegd, wat mij en de dokters zelf tot de nodige geruststelling bracht, dat alles goed was verlopen. Nu een dik jaar later gaat alles goed, wanneer ik de nodige medicatie neem anders niet. Door het feit ik deze tracht te minimaliseren en eens een dagje tracht over te slaan, is het daarna niet te doen, zenuwpijnen aan linkerkant van mijn hals naar mijn hoofd toe. Zelf bij het slapen gaan is het zoeken naar de juiste houding, en dan meermaals wakker worden van pijn dat de lighouding niet goed was. Ik vertel hier gewoon wat ik zelf ervaar, als ik tegen dokter zeg al die pillen krijg ik als antwoord dat ik een van de weinigen ben die het nog kan voort vertellen. Inmiddels heb ik mij er overeen gezet en probeer ik er mee te leren leven. Al bij al ben ik gelukkig dit overleefd te hebben, ondanks de soms moeilijke momenten.

Anja Schuman, 17-07-2015 17:44 #3
In januari heb ik C 1. En C 2. Gebroken, 5' maanden een harde kraag 1 maand zachte kraag
Ben ontslagen bij ortepedie, Heb nog wel gev raagd naar fysiotherapi i.v.m lange tijd gefocust te zijn
Was niet nodig zei arts.
Nu zijn we zoveel weken verder, mijn nek wordt stijfer en stijfer, de zenuwbanen op mijn hoofd gaat weer opspelen.
Fy.sio durft er niet aan te komen, mijn nek kraakt constant, luid, omstanders horen het.
Wat te doen? Reactie infoteur, 18-07-2015
Bij twijfel omtrent het herstel van een gebroken nek, is het verstandig om medisch te worden gekeurd. Ga minimaal naar de huisarts om het voor te leggen en om eventueel een doorverwijzing te krijgen.

Bob, 02-12-2013 18:43 #2
Hoi Ik wil graag weten of een harnas en een miami brace het zelfde zijn of zitten er verschillen zo ja wat?

Tobias, 27-11-2013 21:35 #1
Mijn vriendin heefd 2 weken gelden haar nek gebroken door een aanrijding ze ligd nu in het ziekenhuis en voelt haar benen niet meer. kan dit overgaan of zal ze blijvend verlamt blijven? Reactie infoteur, 28-11-2013
Dit is zeer afhankelijk van de breukintensiteit en in hoeverre zenuwen zijn beschadigd. Zenuwen bezitten de capaciteit om te helen, indien de schade niet te dramatisch is.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Botbreuken
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!