InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijd

Een gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijd

Een gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijd Een gebroken heup komt vooral voor bij ouderen. Van alle mensen die een heup breken is 95% ouder dan 65. Hieronder vind je informatie over een gebroken heup: de symptomen, de behandeling en de hersteltijd komen aan bod.

Gebroken heup bij ouderen

De reden dat oudere personen een veel grotere kans hebben om een heup te breken komt door osteoporose. Osteoporose is een aandoening die er voor zorgt dat de dichtheid van de botten af neemt. Hierdoor breken de botten makkelijker. Een gebroken heup bij ouderen is vrijwel altijd het directe gevolg van een val.

Gebroken heup bij jongeren

Een gebroken heup bij jongeren komt bijna niet voor. Wanneer iemand onder de 65 zijn of haar heup breekt is dit vaak een gevolg van bijvoorbeeld een verkeersongeval of een ongeluk tijdens het sporten.

Heup gebroken: symptomen

Een gebroken heup doet heel veel pijn en in veel gevallen zorgt een gebroken heup er voor dat er niet meer op het been gestaan kan worden. Ook lopen is dus in veel gevallen niet meer mogelijk. Daarnaast kan de pijn die in de heupen wordt gevoeld uitstralen naar de knie. De pijn wordt vaak ter hoogte van de lies ervaren. Ook kan de stand van het been abnormaal zijn. Dat wil zeggen dat het been niet meer in de oorspronkelijke staat staat.

Heup gebroken: diagnostiek

Om er 100% zeker van te zijn dat er sprake is van een gebroken heup zal de dokter vaak een röntgenopname maken. Deze röntgenopname geeft, indien er daadwerkelijk sprake is van een gebroken heup, ook informatie over het soort breuk van de heup. Deze informatie is weer nodig om de behandeling te bepalen. Daarnaast wordt er bij oudere mensen, bij wie wordt vermoed dat de breuk een indirect gevolg is van osteoporose vaak een DEXA-scan afgenomen. Deze geeft informatie over de botdichtheid van de persoon in kwestie.

Heup gebroken: de behandeling

De keuze van de behandeling hangt af van de soort breuk. Een heup kan namelijk op meerdere manieren breken. Daarnaast speelt de lichamelijke toestand van een persoon een rol bij het maken van een keuze voor een behandeling. In vrijwel alle gevallen zal de breuk operatief behandeld moeten worden. Als er voor wordt gekozen de breuk operatief te behandelen moet dit in ieder geval 24 uur na het oplopen van de breuk gebeuren. Er zijn drie typen operaties welke uitgevoerd kunnen worden: interne fixatie, externe fixatie en endoprothese. Bij de eerste twee type operaties wordt de breuk hersteld door het aanbrengen van een pen (interne fixatie) of een plaat-schroef combinatie (externe fixatie). Wanneer er een prothese wordt aangebracht wordt een deel van de heup in zijn geheel vervangen.

Heup gebroken: hersteltijd

De hersteltijd van een gebroken heup is lang en in veel gevallen herstelt de persoon niet meer voor de volledige 100%. Slechts 1/4 van alle personen met een heupbreuk herstellen volledig. Terwijl 1/4 van de personen met een heupbreuk daarna last krijgen van heel veel moeite met mobiliteit. Voor de andere 2/4 van de personen geldt dat zij in ieder geval aangewezen zijn op veel meer hulp. De onafhankelijkheid neemt af. Daarnaast is de sterfte onder 65+'ers die een heup breken groot: zo een 25% is 1 jaar na het oplopen van de fractuur overleden, en na 5 jaar is 65% overleden. Daarnaast kunnen er na de operatie complicaties optreden zoals bloedingen, infecties, loslaten van de prothese, pin of plaat.
© 2014 - 2018 Lola90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gebroken heup, herkennen en genezenGebroken heup, herkennen en genezenVeel oudere mensen breken een heup, maar natuurlijk kunnen ook jonge mensen hun heup breken. Een gebroken heup heeft vee…
Gebroken heup, soorten prothesen en preventieEen heup bevindt zich daar waar het bovenbeen en bekken bij elkaar komen. Bij een ernstige val kan het bovenbeen breken…
Heupoperatie en therapieHeupoperatie en therapieJaarlijks worden duizenden mensen opgenomen in een ziekenhuis met een gebroken heup. Van dat aantal is ruimschoots het m…
Veel voorkomende botbreuken, en de genezingsduur daarvanBotbreuken zijn veel voorkomend. Omdat er in het hele lichaam botten zitten, kunnen deze ook op veel plaatsen breken. Ma…
De Gannet: een beter implantaat bij heuphalsfracturenDe Gannet: een beter implantaat bij heuphalsfracturenMet de toename van het aantal ouderen in ons land, neemt ook het aantal gevallen van een gebroken heup toe. Een heupfrac…
Bronnen en referenties
  • Samenvatting van artikel "Heup, deel h: trauma" door I.B. Schipper

Reageer op het artikel "Een gebroken heup: symptomen, behandeling en hersteltijd"

Infoteur: Lola90
Gepubliceerd: 07-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!