InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Pijn aan de heup, symptomen en behandeling

Pijn aan de heup, symptomen en behandeling

Pijn aan de heup, symptomen en behandeling Pijn aan de heup kan verschillende oorzaken hebben zoals een slijmbeursontsteking, bekkeninstabiliteit, een aangeboren heupontwrichting, een gekneusde of gebroken heup en nog meer oorzaken. Een pijnlijke heup kenmerkt zich vaak door moeite met lopen, stijfheid van het heupgewricht en pijn in de lies of de knie. Behandeling is soms nodig om de klachten te verminderen. Afhankelijk van de onderliggende oorzaak kan de behandeling bestaan uit fysiotherapie, medicijnen of een operatie.

Heupgewricht

De heupen zijn niet hetzelfde als het bekken, ze zijn namelijk een onderdeel van het bekken. Het bekken bestaat uit twee helften die aan de voor-en achterzijde met elkaar verbonden zijn. De onderkant van het bekken wordt de heupkom genoemd. De heupkom loopt over in de heupkop. Hierin rust de heuphals (heupkop), met daaronder het bovenbeen. Het heupgewricht is een kogelgewricht en maakt beweging van het bovenbeen ten opzichte van de romp mogelijk. In de heupkom bevindt zich bij het jonge kind een groeischijf, die ervoor zorgt dat de heupkom gelijkmatig groeit. Ook de heupkop bevat groeischijven en zal gelijktijdig meegroeien met de heupkom.

Pijn aan de heup

Pijn die aan de heup gevoeld wordt betreft meestal het heupgewricht. Soms wordt de pijn verward met pijn aan het bekken. Bekkenpijn uit zich vooral door lage rugklachten. Een pijnlijke heup kenmerkt zich door pijn in de lies, pijn die uitstraalt naar het bovenbeen of de binnenkant van de knie en pijn bij lopen, draaien of andere bewegingen.

Oorzaken

De meest voorkomende oorzaak voor pijn aan de heup is een slijmbeursontsteking. Slijmbeurzen zorgen ervoor dat de spieren over de botrichels kunnen glijden. Slijmbeurzen zijn met vocht gevulde kussentjes en dienen als stootkussen. Een andere oorzaak die vooral voorkomt bij ouderen is heupartrose (slijtage). Het kraakbeen in het heupgewricht is beschadigd waardoor bewegen steeds moeizamer en pijnlijker wordt. Overbelasting door overgewicht, sport of plotselinge bewegingen zorgen ook voor pijn aan de heup. Daarnaast kan de heup door een ongeval gekneusd raken. Een zwangerschap kan voor bekkeninstabiliteit of een pijnlijke heup zorgen. Daarnaast kan een aangeboren heupafwijking of heupontwrichting ook pijnklachten veroorzaken.

Symptomen

De symptomen van heuppijn zijn afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Zo zal pijn aan de heupen als gevolg van een zwangerschap of bekkeninstabiliteit vooral voelbaar zijn in de onderrug en rondom het schaambot. Heupartrose geeft stijfheid van het heupgewricht, vooral in de ochtend. Daarnaast is de beweeglijkheid beperkt als gevolg van pijn en stijfheid. Het been zijwaarts optillen is vaak niet of slecht mogelijk. Bij een slijmbeursontsteking ontstaat het gevoel alsof er op de heup gedrukt wordt. Lopen en bewegen is pijnlijk en gaat moeizaam. Een gekneusde heup geeft vooral pijnklachten. Lopen gaat moeizaam en is soms niet mogelijk. Symptomen bij een aangeboren heupafwijking zijn vaak een vreemde stand van de benen, een waggelende gang en soms pijn bij het lopen.

Behandeling

Ook nu hangt de behandeling weer af van de onderliggende oorzaak. Niet iedere heupklacht moet direct behandeld worden. Sommige klachten genezen vanzelf, desnoods met wat rust. Andere klachten blijven langdurig aanhouden, verergeren of zullen niet uit zichzelf genezen. In deze gevallen is het belangrijk om een arts te waarschuwen. Kijk altijd individueel en ga niet uit van de klachten van anderen. Naar het eigen lichaam luisteren is het belangrijkste.

Slijmbeursontsteking

Er wordt veelal een ontstekingsremmer toegediend. Deze werkt niet altijd voldoende. Een injectie met Cortisol werkt vaak wel voldoende. Middels fysiotherapie zullen de pijnklachten verminderd worden. Hert is belangrijk om de heup bij een slijmbeursontsteking niet te overbelasten. Ook een ontsteking van het heupgewricht zelf zal middels medicijnen behandeld worden. Soms is een (kijk)operatie nodig om de klachten te verhelpen.

Heupartrose

Heupartrose ontstaat door slijtage van de heup. In de meeste gevallen is de patiënt ook ouder dan 60 jaar. Om artrose een onomkeerbaar proces is, zal behandeling bestaan uit het voorkomen van erger en het verlichten van de klachten. Hierbij kan fysiotherapie zeer goed helpen. In geval van ernstige klachten is het soms nodig de heup te vervangen voor een kunstheup. Dit kan weer andere problemen met zich meebrengen. Een goede begeleiding is daarom essentieel.

Heupontwrichting of aangeboren heupafwijking

Een aangeboren heupafwijking of heupontwrichting is meestal vrij snel na de geboorte merkbaar. De beentjes van de baby staan anders of een been is korter dan het andere been. Met lopen kan er een waggelende gang ontstaan. Over het algemeen zal de behandeling ontstaan uit een spreidbroek (heupontwrichting oftewel HD) of een operatie.

Gekneusde heup

Door een ongeval of trauma kan de heup gekneusd raken. Dit is zeer pijnlijk en lopen gaat moeizaam. Vaak zal de arts pijnstillers of pijnstillers in combinatie met ontstekingsremmers voorschrijven. Het is belangrijk om de heup niet geheel stil te houden, omdat er dan stijfheid met nog meer pijn als gevolg ontstaat. Matige beweging zonder de heup over te belasten bevordert de genezing. Een gebroken heup komt minder vaak voor en ontstaat vooral bij ouderen. Slechts een kwart van alle ouderen met een gebroken heup herstelt volledig. Vaak wordt de gebroken heup operatief aan elkaar vastgezet.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de heup: oorzaken van heuppijn of pijnlijke heupenPijn aan de heup: oorzaken van heuppijn of pijnlijke heupenPijn aan de heup of heuppijn is een vervelende en invaliderende klacht. Het heupgewricht bestaat uit de heupkop en de he…
Slijmbeursontsteking oorzaken, symptomen en behandelingSlijmbeurzen (Bursae) zijn kleine kussentjes die in het lichaam voorkomen waar er veel wrijving is. De slijmbeurzen vang…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
De klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingDe klachten en symptomen van een slijmbeursontstekingEen slijmbeursontsteking is een klacht die regelmatig voorkomt. Deze ontsteking kan veel ongemak en pijn geven. Maar wat…
Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Artrose van de heup, ook wel coxartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen. Heupartros…
Bronnen en referenties
  • http://www.salusi.nl/pijn-in-de-heupen-tips-bij-terugkerende-heupklachten/
  • http://www.ganzosteotomie.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=7&Itemid=17
  • http://www.fysiotherapie-gestel.nl/lichamelijke-klachten/page.detail.php?15

Reageer op het artikel "Pijn aan de heup, symptomen en behandeling"

Reactie

Martina, 29-04-2016 11:28 #1
Na een ongeval twee weken geleden heb ik veel pijn in mijn lies mijn huisarts zei spier verrekt zonder me te hebben onderzocht een andere arts uit de praktijk kon me door de telefoon vertellen spier verrekt.
de chirurg in het ziekenhuis vertelde van een verrekte spier hoeft geen foto gemaakt te worden want dat is op de foto niet te zien.
ik vraag me af hoe weten ze dat het een verrekking is als geen van de drie me heeft onderzocht en de pijn bij het lopen alleen maar erger wordt.
Ik kan niet eens mijn een been over de ander doen als ik zit dan moet ik hem met mijn handen over het andere been doen kan toch niet normaal zijn.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 08-06-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!