InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mijn neus is gebroken, hoe verloopt het herstel?

Mijn neus is gebroken, hoe verloopt het herstel?

Mijn neus is gebroken, hoe verloopt het herstel? Een uit de hand gelopen ruzie of een ongeluk kan eindigen in een gebroken neus. Het kan veel pijn opleveren, waarbij de neus gaat opzwellen en het mogelijk in een ongebruikelijke stand staat. Omdat de neus voor een belangrijk deel het aangezicht bepaalt is het van belang om voldoende aandacht te geven aan herstel. Waarom is het belangrijk dat de neus binnen tien dagen is rechtgezet en hoe lang duurt het herstel?

Gebroken neus

Hoe is de neus opgebouwd?

De neus is voor ons een belangrijke manier om te oriënteren en om geuren te herkennen. Daarmee weten we of iets lekker ruikt of stinkt en om feromonen van het andere geslacht op te vangen. Het vormt daarmee een belangrijk onderdeel van onze zintuigen. Het is de ingang voor de ademhaling, waarbij door beide neusgaten lucht naar binnen kan komen. Het topdeel van de scheiding tussen die gaten bestaat uit kraakbeen en gaat over in gewoon bot. Indien de neus breekt betreft het meestal het kraakbeen, maar soms kan het ook het onderliggende harde botdeel betreffen. Dit laatste kan bij een ernstige impact van toepassing zijn, zoals een verkeersongeval.

Waarom een kromme neus?

Het komt veelvuldig bij boxers voor. Het kraakbeen is in dat geval vaak platgeslagen, waarnaast er onvoldoende aandacht aan herstel is gegeven. Ook bij diegene met een gebroken neus, waarbij te laat aandacht aan het rechtzetten is gegeven zal de neus krom staan. Dit is de reden, waarom het noodzakelijk is om altijd tijdig aandacht te geven aan het herstel. Het lichaam gaat namelijk van nature snel over tot herstel ook al staat het niet recht.

Hoe kan het worden herkend?

Heb je een stevige klap gekregen bij een gevecht of door een ongeluk, dan is er grote kans dat het uitstekende deel van je gezicht is aangetast. Het kraakbeen en soms het botdeel breekt, waardoor het versplintert of in delen afbreekt. Is er sprake van een breuk dan zal het snel gaan zwellen. Vaak zal vrij snel duidelijk zijn dat het gebroken is, omdat het pijn doet en de vorm mogelijk abnormaal is. Het is noodzaak om het snel te laten onderzoeken.

Waarom laten koelen?

Indien de zwelling te groot is kan onmogelijk worden herkend, waar de gebroken kraakbeen en botdelen zitten. Het is echter van belang dat de dokter kan herkennen waar de delen zitten en dus moet de zwelling minder worden. Meest effectief om zwelling en pijn te verminderen, is door het met ijs een kwartier per twee uur af te laten koelen. De druk op de breuk wordt minder en er kan eerder worden herkend hoe groot de schade is. Het kan er eveneens voor zorgen, dat de invloed van een eventuele bloeding minder wordt.

Beoordeling schade

Is de zwelling afgenomen dan dient de schade snel te worden beoordeeld. Daartoe wordt de neus behoedzaam onderzocht, zodat je als patient weinig overlast hebt. Uiteraard moet een röntgen-foto worden gemaakt door een CT scan te doen. Daarmee kan precies duidelijk worden hoe het kraakbeen en achterliggende bot erbij liggen. Op basis daarvan wordt de methode van aanpak bepaald. Daarbij wordt eveneens beoordeeld of er aanvullende schade is ontstaan aan andere delen van het hoofd. Denk aan het aangezicht, de oogkassen, maar ook of er eventuele botdelen naar binnen zijn geslagen. In dat geval kan een ernstige omstandigheid van toepassing zijn.

Snelle correctie

Om de neus in de juiste stand te krijgen is het van belang dat het snel gebeurt. De correctie dient altijd zo spoedig als mogelijk na het voorval worden uitgevoerd om het beste resultaat te verkrijgen. Het volgende onderscheid wordt gemaakt.

Lichte schade en beperkte zwelling

In dit geval zal de arts de neus in de juiste positie manoeuvreren, zodat de delen weer netjes aan elkaar kunnen groeien. Uiteraard is het van belang dat de neus in een recht stand komt te staan en dat het ook in die stand blijft. De correctie moet voor tien dagen na het voorval zijn uitgevoerd, omdat anders botdelen reeds nieuwe verbindingen hebben aangemaakt.

Ernstige schade en veel zwelling

In eerste instantie moet worden gewacht met het corrigeren, omdat de druk door zwelling te hoog is. Na voldoende verkoeling zal met een foto de balans worden opgemaakt. Om de botdelen weer juist te positioneren zal een plaatselijke verdoving noodzakelijk zijn, waarna de delen op de juiste plek worden gezet. Is er sprake van diepe botbreuken dan wordt een algehele narcose toegepast, zodat alles operatief wordt gecorrigeerd.

Spalk bij gebroken neus

Om de neus na behandeling in de juiste stand te houden wordt vaak gebruik gemaakt van een neusspalk in combinatie met watten in de neusholte. Het zorgt ervoor dat de botdelen goed kunnen herstellen en dat de neus recht blijft. Het herstel duurt circa zes weken. Volg de instructies van de behandelend arts omtrent hoe lang de watten en spalk aanwezig moeten blijven, zodat het beste herstelresultaat wordt behaald.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebroken neus: behandeling en herstelGebroken neus: behandeling en herstelEen gebroken neus kan ontstaan na een slag of stoot tegen de neus aan. Het neusbeen is gebroken en/of verschoven. Ook ka…
Gebroken neus: symptomen en behandeling van een neusbreukGebroken neus: symptomen en behandeling van een neusbreukEen gebroken neus (neusbreuk of neusfractuur) kun je oplopen door een ongeval, slag of stoot. Een kneuzing is dan ook mo…
Een gebroken teenEen gebroken teenEen gebroken teen kun je oplopen door bijvoorbeeld je teen erg hard te stoten of er iets op te laten vallen. In de paard…
Gebroken enkel, en nu?Na een val, verstuiking of een hevige overtreding kan het zijn dat je enkel flink is aangetast. In sommige gevallen is j…
Gebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenGebroken hiel: intense hielpijn, zwelling, niet kunnen lopenDoor een ongelukkige landing bij het springen kan een hielbeen fractuur worden veroorzaakt. Het gaat gepaard met zwellin…
Bronnen en referenties
  • http://www.catharinaziekenhuis.nl/files/Patient/Patientenfolders/Keel-_Neus-_en_Oorheelkunde/Behandeling_van_een_gebroken_neus.pdf
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/gebroken-neus
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Neus

Reageer op het artikel "Mijn neus is gebroken, hoe verloopt het herstel?"

Reacties

Cox, 04-03-2018 09:50 #2
Mijn vraag is; klopt het bij een gebroken neus dat de smaak vermindert? Reactie infoteur, 06-03-2018
Geur is een belangrijk aspect bij de ervaring van smaak. Een gebroken neus kan er invloed op hebben.

Anoniem, 01-12-2014 09:44 #1
Beste mens-en-gezondheid,

Ik ben een boxer en krijg vaak klappen op mijn neus. Ik loop het risico om mijn neus vaak te breken en wil daarom graag mijn tussenschot verwijderen, alleen mijn dokter vindt dat niet goed. Kan ik naar een andere dokter gaan en als mijn neus dan breekt, heb ik dan de keuze om mijn neus tussenschot te verwijderen of moet ik het weer rechtzetten ook al wil ik dat niet. Ik hoop op een spoedige en goede antwoord.

Hoogachtend,
Anoniem Reactie infoteur, 01-12-2014
Binnen de reguliere zorg zal het verwijderen van het tussenschot niet worden gestimuleerd. Ga bij twijfel voor een second opinion naar een andere dokter.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 25-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Botbreuken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!