InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Middenvoetsbeen botbreuk, behandeling van Jonesfractuur

Middenvoetsbeen botbreuk, behandeling van Jonesfractuur

Middenvoetsbeen botbreuk, behandeling van Jonesfractuur Een ongelukkige beweging, je verstapt je of je komt met je voet ergens tussen. De voet is opgebouwd uit een fijnmazige botstructuur en is daarmee extra gevoelig voor botbreuk. Het kan iedereen zomaar overkomen dat de buitenzijde van de voet gaat zwellen of pijn gaat doen, terwijl er mogelijk geen directe aanleiding voor is. Omdat de pijn beperkt kan blijven, wordt de aandoening vaak niet snel als een breuk herkend. Wat zijn de symptomen van de Jonesfractuur en hoe wordt een middenvoetsbeen botbreuk behandeld?

Middenvoetsbeen botbreuk: Jonesfractuur

Ongelukkige beweging als aanleiding

Een vaak voorkomende situatie is dat we een vergissing maken in het aantal treden van een trap. Je denkt dat je al beneden bent aangekomen of dat je nog een trede moet gaan. Je verstapt je, waardoor je voet en enkel behoorlijk worden belast. Het kan inhouden dat je enkel verzwikt, maar ook dat een middenvoetsbeentje breekt. Daarnaast kan het voorkomen dat je de voet ergens tussen krijgt of dat je tegen iets hards schopt. Vele redenen kunnen er aanleiding voor zijn dat je een breuk krijgt. Waar zit die breuk en wat merk je daarbij?

Positie van de Jonesfractuur

In het verlengde van de kleine teen zit halverwege de voet de “os metatarsale V” oftewel het vijfde middenvoetsbeen. Bij het optreden van een scheur of breuk hangt het af van hoe men het krijgt of het wordt herkend of juist niet. Een voet tussen de deur, waarna ter plaatse pijn een zwelling ontstaat is uiteraard een goede indicatie dat er iets aan de hand is. Maar het herkennen is niet altijd eenduidig. Een botbreuk aan dit beentje wordt een Jonasfractuur genoemd.

Onderscheid tussen zwelling of breuk

Bij een botbreuk verwachten we altijd veel pijn. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Er zal altijd zwelling optreden, omdat een scheur namelijk niet niks is waardoor weefsel geïrriteerd raakt. Het zorgt ervoor dat de voet compleet of zeer plaatselijk gaat opzetten. Vaak denkt men dat het een kneuzing betreft, echter er is sprake van een kapotte botstructuur. Sommige patiënten met de aandoening kunnen ernstige pijn hebben, waardoor het snel wordt herkend. In beide gevallen zal een foto moeten worden gemaakt om te constateren of er werkelijk sprake is van een fractuur.

Hoe wordt middenvoetsbeen botbreuk behandeld?

Indien het een ongecompliceerde breuk betreft dan wordt de voet preventief ingepakt met een gipsspalk. Een compleet herstel is na anderhalf maand van toepassing bij circa 80% van de patiënten. Omdat dit deel van de voet slechte doorbloeding heeft kan het herstel traag verlopen, waardoor een verbetering van de voet op zich laat wachten. Zeker bij atleten zal een chirurgische ingreep de voorkeur hebben om versneld herstel te bevorderen. Dit kan ook bij normale gevallen van toepassing zijn, indien het dragen van gips niet het gewenste resultaat heeft gehad.

De vooruitzichten

Bij een standaard fractuur mag de voet niet worden bewogen om optimaal herstel te hebben. De breuk groeit namelijk vanzelf weer aaneen, zodat het weer een complete botstructuur heeft. Het betekent dat de voet en enkel in het gips moeten, waarbij de voet altijd dezelfde houding heeft. Daarmee wordt voldoende tijd gegeven aan herstel zodat je na anderhalf maand weer gewoon kunt lopen.

Mocht je slechts symptomen van een zwelling hebben dan kan het een botbreuk zijn. Botten moeten tijd krijgen om te herstellen zodat de functie weer als vanouds wordt. Laat je bij twijfel altijd onderzoeken door de huisarts of ga naar het ziekenhuis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebroken arm: bovenarm en onderarmGebroken arm: bovenarm en onderarmEen gebroken arm kan ontstaan als gevolg van een val op de arm of schouder, of door de val op te vangen met gestrekte ar…
Greenstickfractuur: botbreukGreenstickfractuur: botbreukEen greenstickfractuur is een onvolledige botbreuk die voornamelijk bij kinderen voorkomt. Het beenvlies is hierbij nog…
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Typen botbreuken bij de mensTypen botbreuken bij de mensBijna iedereen maakt het wel eens mee: een gebroken bot. Een gebroken been, een armbreuk, een gebroken pols.. Ieder bot…
Breuken en een second opinionBreuken en een second opinionBotbreuken zijn veelgehoorde aandoeningen. In ieders omgeving zijn mensen te vinden die ooit een botbreuk hebben opgelop…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jonesfractuur

Reageer op het artikel "Middenvoetsbeen botbreuk, behandeling van Jonesfractuur"

Reacties

Jolanda, 24-01-2019 14:03 #59
Ik heb ook een jonasfractuur zijkant voet in het midden maar dan meer richting de hiel.
Nu heb ik 1 week spalk gehad daarna 4 wkn loopgips, controle en was nog niet veel veranderd dus nu weer 3 weken gips. De breuk kan ik goed voelen en tintelt wat en af en toe pijn. Wel loop ik erop en af en toe een korte wandeling ook voor de doorbloeding in de voet. Dit lijkt mij niet verkeerd?!?! Daarna gelijk weer rust en voet hoog. Kan dit kwaad? Ik weet nu niet of het een goed of slecht teken is dat ik de breuk nu beter voel dan de afgelopen 5 weken. ben ook bang dat er toch wat kapot kan gaan wat net is aangemaakt als bot als je gaat lopen of toch onverwacht een beweging maakt, bijv tenen intrekken. Kan dat?

Rolf, 24-07-2018 01:00 #58
Ik heb 11 jaar geleden tijdens een partijtje voetbal op het strand mijn 4e middenvoetsbeentje enorm bezeerd. Hij was ook dik en achteraf had ik natuurlijk naar de dokter moeten gaan. Zeker 3 maanden veel last van gehad. Al die jaren is het wel gevoelig gebleven maar niet hinderlijk. De laatste weken speelt het weer op en ik heb ik weer last met lopen. Zou dit kunnen duiden dat het gebroken is geweest en niet goed is aangegroeid? Reactie infoteur, 24-07-2018
Het kan een stevige zwelling met een ontsteking zijn geweest. Indien niet goed behandeld kan het na verloop van tijd weer opspelen. Ook bij een breuk of splinter kan dit het geval zijn. Door het ouder worden heeft men meer zuren in het lichaam, waardoor ook oude zere plekken kunnen gaan opspelen.

Erna, 11-11-2017 12:32 #57
Ik heb 2 jaar geleden heel hard mijn voet gestoten tegen de poot van ons bed. Uiteraard niet naar de dokter geweest en maanden beroerd gelopen. Nu ervaar ik heel regelmatig het gevoel bij het lopen alsof mijn botjes over elkaar heen schuifen. Vooral bij wat spits toelopende schoenen. Pijnlijk en niet goed vol te houden. Ik vermoed dat ik destijds het middenvoetsbeentje van mijn tweede teen heb gebroken, deze teen lijkt ook wel een fractie korter te zijn geworden. Ik ben geen fan van doktoren en/of fysiotherapie. Vallen mijn klachten misschien op te lossen met speciale kussentjes/teenring o.i.d.? Reactie infoteur, 13-11-2017
Misschien zelf zetten en tapen. Maar het is inmiddels wel 2 jaar terug, dus is het zeker de vraag of het nog herstelt. Even bij de huisarts langs kan verstandig zijn in deze.

Zoya, 21-08-2017 23:01 #56
2 weken gelen klapte mijn voet dubbel waarbij het middenvoetsbeentje van de kleine teen is gebroken. De arts zei dat het een lastige breuk is omdat de pees aan dit botje vastzit.
Ik heb nu loopgips tot de knie. Eerste week spalkgips waarbij ik er niet op mocht staan.
Ik heb het idee dat de huis van mijn hak helemaal kapot gaat in het gips, en heb best veel pijn in de hiel en de bal van mijn voet. Het trekt een beetje naar het onderbeen toe.

Lieneke Colmer, 08-05-2017 23:56 #55
Ik ben met mijn voet tegen een tafelpoot aangeschopt en kon bijna niet meer lopen. Heb niet gerust met mijn voet misschien dom van mij. Ik heb nu een blauw plekje op de wreef en een dikke voet. Soms pijnlijke steken enkel en mijn been is nu ook dikker. Wat is daar aan te doen? Reactie infoteur, 10-05-2017
De enkel of voet laten rusten, ijs-pack erop en het been iets om hoog laten rusten. Het kan zijn dat er verder niets aan de hand is en dat alles snel afneemt. Maar het kan ook zijn dat er wel iets is gekneusd, gescheurd of gebroken. Dan is een medische controle verstandig.

Donna, 25-04-2017 22:14 #54
Ik heb op 10 december een schilfer van middenvoets afgebroken. In eerste instantie op de foto niets te zien. Maar toch voor de zekerheid een gips. Na 4 weken gips eraf en de pijn werd alleen maar erger. Ben naar een andere arts gegaan. En na mri is het gezien. Inmiddels al 10 weken onderweg. Weer in het gips voor 5 weken en daarna een 4 weken gipsbrace. Nu hebben ze weer een mri gemaakt en komen er nu achter dat de schilfer voor 50% vast zit. Ik hoef niet meer terug te komen. Maar ik ben eigenlijk heel bang dat weer afbreek. Wat moet ik nu? Reactie infoteur, 28-04-2017
Het helende proces van het lichaam gaat continu door. Wil je wel meer info dan is een consult bij de huisarts mogelijk verstandig.

Margriet, 08-03-2017 14:52 #53
Hallo,
3 dagen geleden heb ik me verstapt. Zijkant voet werd dik en blauw. Gelijk gekoeld, de volgende dag naar de huisarts geweest, doorgestuurd naar het ziekenhuis voor foto's.
Klein breuken onder m'n kleine teen. M'n pees heeft een stukje van m'n middenvoetsbeentje afgescheurd. Nu een brace om gekregen. Pijn valt erg mee, maar nu word de rest van m'n voet ook dik, de binnen kant is best blauw aan het worden. Moet ik hiermee afwachten tot de controle over 6 weken of kan ik beter contact opnemen om te laten zien. MVG Margriet Reactie infoteur, 09-03-2017
Ga bij twijfel even bij de huisarts langs om zekerheid te hebben of het nog goed gaat.

Pascal, 14-12-2016 15:18 #52
Hoi allemaal,
Ik heb 3 weken geleden een misstap gemaakt. waarbij ik mijn middenvoetsbeentje aan mn kleine teen lelijk te pakken heb gehad. Het is een kleine breuk met GEEN fractuur,

1 week gips gehad, ik moest een stevige wandelschoen aandoen dat zou voldoende zijn. Nu 2 weken later kan ik al voorzichtig een beetje lopen door huis. Ik voel wel op de plek waar dat de breuk zat een klein bultje nog.

Kan iemand mij vertellen of ik al wat meer mag doen met lopen en oefeningen of mijn beenspieren weer een beetje op kracht te kunnen laten komen.

Marjolein, 08-11-2016 17:17 #51
9 weken geleden stapte ik mis waardoor ik door mijn enkel ging. Meteen erge pijn aan de binnenkant van mijn voet.
Na een paar uurtjes kon ik er hele kleine stapjes op zetten, was het nog niet blauw (wel gekoeld) en heb ik er steunverband om heen gedaan en paar weken rustig aan gedaan. Nu kan ik er prima op lopen maar doet mijn voet nog wel pijn als ik op de plek druk, of bijv. mijn schoen. Wat kan dit zijn? Reactie infoteur, 09-11-2016
Vermoedelijk een scheur of een breuk. Het kan zijn dat het in de tussentijd wel deels is geheeld, maar niet geheel. Houdt de pijn nog langdurig aan dan is een bezoek aan de huisarts zeker gepast.

Anoniem, 05-11-2016 23:17 #50
Nou ik heb op atletiek een kogel op mijn voet gekregen. En nu kan in niet goed meer lopen alleen maar op de zijkant van mijn voet kan ik lopen. hij is ook best wel dik kan het gebroken zijn. Of niet mijn vader denkt dat mijn middenvoetsbeentje gebroken is. Reactie infoteur, 07-11-2016
Het kan gekneusd zijn maar ook gebroken. Ga bij twijfel naar de huisarts.

Anoniem, 27-08-2016 09:28 #49
Hallo, ik had even een vraagje, want ik maak mij best wel zorgen over mijn voet. Meer dan twee maanden geleden gingen we met gym voetballen. Ik stond stil en keek naar mijn leraar die wilde stoppen met de les, maar intussen botste mijn klasgenootje zo hard tegen mijn linkervoet, waarna ik niet meer kon lopen. Ik heb het toen meteen gekoeld en hem niet belast. Eerst was het mijn grote teen waar ik zoveel last van had, doordat deze naar achter was gedrukt door mijn klasgenoot. Foto's laten maken, bleek zwaar gekneusd. Ik heb hier nog zoveel pijn van gehad, dat ik er niet op kon staan en lopen. Weer naar huisarts gegaan, gaf mij pijnstillers een verwijsbrief voor fysio. Nu aantal keer fysio geweest, grote teen hersteld! Maar nu kwam ik er hier achter doordat ik er op moest lopen, dat ik niet kon lopen en staan door een vreselijke pijn van mijn wreef. Hierdoor kan ik mijn linkervoet niet afwikkelen. Er is geen foto gemaakt van mijn hele voet, alleen van mijn grote teen. Na meer dan twee maanden heb ik zoveel pijn. En is er een zwelling ontstaan onder mijn middelste teen en de teen naast de grote teen. Ook bevindt zich een grote bult onder mijn grote teen nog steeds, die zo nu en dan blauw wordt. Hebben jullie advies voor mij?

Tiny, 17-08-2016 16:53 #48
6 weken gips gehad. Jonesfractuur. Vorige week gips eraf maar de arts zag dat de breuk nog niet helemaal was genezen. Gaat u maar twee weken voorzichtig lopen dan terug komen. Niet genezen dan weer gips. Vraag: kan ik ook zonder gips genezen? Wij gaan 17 september op vakantie, mijn leeftijd 70 jaar helpt ook niet mee. Reactie infoteur, 18-08-2016
Vaak is genezing met gips beter omdat de botbreuk netter aaneengroeit. Het kan zijn dat de botdelen wel deels aan elkaar zijn gegroeid en mogelijk zonder gips met voorzichtig lopen een en ander wel stimuleert. Genezing zou kunnen, maar is geen garantie. Des te ouder iemand is des te trager zal de genezing eveneens voltrekken.

Sabine, 16-08-2016 15:29 #47
Hallo, ik heb 8 dagen geleden door een lelijke misstap het middenvoetsbeen botje gebroken van m'n kleine teen. In de eerste instantie dacht ik dat het verzwikt was en omdat het de avond voordat we op vakantie gebeurde zijn we de volgende ochtend toch maar gaan rijden richting Frankrijk. Het leek de dagen erna iets beter te gaan, maar pijn, zwelling en blauwe voet bleef toch. Dus vrijdag in Frankrijk toch maar wel naar de dokter gegaan. Doorverwezen maar een ander medisch centrum waar foto's werden gemaakt en daarop was de breuk duidelijk te zien. De dokter heeft met spuiten tegen trombose voorgeschreven en een tape om m'n voet gedaan en ik moest de dinsdag daarop, dus 4 dagen later naar het ziekenhuis, naar een specialist. De specialist hebben we helaas niet gevonden dus we zijn bij de 1ste hulp beland, opnieuw foto's en ij het gips gezet. Voor 4 weken zei de arts en ook opnieuw voor 4 weken trombose spuiten. Is dit in NL ook een normale werkwijze?

Joris, 12-08-2016 12:36 #46
Misschien eens wat goed nieuws ook. Heb tijdens een wandeling op 16 juli een Jonesfractuur opgelopen (MT5). Na 4 weken gips (2 weken onbelast + 2 weken loopgips) vandaag (12/08) vrij van gips. Komende 2 weken rustig aandoen. Controle RX zag er vrij goed uit. Nog geen volledige genezing, maar alles volgens plan. Het hoeft dus niet altijd kommer en kwel te zijn. Kiné mag eind augustus gestart worden.

Melanie, 11-08-2016 20:38 #45
Ik heb in juni mijn middenvoetsbeentje gebroken van mijn kleine teen. Het was een "mooie breuk" maar heb in totaal 9 weken gips gehad waarvan 5 weken ik mijn voet totaal niet mocht belasten en 4 weken loopgips. Daarnaast moest ik in week 2, week 5 en week 7 terug voor het maken van een foto. Ben nu een paar dagen uit het gips en heb tot nu toe geen last meer van de breuk. Lopen gaat redelijk goed alleen is mijn enkel, hiel en achillespees heel stijf. Het waren 9 lange weken maar ik ben blij dat het nu goed gaat in tegenstelling tot andere berichten die ik lees waarbij mensen maar 2 tot 4 weken gips hebben gehad en veel langer klachten houden rondom de breuk.

Claudia, 19-07-2016 16:26 #44
Met voet verkeerde beweging gemaakt. Lopen lukt van tijd tot tijd. Maar voet ronddraaien vooral naar binnen lukt niet. Is ook iets dik en blauw. Is er een botje gebroken? Reactie infoteur, 20-07-2016
Het kan een zwelling, scheurtje of botbreuk zijn. Houdt het te lang aan of bij twijfels ga dan naar de huisarts. Er te lang mee rondlopen kan namelijk ook schadelijk zijn.

Rick, 29-06-2016 09:21 #43
Hallo,
Gisteren tijdens de jiu jitsu, tegen een elleboog van iemand aangetrapt. In de nacht wakker geworden, pijn en ik kon mijn voet niet meer belasten. Naar links bewegen lukt niet mijn tenen omhoog en omlaag duwen is ook lastig. Goed gekoeld en 's ochtends wakker geworden met minder klachten. Stevige schoenen aangetrokken en gewoon naar het werk gegaan. Kan dit een breuk zijn of moet ik meer denken aan een beknelde spier?

Groeten Reactie infoteur, 30-06-2016
Voorgenoemde klachten wijzen op een tijdelijke stevige zwelling. Bij twijfel of houden de klachten aan dan is het altijd verstandig om het even bij een arts te laten checken.

Isabelle Sagovac, 18-05-2016 04:25 #42
Hallo, gisteren met koken is er bakpan midden op mn voet gevallen, ik kan niet meer gaan en het is blauw en dik, kan er iets gebroken zijn? Reactie infoteur, 18-05-2016
Gebroken, gekneusd of beknelde zenuw… het kan zeker.

Myrddin, 25-03-2016 23:54 #41
Vorig jaar na een ongelukkige val mijn grote teen gebroken en in het gips gemoeten voor 2 maanden. Nu heb ik echter een verkeerde loophouding aangeleerd aan mezelf door alleen op mijn linkerkant van mijn voet te steunen. Deze doet nu zeer bij lopen maar is ook gevoelig als ik in bed lig. Ik heb ook een beetje last bij mijn enkel. Wat denkt u moet ik naar de dokter na het paasweekend en zou het een breuk kunnen zijn? Als ik mijn voet ronddraai kraakt mijn enkel continue en dit gaat moeizaam. Voet strekken doet ook zeer en er is voor hoever ik kan zien niks dik.

Mvg Reactie infoteur, 26-03-2016
Bij een dikke krakende enkel naar aanleiding van een verkeerde loophouding lijkt het me verstandig om een en ander wel bij de huisarts te laten checken.

Agnes, 19-03-2016 15:44 #40
Afgelopen donderdag geopereerd aan mijn breuk die ik drie en een halve maand op liep. T bleek nog een flinke breuk te zijn. Plaatje en vijf schroeven ben ik nu rijker… Hopelijk nu gauw goed herstel…

Agnes, 20-01-2016 13:35 #39
Mijn breuk geneest dus niet en het blijkt inmiddels ook dat ik peesletsel heb. ik kan tweeën tenen niet meer bewegen. Volgens de arts had ik ook flink weke delen letsel. Het is een lange breuk. Als het over zes weken niet beter is, dan drie schroeven erin…

Agnes, 24-12-2015 06:34 #38
Vier weken geleden gevallen voet dubbelgeklapt. Duidelijk gebroken aldus de huisarts, radioloog en de eerste hulp arts. Voet twee weken in een spalkgips. Voet erg gezwollen en blauw. Daarna twee weken loopgips. Vervolgens foto gemaakt, bot nog niet geheeld aldus de arts. Wel gipsvrij. Nu veel pijn op de plaats van de breuk. Is het niet te vroeg zonder gips? Reactie infoteur, 24-12-2015
Soms geeft twee weken heling voldoende botsterkte op de breuk en kan het daarna weer worden belast. Beweging is dan essentieel. Maar niet iedere persoon heelt even snel of even goed. Het is dan op basis van de inschatting en ervaring van de behandelend arts of het kan of niet. Houdt de pijn aan ga dan bij twijfel voor een second opinion, laat het opnieuw beoordelen of informeer verder bij de huisarts.

Anton, 15-11-2015 22:48 #37
1 september uitgegleden en voet verzwikt. Na 10 dagen doorgelopen foto gemaakt en toen bleek ik een behoorlijke jonesbreuk te hebben Na 6 wel gips nog steeds een breuk die helemaal niet aangegroeid was. Nu van wille de bloed doorstroming nog 4 wk gips maar dan wel lopen. Wat moet ik van deze methode verwachten. Toch herstel of een operatie? Graag antwoord. Reactie infoteur, 16-11-2015
Hoe snel en hoe goed een breuk herstelt, hangt per geval, ernst, leeftijd en gezondheid af. De breuk is bijna hersteld en er is dus met doorlopen goede kans dat het helemaal herstelt.

Wilma, 16-10-2015 22:14 #36
Mijn kreeg steeds meer pijn aan zijn voet, er was niets aan te zien, dmv rontgen blijkt de middenvoetsbeentjes gebroken te zijn geweest. Ze konden hier verder niets aan doen dan steunzooltjes en goede schoenen.
Is dit de enigste behandel methode? Reactie infoteur, 18-10-2015
Indien een botje gebroken is geweest en het is van nature weer hersteld, dan zal men meestal er niets meer aan doen. Dit wordt anders als het bot compleet verkeerd aaneen is gegroeid. Dan kan men overwegen om het bot wederom te laten breken en goed te zetten. Uiteraard is het de vraag of het zal helpen. Pijn aan de voet kan door lokale zwelling (oedeem) maar ook door een aangetaste zenuw worden veroorzaakt. Dit is indirecte schade van een botbreuk, waaraan vaak weinig kan worden gedaan.

Wim, 26-08-2015 10:28 #35
14 juli werd een jones fractuur vastgesteld en ook nog een breuk in de hiel. Dus werd mijn voet in de gips gezet. Ik had niet zoveel pijn in mijn voet, het was dragelijk. De laatste 14 dagen met mijn laatste gips aan begon de pijn op te komen. Ik ben nu al 8 dagen uit de gips en de pijn blijft aanhouden. Met die pijn kan ik mijn werk niet hervatten. Vrijdag heb ik afspraak met specialist.

Ingrid, 30-07-2015 03:41 #34
Op 13 maart had ik berichtje geplaatst, zat 6 werken in het gips. Over 2 dagen is het ondertussen al 6 maanden geleden en een röntgenfoto toonde gisteren aan dat het nog steeds maar voor ongeveer de helft geheeld is… 3 maanden gips gehad, daarna nog weken een speciale schoen. Blijf last houden en voet wordt snel dik. Als het over 3 maanden niet beter gaat weer terug.

Nathalie, 22-07-2015 12:46 #33
Hallo,
In maart 2015 liep ik een metatarsale 5-fractuur op. Ik kreeg 3 weken gips en daarna kiné. Mijn voet stond dubbeldik, stappen was pijnlijk, kiné ook dus ik besloot om toch een afspraak te maken bij de eigenlijke voetspecialist. Ondertussen (bijna 2 maand later) stuurde de huisarts mij naar radiologie, waar bleek dat de fractuur er nog steeds was.
Twee maand na mijn ongeval hoor ik dat het om een Jonesfractuur gaat die niet geneest, en een fixatie met 8 weken gips de beste optie is, gezien de moeilijke genezing blijkbaar van dergelijke fractuur. Kiné moest ik meteen stopzetten.
Ondertussen operatie achter de rug en 8,5 weken gips. Sinds enkele dagen eruit, maar stappen is vrij pijnlijk en lukt niet zonder krukken, en voet is opnieuw dubbeldik. Foto's tonen een onvolledige hechting van de fractuur, al vindt de specialist dat de foto er goed uitziet.
Binnenkort moet ik op controle bij de verzekeringsarts (het is een arbeidsongeval). Waarschijnlijk de laatste keer, want een verlenging van arbeidsongeschiktheid vindt de specialist niet aan de orde. Enerzijds heb ik zoiets van: ik heb er precies ook niet om gevraagd en het is in het begin helemaal fout aangepakt. Anderzijds heb ik er een beetje genoeg van en wil ik zien hoe het verder zal lopen.
Mijn vraag is: wat als ik het werk hervat en dit lukt echt niet? Kan ik dan nog beroep doen op de verzekering? Zijn er nog andere mogelijkheden qua behandeling/verbetering van de restletsels?
Alvast bedankt voor de reacties
vriendelijke groet,
Nathalie Reactie infoteur, 27-07-2015
In eeste instantie is getracht om het via rust te laten genezen, in de meeste gevallen lukt dit. In uw geval dus duidelijk niet, waarna osteosynthese is toegepast. Hoe snel het herstel dan verloopt, hangt eveneens per geval af. Het is aan de specialist om te beoordelen of de fractuur voldoende is hersteld. Na herstel kan het soms pijnlijke klachten geven, welke ook chronisch kunnen zijn. Desondanks kunt u wel (deels of geheel) arbeidsgeschikt worden bevonden. Zittend (mogelijk ander) werk is noodzakelijk. Laat u bij twijfel door een andere specialist voor een second opinion herbeoordelen. Smeer magnesiumzalf of -olie op de voet om de invloed van pijn te verminderen.

Iwan, 02-07-2015 17:43 #32
Beste infoteur,
2 jaar geleden heb ik een jonesfractuur opgelopen met voetbal. Eerst mee doorgelopen, na ongeveer 8-10 dagen teveel pijn en foto (een scheurtje in middenvoetsbeentje) laten maken en direct in het gips. Nu heb ik weer meer last ervan. Een vervelende stekende pijn. Mijn vraag is of opnieuw laten breken of operatie alles beter maakt of juist niet. Dus ook wat ik het beste kan doen om zoveel mogelijk verlost te zijn van de pijn.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Iwan Reactie infoteur, 03-07-2015
Dat is een lastige vraag. Het hangt er puur vanaf wat de huidige toestand is. Is er sprake van een nieuwe botbreuk, gaat het om oedeem (zwelling tussen de botjes) of is er een zenuw bekneld geraakt. Een rontgenfoto kan uitsluitsel omtrent een breuk geven. Let wel ermee doorlopen zorgt er meestal voor dat de omstandigheid verslechtert en dus ook de pijn. Oftewel het is verstandig om minimaal door de huisarts te worden onderzocht en eventueel te worden doorverwezen. Het opnieuw laten breken kan een optie zijn, maar dat wil niet zeggen dat het het gewenste resultaat wordt bereikt.

Jan, 31-05-2015 00:43 #31
Twee maanden geleden mijn voet geplet tussen een metalen paal en een reach-truck (arbeidsongeval). Alle middenvoetsbeentjes gebroken op verschillende plaatsen (onder andere jonesfractuur) en het eerste middenvoeesbeentje (de dikste) volledig verbrijzeld tesamen met zowat alle voetwortelbeentjes en een handvol gewrichten. Tot op heden twee operaties gehad, er volgen er nog een paar. 7 weken in een gipsspalk en aan de eerste week volledig gips bezig binnenkort foto's laten maken dan weten we weer wat meer…

Kim, 29-04-2015 13:40 #30
Ik heb ruim 4 jaar geleden mijn middenvoetsbeentje en groeischijf gebroken. Dit hadden ze in het ziekenhuis niet gezien dus pas na 3 maanden ben ik het gips in gegaan. Aangezien het maar niet heelde heb ik ongeveer 6/7 keer 4 weken gips gehad. Hierna fysio geprobeerd steunzolen enz. Maar niets hielp. Ik sportte altijd op erg hoog niveau en nu kan ik niet eens een avondje staan zonder pijn. Ik baal hier ontzettend van en moet maandag naar de orthopeed maar vraag me erg af wat die hieraan wil gaan doen?

Truus de Vries, 20-04-2015 21:53 #29
Heb vorig jaar 19 juli een gecompliceerde jonesfractuur opgelopen. Been tot knie 9 weken in gips gehad… na ruim 5 maanden was de breuk genezen. Heb fysiotherapie gehad maar nu bijna een jaar later kan ik nog niet goed lopen en mijn knie is heel zwak… zie het somber in dat dit nog weer goed komt

G. Romijn, 29-03-2015 21:04 #28
Ik ben 2 weken geleden door mijn enkel gegaan. Daarbij is mijn 5de middenvoetsbeentje gebroken en ik heb er zelfs wondroos bij gekregen op dezelfde gebroken voet. Ik zit in het gips. Maar mijn enkel heeft ook een fikse tik gehad maar de doktoren praten daar niet echt over tegen mij. Ik heb het geprobeerd om iets los te krijgen wat er met mijn enkel is maar het enigste wat ze zeggen is dat mijn enkelband ''beschadigd'' is. Maar wat versta je onder beschadigd? Zowel de binnen als de buitenkant is helemaal blauw, ook is de onderkant van mijn voet blauw. Ik denk dan zelf aan een scheurtje in de enkelband maar kan ook alleen maar verrekt zijn misschien. Kan iemand mij iets wijzer maken en wat is de herstel periode gemiddeld van een gescheurde enkelband?

Miranda, 28-03-2015 00:16 #27
Als zo een jonas fractuur onopgemerkt blijft en het blijkt na 3 weken toch een breuk te zijn kunnen ze het dan nog wel behandelen of ben je dan telaat? Reactie infoteur, 28-03-2015
Na het optreden van een breuk, zal het lichaam automatisch overgaan tot herstel. Het is afhankelijk van de ernst van de fractuur of dat herstel goed verloopt.

Moon, 19-03-2015 20:11 #26
Zoon van 12 heeft breukje in middenvoetsbeentje, maar krijgt geen gips. Is volgens zhs te jong/klein. Kan dit geen kwaad? Voetballen blijft trekken… Reactie infoteur, 20-03-2015
Beste Moon,

Waar de grens ligt tussen wel of geen gips is mij onbekend. Een breukje of scheurtje kan uit zichzelf goed herstellen zeker als men nog in de groei zit. Een ernstige breuk zal wel met een gips moeten worden behandeld.

Lois, 13-03-2015 23:47 #25
Ik heb 2 jaar geleden in het gips gezeten omdat ik een botje los in mijn voet heb. Toen kreeg ik gips en zei de dokter : als je weer pijn hebt dan moet je bellen en gaan we het botje eruit halen. Dus een echte operatie met nacose. Nu heb ik sinds 2,5 week weer heel veel pijn ' precies dezelfde pijn! Mijn moeder denkt dat ik geopereerd moet worden. Maar zelf denk ik dat ik gips krijg. Oja over 6 dagen moet ik naar de dokter… Het botje zit bij middenvoetsbeentje. Wat denken jullie dat ik krijg? Operatie of gips? Reactie infoteur, 15-03-2015
Vermoedelijk operatie.

Ingrid, 13-03-2015 15:27 #24
Ik zit vandaag 6 weken in het gips voor een Jones-fractuur aan linkervoet. Eerste 1,5 week kalkgips gehad, open ivm zwelling. Komende dinsdag 5 weken dicht kunststofgips gehad. Ik kan het belasten maar ben zeker nog niet pijnvrij, ben erg benieuwd dinsdag op de foto, kan echt niet wachten! :-)

Donna, 28-02-2015 20:48 #23
Ik ben benieuwd, maandag naar de dokter en dan waarschijnlijk röngten krijgen, zie je een scheurtje al gelijk erop of moet daar 2 weken tussen zitten? Zoiets las ik online. Vandaag krukken opgehaald, kan er een beetje op leunen maar nog niet met volle gewicht en lopen lukt ook nog niet. Ben benieuwd wat het is.

Donna, 27-02-2015 15:23 #22
Ik heb eergisteren een trap gekregen tegen mijn voet, voet dik en blauw en kon er niet op lopen, 2 dagen later kan ik er nog steeds niet op lopen en nog niet op steunen. De buitenkant van mijn voet (Botje bij mijn kleine teen) is nu blauw en dik, wat kan dit zijn? Ook als ik op het botje druk krijg ik al veel pijn. Kan dit een klein scheurtje of breukje zijn? Reactie infoteur, 27-02-2015
Het kan verstuikt zijn, een scheurtje of breuk zijn. Laat het bij twijfel door de huisarts checken.

Dirk, 23-02-2015 00:31 #21
Ik heb tijdens het voetballen erg hard tegen iemand anders zijn voet aan getrapt omdat hij op het moment van schieten zijn been er voor zette. Op dat moment deed dat verschrikkelijk veel pijn en heb er een weekje last van gehad. Toen ging het wel weg. Maar die week erna merkte ik dat elke als ik tegen een bal aan trapte op die zelfde plek de pijn weer terug kwam. Dit ging dan ook vanzelf weer binnen en dag weer weg. Nu 7-8 weken later heb ik nog steeds dit probleem en krijg ik elke keer last als ik met mijn wreef trap. Wat kan ik haar aan doen want alleen rust blijkt echt niet te helpen? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 23-02-2015
Er kan sprake zijn van uiteenlopende problemen. Het kan een scheurtje zijn, een oedeem tussen de botten of juiste een beknelde zenuw. Omdat de pijn terugkomt als er tegenaan wordt geschopt zou je een scheurtje vermoeden. Laat het bij twijfel of aanhoudende pijn door een arts controleren.

Corina, 21-02-2015 20:43 #20
Mijn man heeft 27 januari zijn voet gebroken, middenvoetsbeen bij kleine teen, hij heeft na 1 week gips gekregen, en mocht 2 weken later een schoentje eronder, nu is hij na 2 weken gips gevallen en voelde het voor hem alsof hij terug bij af was. Meer pijn. Hij zit nu bijna 4 in het gips, als hij iets gewicht zet op zijn voet dan doet het pijn, hij heeft het gevoel alsof het gips te los zit, dat het nog niet goed zit, is het raadzaam om het ziekenhuis te bellen om te kijken of het wel goed zit?

Roel, 26-01-2015 20:39 #19
Exact 8 weken geleden voor de 2e keer in een half jaar tijd de jonesfractuur opgelopen. Deze breuk was op een iets andere plek dan de vorige breuk die ik vorig jaar juni opliep, deze hadden dus niks te maken met elkaar.Stomme pech dus. Bij de eerste breuk heb ik een gedeelte gips en een gedeelte op een speciale schoen gelopen waarbij ik mijn voet niet kon afwikkelen. Bij de nieuwe breuk van 8 weken terug heb ik 3 weken op dezelfde speciale schoen gelopen en daarna mocht ik 3 resterende weken stevige normale schoenen dragen. In samenspraak met het ziekenhuis hoefde ik niet terug te komen voor een laatste controle en heb ik beloofd om naar een orthopeed te gaan om mijn voeten eens nader te onderzoeken. Hier is uit gekomen dat ik erg op de zijkanten van mijn voeten loop, dus de middenvoetsbeentjes worden erg belast. Nu heb ik sinds een week de correctiezooltjes in en ben volledig pijnvrij. Deze breuk was sowieso een heel stuk minder pijnlijk als de vorige die ik een half jaar terug had opgelopen. Ik zou heel erg graag vanaf morgen weer rustig aan beginnen met voetballen, lijkt u dat op basis van mijn verhaal verstandig? Na mijn vorige breuk ben ik ook na een week of 8 begonnen met sporten en was na een paar weken weer helemaal de oude voordat het noodlot weer toesloeg. Reactie infoteur, 26-01-2015
Beste Roel,

De ene breuk herstelt beter dan de andere. Zeker als de kwaliteit van dat herstel minder is kan het aanleiding zijn voor een nieuwe breuk op dezelfde plek. Indien dit het geval is, moet u er altijd voorzichtig mee omgaan, om te vermijden dat het weer voordoet.

Martijn, 10-12-2014 22:59 #18
2 weken terug ben ik verkeerd uit de bus gestapt waarna ik mijn 5e middenvoetsbeentje(bij mijn kleine teen) heb gebroken.Ik heb de week erna kalkgips gekregen en sinds vrijdag loopgips. Dit gaat prima maar ik merk nu op dat de teen naast de dikke teen blauw-rood is wat geen pijn doet. Weet iemand wat dit is? En moet ik hiervoor naar de huisarts? Reactie infoteur, 11-12-2014
Mogelijk is de teen ook in de verdrukking gekomen door de val, of door het gips. Indien het geen pijn doet zal het vermoedelijk een zwelling zijn. Houdt het aan of doet het wel pijn ga dan bij twijfel naar je huisarts.

Christina, 19-11-2014 19:50 #17
Vraag: Ik heb 3 maanden geleden 2 x mijn enkel verzwikt. Gevolg veel pijn, blauw en dikke voet. In eerste instantie dacht men aan een scheurtje en heb een maand in het gips gezeten. Daarna CT scane. Hieruit bleef dat er een stukje bot was afgebroken.
Dit stukje was toen zoek? Ik moest 6 weken wachten en hopen dat het lichaam het zelf zou oplossen. Nu na 3 maanden kan ik weer staan en een stukje lopen. Echter niet langer dan max 10 min. Daarna kan ik niet meer op mijn voet staan. Gisteren opnieuw een foto gemaakt. Volgens de arts zit het stukje midden in mijn voet. Het is niet te opereren. Hij kan er niets aan doen. Moet gewoon doorlopen en hopen dat het stukje zich wat afrond zodat het minder pijnlijk wordt. Weet iemand hier een andere oplossing voor?

Olga, 10-10-2014 21:32 #16
Iets meer dan een week geleden heb ik mijn 5e binnenvoetsbeen gebroken ongeveer in het midden van mn voet. Het lijkt op de röntgen foto om een dunne scheur te gaan maar wel helemaal door gebroken en nog goed op zn plaats. Ik had in het begin veel pijn maar voel nu helemaal niks geen pijn. Eerste week was ik in half gips zodat de zwelling kon afnemen. Nu na een week gisteren volledig gips gekregen. Omdat ik weer naar Nederland ga over 4weekjes stelden ze hier in Zuid-Afrika in het ziekenhuis voor ipv 6 weken volledig gips.mij maar 3 weken gips te geven. Aangezien er wat botontkalking en reuma in de directe familie genen zit.ben ik hier een beetje huiverig om maar tegelijkertijd ook blij dat ik binnenkort weer van mijn gips af ben.
Ik doe graag extra oefeningen (bewegen met tenen, liggend luchtfietsen) en neem extra calcium (melk/yoghurt) en zon(vitamine D) om mijn herstel te bevorderen. Is zo kort gips onverantwoord? Ik ben zelf nog (ik zeg jong) 28 en heb niet eerder last van botbreuken gehad. Zijn er tips naast goede stevige schoenen dragen, mijn krukken langer door gebruiken fietsen ipv lopen? Reactie infoteur, 12-10-2014
Botherstel kan snel verlopen zeker als je nog jonger bent. De invloed van botontkalking zou op die leeftijd nog niet merkbaar moeten zijn. Het is goed dat je aanvullend calcium en vitamine D inneemt. Blijf bewegen maar belast de voet niet teveel zolang het gips er nog om zit. Fietsen is dan ook goed om optimaal de boel in beweging te houden. Als het gips er na 3 weken afgaat belast de voet niet teveel. Het herstel is nog jong. Eventuele schoenen moeten de boel goed omsluiten echter niet aanvullend beknellen.

Sandra, 06-09-2014 09:04 #15
Goedemorgen, ik heb 9 weken geleden me voet zwaar geneusd door een val met de fiets, ben naar het ziekenhuis geweest, maar er was geen breuk, kon er een week niet op lopen, nu heb ik nog steeds heel erg last, loop ook nog steeds mank en kan geen dichte schoenen aan, wat zou dit kunnen zijn, duurt het zo lang of zit er wel iets. Reactie infoteur, 07-09-2014
Het kan meerdere dingen zijn. Een klein scheurtje dat onopgemerkt is gebleven, een aanhoudende kneuzing, een beklemde spier of zenuw. Houdt de pijn lang aan laat het dan nogmaals door een arts beoordelen.

Anneke, 29-08-2014 11:09 #14
Geachte heer, mevr.,
twee weken geleden gleed ik van de laatste twee treden van de trap en kon meteen helemaal niet meer op mijn voet staan. in het ziekenhuis bleken vier van de vijf middenvoetsbeentjes gebroken te zijn. De enige die niet gebroken was was die van de kleine teen. ik heb een week een gips spalk gehad en daarna kreeg ik wel loopgips maar ik mocht er de komende drie weken nog niet op staan. ik ben 53 jaar en kreeg van de week een brief om me op osteoporose te laten onderzoeken. mijn vraag is: duurt het erg veel langer als je vier botjes breekt en kunnen daar dan complicaties bij optreden? En als je ook osteoporose zou hebben, duurt het herstel dan ook weer langer? bij voorbaat dank voor uw reactie. vriendelijke groet. Reactie infoteur, 30-08-2014
Het hebben van osteoporose heeft zeker effect op de mate van herstel. Het kan langer duren waarnaast de herselde breuk ook brozer is. U kunt dus ook zeer snel weer breuken oplopen. Voorzichtigheid is van belang en let op hoe u beweegt. Een ongelukkige val kan met osteoporose veel ellende veroorzaken. Maar blijf wel bewegen omdat het botvorming stimuleert. Daarnaast is het van belang om voldoende calcium, vitamine D en K binnen te krijgen. Is geconstateerd dat u osteoporose heeft dan zult u aanvullende medicatie krijgen om botafbraak tegen te gaan en botopbouw te stimuleren.

Marjon, 10-07-2014 23:08 #13
Geachte heer/mevrouw,

3 weken geleden begon bij mij een pijn bij het lopen. Waarschijnlijk heb ik mijn voet gestoten, maar durf dit niet met zekerheid te zeggen. Ondertussen ben ik in Spanje gaan werken voor een aantal maanden, maar de pijn word met de dag erger. Het is opgezwollen vanaf het begin van de tenen tot halverwege de voet. Ik kan geen druk meer zetten op de voorkant van mijn voet en kan mijn tenen niet meer zonder pijn bewegen. In het begin deed het niet ernstig veel pijn, dus dacht ik aan een kneuzing. Nu maakt het niet meer uit in wat voor positie ik mijn voet heb, de pijn blijft. Is er een kans dat het gebroken is? Ik hoop dat u naar aanleiding van dit bericht wat meer informatie kan geven. Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 11-07-2014
Een gezwollen pijnlijke voet of tenen kunnen meerdere oorzaken hebben. Er kan breuk, een zenuwblokkade, wondroos, verzwikking of juist een inwendige vergroeiing van toepassing zijn. Omdat de pijn aanhoudt lijkt het me verstandig dat u wel het laat onderzoeken. Indien het wel om een breuk gaat dan moet het voldoende tijd krijgen om goed te herstellen.

Sharon, 23-06-2014 10:36 #12
Vorig jaar ben ik op mijn werk (kwekerij) met een kar tegen de buitenkant van mijn voet gereden. Dit deed veel pijn en de plek werd dik en blauw. Na een aantal dagen verdween de pijn, de zwelling en de blauwe kleur dus dacht ik dat het wel goed zat. Nu, een jaar later heb ik wanneer ik loop nog steeds veel pijn, maar wanneer er op de plek gedrukt wordt doet dit geen pijn. Toch foto's laten maken in het ziekenhuis en zojuist te horen gekregen dat er geen aanwijzingen zijn van een breuk en ook niet dat deze er ooit is geweest. Heeft u enig idee wat dit kan zijn? Is het toch wel gebroken of kan er iets anders zijn? Ik weet het niet meer en wil graag van de pijn af. Alvast bedankt! Reactie infoteur, 23-06-2014
Beste Sharon,

In de voet lopen vele zenuwen welke door zwelling tijdelijk onder druk kunnen komen te staan. Tijdelijk doet het veel pijn en geeft het overlast. Daarnaast kunnen die zenuwen ook enigszins worden aangetast waardoor het aanhoudend overlast geeft. Het kan tussen de botten weefselgroei beteken waardoor de aanwezige zenuwen blijvend worden belast. Denk aan de aandoening geheten Mortonse Neuralgie. Onderaan dit artikel zit een 'lees verder' artikel over dat onderwerp.

Julian, 31-05-2014 23:44 #11
Geachte heer/mevrouw,

Drie dagen terug ben ik langs de eerste hulp geweest voor mijn voet. Na een röntgenfoto zei de arts dat hij geen breuk op de foto kon zien alleen dacht hij dat er wel een breuk zou zitten in mijn middenvoetsbeentje.

Ik heb nu gips voor minimaal een week en bloedverdunners prikken in mijn maag. Nu is mijn vraag: ik merk sinds vandaag dat ik geen enkele pijn meer heb in mijn voet en kan mijn tenen gewoon bewegen, ook de pijnlijke plek is verdwenen. Is het nu wel of geen breuk? Zoals de arts zei is het uit voorzorg omdat er geen breuk zichtbaar was door de zwelling… Wat raadt u mij aan? Want als het niet gebroken is wil ik graag uit het gips.

Kunt u mij hierover informeren? Reactie infoteur, 02-06-2014
Het gips is voor de zekerheid aangebracht om herstel te bevorderen en eventuele schade te minimaliseren. Het niet aanleggen van een gips kan namelijk veel schade toebrengen. Is de zwelling weg en geen pijn dan kan het mogelijk geen scheur zijn. Toch is het verstandig om het de week te laten zitten om zekerheid te hebben dat een niet gezien scheurtje kan herstellen. Overleg daartoe verder met de behandelend arts.

Wendy Zwinkels, 20-03-2014 21:57 #10
Goedenavond, feb. 2013 heeft mijn toen 9 jarige dochter met turnen haar voet verzwikt. Hij is dubbel geslagen. Vanaf het eerste moment heeft ze pijn aan de zijkant/buitenkant van haar voet, precies op de plek van de groeischijf. Foto's gemaakt was niet gebroken. enige rust gehouden en toen weer langzaam opgebouwd. Zij is sinds feb. 2013 niet pijn vrij geweest. vanaf Juni tm september een brace gedragen en vanaf eind. okt. 6 weken gips. Dit laatste bracht na 4 weken enige verlichting van de pijn. Na 6 weken gaf ze aan dat de pijn nog op 30 % was. Er werd aangeraden langzaam weer op te bouwen. Dit sportieve meisje van nu 10 rent al een jaar niet meer, doet niet mee met de gym en op het schoolplein. Ze heeft nog altijd pijn en in het ziekenhuis zeggen ze dat er niets aan de hand is. Tijdens het afhalen van het gips half december vertelde de zoveelste orthopeed die we zagen, dat het er wel op leek dat het oorspronkelijk gebroken was. Ondertussen heb ik van de second opinion, die ook niets (meer) kan vinden en van diverse websites begrepen dat ze bij twijfel bij een groeischijf altijd moeten gipsen. Dit is dus pas na 10 maanden gedaan. Vandaag bij de Podoloog eindelijk antwoorden. Hij noemde het een avulsiefractuur en alles wat ik hier zie en lees klopt daarbij. Maar de vraag is wat nu. Ze heeft dus al meer dan een jaar pijn op een mri is niets te zien, maar het betreft wel haar groeischijf. Kan het nog hersteld worden? Wat adviseert u ons om te doen. Ze heeft nu zolen gekregen van de podoloog, die het deel aan de buitenkant ontzien en haar voeten corrigeren… Alvast bedankt voor een reactie.
Mvg Wendy Reactie infoteur, 21-03-2014
Beste Wendy,
Bij een avulsiefractuur hebben de pezen een zeer grote trekkracht te verduren gehad waardoor juist een stuk bot is afgebroken. Het kan daarbij versplinteren, breken of een klein scheurtje vertonen. De ernst daarvan varieert per geval. Fracturen hebben altijd veel rust nodig om het herstel goed te bevorderen. In dit geval is ten onterechte in eeste instantie geen fractuur gezien (niet zichtbaar op de foto's) en dus heeft uw kind er lang mee rondgelopen. Gipsen van de groeischijf was zeker verstandig geweest, zeker als er twijfel omtrent een breuk aanwezig is. Het botdeel is zo goed als mogelijk op een natuurlijke manier hersteld. Het is de vraag of dat op de juiste manier is hersteld. Omdat bij een second opinion ook niets is gevonden lijkt het erop dat het bot goed is genezen. Toch kunnen ook weefsels in de omgeving enige schade hebben. Denk aan de overmatig belaste pees of nabijgelegen zenuwen. Voor eventuele correctie van de voeten lijkt me het gebruik van zolen zeer gepast. Mogelijk kan voettherapie via een manueel therapeut de beweeglijkheid verder verbeteren en eventueel spier- of zenuwproblemen corrigeren.

Petra, 14-03-2014 10:42 #9
Eind september heb ik mijn middenvoetsbeentje van mijn kleine teen gebroken door een val van 1 meter hoogte. Was een licht gecompliceerde breuk. Foto's gemaakt en mri. Behandelplan 8 weken gips waaarvan 3 loopgips. Operatie was niet nodig omdat dit niet perse het herstel zou bespoedigen. Ik werk in de kinderopvang, loop/hurk veel dus heb wel gepleit voor een goed en grondig herstel.
Na 8 weken gips kreeg ik het advies schoenen met goed voetbed. Geen hakken en langzaam opbouwen. Ik heb langzaam de belasting opgebouwd en tot januari kantoor werkzaamheden gedaan.
De stand van mijn voet was veranderd na de periode gips en heb deze onlangs recht laten zetten door mijn osteopath. (Met de rest van mijn lichaam dat scheef stond door het op 1 been lopen en het herstel van een zwangerschap)
Sinds januari ben ik eigenlijk wel weer in mijn gewone ritme gegaan, ook omdat ik een druk gezinsleven heb. En heb ik af en toe een lage hak (1cm) aan gehad. Vorige week ging zonder aanwijsbare reden mijn voet weer zo zeer doen. Dus afgelopen maandag foto laten maken en nu zit op de plaats van mijn oude breuk weer een scheur. Resultaat zit in het gips en woensdag moet ik weer naar de chirurg.
Heb zoveel vragen. Had ik iets anders moeten doen? Komt dit vaker voor? Was het wel voldoende hersteld? Was een operatie toch niet beter geweest? En zou dat nu een goede optie zijn?
Hoeveel rust moet je nemen terwijl je in het gips zit?. Want ik doe zo veel mogelijk zelf in huis en de zorg van mijn 2 kinderen, 3,8jr en 8 mnden. Hulp is schaars… en doe alles op 1 been en krukken.

Alvast bedankt voor de bovenstaande informatie en evt een reactie

Gr petra Reactie infoteur, 14-03-2014
Herstel van een breuk is altijd een tijdrovende zaak. Niet iedereen hersteld even snel. Normaal wordt een zekere tijdspanne aangehouden waarna gewoonlijk totaal herstel normaal is. Sommige mensen herstellen trager. Indien dan te vroeg de belasting wordt opgehoogd kan de scheur terugkomen. Oftewel herbreuk van de eerste fractuur. Ook te snel hoge hakken aandoen kan slechte invloed uitoefenen. Rust is altijd van groot belang bij herstel van breuken. Omdat u mogelijk trager hersteld is een langere rusttermijn van belang. Raadpleeg bij twijfel bij uw behandelend arts.

Bieke, 28-12-2013 15:18 #8
Bedankt voor de reactie.

Kan dit een gevolg zijn van in augustus te vallen of niet?
Ik heb als ik rustig stil zit weinig pijn, maar van het minste ik beweeg krijg ik echte pijn scheuten en die doen verschrikkelijk pijn, ik roep iedere keer, maar zoals ik al zij het is precies een Zeeuw die die pijn heeft want zo gezwollen zat mijn voet niet maar ja alles kan he.

Nog even wachten zeker tot na het weekend met die pijnscheuten, heb wel het gevoel dat mijn gips niet genoeg vast zit aan mijn voet dus als ik beweeg gaat die gips zakken en krijg ik die scheuten

Gr marijke wist niet dat dit zoveel pijn kon doen, ben nogthans gewoon van pijn te hebben, want ben al 21 jaar chronisch pijpt

Bieke, 27-12-2013 20:33 #7
Ik, heb mijn voet pijn gedaan in augustus, gevallen met de zijkant op de vloer en dan hebben ze een foto genomen na enkele weken omdat ik bleef pijn hebben en er was niets aan de hand enkel een zogezegd gewrichtsbanden gescheurd, moest zo genezen.
Tot op de dag van gisteren ik gewoon mijn pantoffels afdoe en voor ik ga slapen en ik wil op mijn li voet staan en wat gebeurt er, ik verlies een beetje mijn evenwicht en dan hoor ik een gekraak en mijn voet staat op de grond heb hem niet eens omgeslaan, ik kon er gisteren nog op stappen en deze morgen niet meer, dan met zoonlief naar het spoed gegaan en de d'r keek en zij een Jones fractuur, en er werd een foto genomen en het was zo.
Dus open gips voor een week en dan foto om te zien of het goed herstelt en als het niet zo is moet er een pinnetje in, en dan opnieuw gips voor zes weken, dus het is een riskant breukje zo te horen, ik ben wel een addison Pt en spuit cortisol dagelijks en mijn botten zijn mss wat brozer dan van iemand anders.
Is dit normaal dat het zo n scheuten van pijn kan geven alsof er een zenuw gekneld zit?

Vele gr bieke Reactie infoteur, 28-12-2013
Een Jones Fractuur zorgt voor zwelling in de voeten waardoor inderdaad een zenuw onder druk kan komen te staan. Het is vergelijkbaar met de Mortonse Neuralgie, waarbij tintelingen en pijn in de voorvoet ontstaan. Normaal zal de zwelling moeten afnemen zodat de pijn verdwijnt. Uiteraard moet de breuk goed herstellen. Laat u bij aanhoudende pijnlijke problemen aanvullend medisch controleren, aangezien het soms inderdaad een riskant breukje kan zijn.

Hab, 18-12-2013 15:55 #6
Het is nu circa 4 weken geleden dat ik mijn buitenste middenvoetsbeentje brak tijdens een voetbaltraining. Eerst week was erg onhandig vanwege de gipsspalk en krukken. Lichtpuntje was dat ik gewoon naar mijn werk kon meerijden met een collega en veelal zittend werk heb. Sinds 3 week heb ik nu loopgips met een mooie schoen die ik aan kan doen. Eerste paar dagen knelde het de boel wat af, maar nu eigenlijk nergens meer last van en is het wachten op 2 januari wanneer ik terug moeten komen voor foto's. Verder kreeg ik spuitjes mee (bloedverdunners tegen trombose) om elke dag zelf in te spuiten ergens in mijn buik of bovenbeen. Hiermee ben ik wel gestopt deze week aangezien ik het gevoel heb genoeg beweging te krijgen met mijn voet nu ik best veel loop met loopgips en het ook niet afkneld ofzo.

Rozemarijn, 18-12-2013 15:07 #5
Ik liep vorige week vrijdag een breuk op. Ik kreeg onmiddellijk gips tot aan de knie. Zes dagen later heb ik geen pijn meer, maar ben het rusten wel al grondig beu! Op spoed vertelde ze mij dat ik na 10 dagen een loopgips zou krijgen. Nu moet ik morgen al naar orthopedie. Ik hoop dus op een loopgips. Niets kunnen doen is echt frustrerend. Als ik het hier allemaal zo lees, heb ik echt geen zin om nog 7 weken in de gips te zitten en met krukken rond te 'tsjokken'. Anderzijds hoop ik wel dan na een week al een loopgips niet te snel is en de breuk wel voldoende kan herstellen zodat ik later terug kan lopen en sporten.

Mo, 12-11-2013 10:58 #4
Ik heb sinds 31 okt een Jones fractuur, heb 1 week gips gehad tot onder de knie en daarna geen gips maar een schoen gekregen die er voor zorgt dat ik mijn voet niet kan afwikkelen. Ik ben vanochtend terug gegaan naar het ziekenhuis omdat ik nog veel pijn klachten heb. Maar daar kunnen ze niets aan veranderen zeiden ze, met gips zou ik ook nog pijn houden, dit is patiënt vriendelijker? Ik kan trouwens mijn tenen (3-4-5) bewegen. Hoop zo dat dit snel goed komt!

Mar, 07-11-2013 18:19 #3
Heb sinds 5 weken een jones fractuur. Ondertussen ben ik 4 keer naar het ziekenhuis geweest en heb ik tot 4 keer toe ander gips gekregen. Ik blijf pijn houden op verschillende plaatsen in mijn voet. De artsen willen mijn voet niet verder onderzoeken. Ze vertellen mij dat ook de spieren en pezen verrekt zijn en mijn zenuw klem zit tussen mijn 2e en 3e middenvoets beentje. Mijn laatste ziekenhuis bezoek is een week geleden. Over een week moet ik terug komen en mag het gips eraf. Ik vraag me heel erg af op deze symptonen en deze pijn hoort na 5 weken gips. Mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand is? Reactie infoteur, 07-11-2013
Er kan sprake zijn van verdrukking van zenuwen. Denk aan de aandoening Mortonse Neuralgie waarbij een inwendige neuroom de zenuw onder druk zet waardoor extra tintelingen en pijn worden veroorzaakt. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/121518-mortonse-neuralgie-dove-stekende-voorvoet-pijnlijke-tenen.html

Riet Madigan, 10-10-2013 15:29 #2
Heb ook een Jonesfractuur sinds een paar dagen en een gipsverband tot de knie. Tenen steken uit, mag ik die wel bewegen en naar boven en beneden drukken? Ik belast het been niet en houd het iets verhoogd in zitstand. Trek ook de knie bij geregelde oefeningen op. Vreemd genoeg voel ik iets toenemende pijn rond mijn enkel. Is dat normaal? Reactie infoteur, 11-10-2013
Op zich mag je de delen welke niet in het gips zitten wel bewegen, het kan zelfs het herstel bevorderen. Uiteraard moet je alles niet gaan overbelasten. Mogelijk heb je bij het oplopen van de breuk in het middenvoetsbeen je enkel iets verzwikt, of is daar ook een scheurtje ontstaan? Indien de pijn overheerstend is, is een bezoek aan de arts aan te raden.

Ellen, 01-10-2013 08:10 #1
Kan een Jonesfractuur ook worden aangezien voor een groeischijf (afwijking)? Mijn dochter van 11 jaar heeft een zwelling aan de buitenkant van haar rechtervoet, maar ze zeggen geen breuk te zien. Heeft een week gips gehad zonder dat tenen ingepakt waren en een week gips met ondersteuning van de tenen, maar dat brak door midden onder voet. Nu kurkspalk, maar heel veel pijn, wat nu? Reactie infoteur, 01-10-2013
Dag Ellen,

Het is lastig om de omstandigheid van je dochter zo te beoordelen. Waar komt de zwelling van de rechtervoet precies voor? Dergelijke vergroeiingen of zwellingen kunnen voorkomen door artrose. Enerzijds lijkt me dit ook weer apart doordat je dochter nog maar 11 jaar is, maar dat sluit het nog niet uit. In dat geval doet juist het gewricht of de verbinding pijn door slijtage, een breuk of toename van het zuurgehalte. Het wordt ook vaak in combinatie gezien met reuma, artristis, jicht en is veelal een een kwaal voor de oudere of volwassen persoon. Dat is dan ook de reden dat het vreemd klinkt. Heeft je dochter een oude breuk, verzwikking gehad, of heeft zij mogelijk vaak krampen of spierpijnen?

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Botbreuken
Reacties: 59
Medische informatie…
Schrijf mee!