InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remedies

Hals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remedies

Hals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remedies Het hebben van kuitkramp heeft iedereen weleens. Krampen op andere plekken in het lichaam zoals de nek, hals of rugspieren is minder gebruikelijk. De aandoening kan worden veroorzaakt door een hoge mate van zuur in het lichaam en kan ernstig pijn doen. Waardoor wordt het veroorzaakt, wat doet natriumbicarbonaat en wat kun je zelf verder doen?

Kramp en pijn door verzuurd lichaam

Functie van nieren in lichaam

De nieren in het lichaam zorgen ervoor dat ongewenste stoffen worden verwijderd, door het bloed te zuiveren. Tezamen met het ADH hormoon zorgt het er tevens voor dat er voldoende vloeistof (water) in het lichaam wordt gehouden. Daarnaast hebben de nieren invloed op de bloeddruk, de effectieve werking van rode bloedlichaampjes en het botkalkgehalte. Daarnaast heeft het een gunstig effect op de zuurtegraad van het lichaam. Indien er teveel zuren aanwezig zijn dan wordt calcium aan botten onttrokken om de invloed daarvan te beperken. Oftewel als de nieren zuren niet afdoende kunnen verwerken, dan treedt osteoporose op. Bovendien geeft het aanvullend veel andere klachten. Wat voor invloed heeft natriumbicarbonaat op de nieren en het lichaam?

Invloed van te weinig natriumbicarbonaat

Een goed functioneren van de nieren hangt primair af van de aanwezigheid van de stof natriumbicarbonaat. Zuur in het lichaam kan minder zuur worden gemaakt indien natriumbicarbonaat wordt toegevoegd. Indien men te weinig van deze stof binnenkrijgt dan zal er dus verzuring van het lichaam, weefsels, organen optreden met vergaande gevolgen. Het kan invloed hebben op reuma, botontkalking, depressiviteit, vermoeidheid enzovoorts. Vele aandoeningen worden hierdoor veroorzaakt. Een controle van het natriumbicarbonaatgehalte is dus bij vele klachten noodzakelijk. Verzuring kan inhouden dat spieren gaan samentrekken of verkrampen. Door toename van melkzuur kan het kuitkramp veroorzaken, maar het kan ook elders in het lichaam voordoen. Halskramp is een pijnlijke aanhoudende aandoening en kan plotseling opkomen. Men is met normale dagelijkse bezigheden doende als het voorkomt, waarbij pijnlijke klachten lang kan doorijlen. Indien het lichaam relatief te zuur is, dan kan het chronisch voorkomen, waaraan men veel last kan hebben.

Zuiveringszout innemen

Wordt er een verzuurd bloedgehalte geconstateerd dan zal er praktisch altijd natriumbicarbonaat worden voorgeschreven ook wel zuiveringszout genoemd. Het zorgt ervoor dat een verslechterde werking van de nieren met 65% wordt verholpen, zodat spieren en organen beter functioneren. Ook krampen zullen dus minder frequent voorkomen door een gunstigere pH-waarde van het bloed. Let wel dat het vrij lang duurt voor de normale lichaamsbalans is hervonden. Het kan enkele jaren duren, voordat het optimale zuurtegraad is verkregen.

Aanvullende klachten bij een zuur lichaam

Omdat zuur bloed veel calcium vergt veroorzaakt het botontkalking. De botstructuur wordt aangetast, waardoor men sneller botbreuken kan oplopen. Naast zuiveringszout is vitamine D-inname dus noodzakelijk. Het kan verder schimmels op of infecties in het lichaam veroorzaken. Het zuurtegraad is uit balans, waardoor ongewenstheden kunnen toeslaan omdat de verdediging niet goed werkt. Ook inwendig kunnen ontstekingen ontstaan, zoals bij artrose of gewrichtspijnen. In alle gevallen moet de mate van zuur in het lichaam worden verlaagd, zodat de pijnen minder ernstig kunnen worden.

Wat kun je verder doen?

Om de invloed van kramp in de hals door zuur te verminderen kun je zuiveringszout (natriumbicarbonaat, bakingsoda) innemen. Aanvullend kun je ervoor zorgen dat gifstoffen worden verwijderd uit het lichaam. Drink daartoe brandnetelthee verkrijgbaar bij een reformhuis. Het heeft een vochtverdrijvende werking waarmee ook ongewenste zuren op een natuurlijke manier het lichaam verlaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het evenwicht tussen zuur-base en de pH-waardeHet evenwicht tussen zuur-base en de pH-waardeDe taak van de zuur-base-huishouding is de afvoer van zure stofwisselingsproducten bij een constante PH-waarde overeenko…
Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Kramp tijdens het sportenIedere sporter heeft wel een last gehad van kramp tijdens het sporten. Hier zijn verschillende aanleidingen voor en ook…
Urinewegstelsel; overzicht van het urinewegstelselHet urinewegstelsel bestaat uit de beide nieren, urineleiders, de urineblaas en de plasbuis. Het urinewegstelsel speelt…
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Bronnen en referenties
  • http://www.hyperven.org/phorum/read.php?17,40798
  • http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=52

Reageer op het artikel "Hals-, spierkramp en pijnen door verzuurd lichaam: remedies"

Reacties

Geerts, 12-03-2019 12:52 #6
Hallo
Ik vroeg me eigen af of er iets is dat vitamine d3,glucosamine, visolie, spiruline in een potje of verpakking is
Ik denk nl dat ik verzuring van de spieren heb na jaren therapie en pijnstillers slikken wil ik het nu op een andere manier aanpakken
Er zit wel wat verkalking in mijn rug maar dat wijt ik ook aan de leeftijd
Ik hoop hierop wat info te horen
Bvd
Ingrid Reactie infoteur, 13-03-2019
Effectief verzuring te verwijderen is middels ontgiftende theeën zoals brandnetelthee, berkenbladthee of door dagelijkse inname van in water opgeloste natrim-bicarbonaat. Een combinatie is zeker aan te bevelen. Wat het beste werkt hangt per persoon af en dus is het even aanzien. Probeer het een maand uit om het te merken.

Jose, 24-01-2018 17:02 #5
Ik heb een vraag.
Kan het slikken van anti-depressiva de verzuring verergeren? Reactie infoteur, 25-01-2018
Voor bijwerkingen van antidepressiva kunt u het beste de bijsluiter raadplegen. Van Seroxat is dat bijvoorbeeld: https://zembla.bnnvara.nl/data/files/611791184.pdf. Omdat de lijst met potentiele bijwerkingen lang is, kan verzuring zeker niet worden uitgesloten. Vaak hebben mensen die antidepressiva slikken ook last van trillingen welke zeker ook aan zekere zuren danwel overmatige aanwezigheid van acetylcholine gerelateerd is.

Ellen (65), 14-07-2017 19:38 #4
Om mijn lichaam te ontzuren i.v.m. artrose gebruik ik (dure) calciumcarbonaattabletten. Deze worden in de darmen omgezet tot natriumbifosfaat. Dit fosfaat direct innemen zodat het in de maag oplost kan problemen veroorzaken, volgens de website van de leverancier. Het losse natriumfosfaat is echter stukken voordeliger. Kunt u/iemand uw mening geven over de nadelen van de werking van dit zuiveringszout of van natriumbifosfaat op de maag?

Olga, 17-06-2017 13:36 #3
Ik ben 72 en heb volgens de klachten vermoedelijk een Candida Albicans infectie/overschot.
Helpt zuiveringszout hier ook voor? Ben nogal opgeblazen na een maaltijd. Ik gebruik geen suiker, granen, (pasta en brood), melkproducten behalve geitenkaas en paddestoelen.
Wel gefermenteerde producten, veel groenten, vis en kip.
Met dank
Olga Reactie infoteur, 20-06-2017
Het zou kunnen dat zuiveringszout hierbij helpt. Vaak is het persoonsafhankelijk of het wel of niet helpt. U kunt het mogelijk een maand uitproberen om te kijken of u zich daarna beter voelt.

J. G. Bakker, 30-10-2015 14:49 #2
Geachte Mevr/Mhr,
Mijn vraag is: weet u de innamedosis voor zuiveringszout? Reactie infoteur, 31-10-2015
Geachte heer, mevrouw Bakker,

Dat hangt per geval en per leeftijd af. Men kan starten met een afgestreken theelepel opgelost in water per dag. Is men al iets ouder dan is het natriumbicarbonaat-tekort groter en kan men strikt genomen meer innemen. Het is dus voor iedere persoon zelf om aan te voelen wat eigenlijk goed is voor het lichaam.

Kimberley Pex, 02-03-2014 08:54 #1
Dit is 'n openbaring om te lezen. Ik stikte van verdriet door 't overlijden van m'n beste vriend Tommie. Rouw, ik had t al intens meegemaakt met mijn vader(+) Je gaat kapot van verdriet, t lichaam slaat op tilt. Ik denk dat rouwfases de meest stressvolle periodes zijn in 't leven. Vreemd dat er dan niet naar de klachten gekeken wordt bij rouwenden. Je kunt echt ziek worden, ook tijdens 'n sterfbed(zoals bij m'n pap) ik ging kapot. Machteloos. Intens verdriet en echt ook ziek. Of iemand 'n stuk uit je ziel heeft getrokken. Nu snap ik t ; 't is verzuring door de situatie. Alles kan verkrampen en gaan ontsteken, op tijd van 'n paar weken kun je totaal verzuurd worden door de onmacht, stress en 't niet goed kunnen bevatten dat 'n dierbare is vertrokken. Hoe gezond en basisch 't lichaam ook was, rouw slaat in als 'n bom. Internet brengt me inzicht. Gisteren begonnen met zuiveringszout, en 't is al dag en nacht verschil. Magnesium werkt weer op 'n ander gebied; ontspannend, maar de verzuring moet opgelost worden. Dan doorbreek je elke negatieve spiraal. Dank U voor dit soort sites.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 27-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenproblemen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!