InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalen

Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalen

Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalen Vanaf de geboorte bevat ons lichaam een bepaald natriumbicarbonaatgehalte, waarmee zuren via de nieren kunnen worden afgevoerd. Tot een jaar of veertig gaat dat goed, waarna het gehalte geleidelijk aan daalt. Oftewel het zuuraandeel neemt toe, waardoor ontstekingen, kwalen, aandoeningen en ziekten kunnen worden veroorzaakt. Wat voor invloed heeft natriumbicarbonaat op het lichaam, hoe veroorzaakt het klachten en hoe kan het zuurgehalte worden verlaagd?

Natriumbicarbonaat vs. zuren

Wat doet natriumbicarbonaat?

Indien er voldoende natriumbicarbonaat voorhanden is, dan kunnen de nieren zuren effectief uit het lichaam verwijderen. De zuren worden uit het lichaam gezuiverd, waarbij het als afvalstof via de urine het lichaam verlaat. Het is dus van belang dat we voldoende natriumbicarbonaat hebben, zodat de nierfunctie afdoende wordt gestimuleerd. Zo kan er een gezonde zuurbalans in het lichaam aanwezig zijn. Indien het natriumbicarbonaatgehalte daalt dan kan er een zuurtegraad onbalans voorkomen. Oftewel de nieren hebben onvoldoende capaciteiten om zuren af te voeren, waardoor het lichaam op een andere manier hierop moet reageren.

Lichaamscompensatie bij toenemend zuurgehalte

Er zijn een drietal reacties bekend waarmee het lichaam de invloed van zuren tracht uit te schakelen. Dat zijn de volgende:
  • er wordt meer vocht vastgehouden, zodat het relatieve aandeel zuren lager is. Des te dunner de spoeling is, des te minder gevolgen kan het hebben. De persoon krijgt meer gewicht;
  • andere stoffen worden aangewend om zuren (lage pH waarde) te neutraliseren. Meest belangrijke is wel calcium, omdat het basisch is (hoge pH waarde). Het resulteert in de onttrekking van calcium aan botten, waardoor osteoporose oftewel botontkalking wordt veroorzaakt;
  • er worden kristallen van de zuren aangemaakt. Dit kan zich uiten in witte knobbeltjes of harde elementen van beperkt formaat in het lichaam. Denk aan jicht tophi, waarbij vele kristallen als verharding in de tenen of vingers voorkomen.

Ontwikkeling van ontstekingen

Een hoog zuurgehalte in het lichaam is nooit goed. Melkzuur kunnen spierpijn met kramp veroorzaken. Daarnaast ligt urinezuur aan verschillende ontstekingen ten grondslag. Denk aan slijmbeursontsteking (schouder, trochanter), pijnlijke krampen, jicht, maar ook structurele gewrichtspijn door systematische reumatische artritis. Ontstekingen kunnen daarbij van beperkte invloed tot compleet overheersend zijn. Zeker reuma kan ernstige pijnen in gewrichten veroorzaken, waarbij een vergroot synovium het gewricht onder druk zet. Daarnaast kan het meerdere vage klachten veroorzaken, welke onder onverklaarbare aandoeningen vallen.

Het krijgen van ziekten door zuren

Zuren liggen ten grondslag aan verschillende aandoeningen en ziekten. Zeker als er sprake is van chronische overlast, kan het leiden tot ernstige ontstekingen. Indien weefsel continu in aanraking komt met een hoog zuurgehalte, zullen weefseldeeltjes oftewel cellen daarop reageren. In combinatie met vrije radicalen kan het aanleiding voor verschillende vormen van kanker zijn. Doordat de kans op kwalijke aandoeningen of ziekten door zuren toeneemt, is het dus van belang om het lichaam te ontzuren.

Wie heeft er last van vs stress?

Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nlBron: Http://geinformeerd.infoteur.nl
Niet iedere persoon heeft hetzelfde natriumbicarbonaatgehalte, waarnaast ieder leven ook meer of minder spanningen kent. Is men tevreden dan zal het aandeel zuren relatief minder hoog zijn. Leeft de persoon continu in angsten of met stress, dan zal het zuurgehalte sneller toenemen. Vanaf veertig jaar neemt gemiddeld gezien het aandeel natriumbicarbonaat af, waardoor er steeds minder zuren worden afgevoerd. Oftewel op een gegeven moment blijft het aandeel zuren alsmaar toenemen, waardoor uiteenlopende klachten kunnen ontstaan. Hoeveel stress men heeft en hoe snel het gehalte daalt, bepaalt de mate van overlast door zuren.

Doorbreken van de negatieve balans

Omdat zuren zeer negatieve gevolgen kunnen hebben, is het noodzakelijk om er iets aan te doen. Niemand weet wie last van zuren krijgt. Omdat veel mensen er wel overlast van zullen hebben, is het van belang om preventieve stappen te ondernemen. Eerder ingrijpen is beter dan de consequenties van niets doen te ondergaan. Door natriumbicarbonaat (zuiveringszout) in te nemen is het lichaam beter opgewassen tegen zuren, waardoor kwalen kunnen uitblijven. Daarnaast is het verstandig om aanvullend te ontzuren. Via de afvoer van urine- en melkzuur neemt de invloed en kans op ontstekingen af. Oftewel u kunt zich langdurig beter voelen door ontzuren te stimuleren. Drink daartoe berkenbladthee of brandnetelthee (of een combinatie daarvan), zodat zuren en vastgehouden vocht via de urine het lichaam verlaten. Daarnaast geldt dat een positieve instelling en het vermijden van stress gunstig op het zuurgehalte werkt. Laat u door de huisarts en het reformhuis informeren hoe u het beste kunt ontzuren en het natriumbicarbonaatgehalte kunt aanvullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mijn lichaam verkrampt! Hoe helpt magnesium en ontzuren?Mijn lichaam verkrampt! Hoe helpt magnesium en ontzuren?Door spanningen, overbelasting, onvoldoende magnesium of een teveel aan zuren, kan het voorkomen dat het lichaam verkram…
Allopurinol: medicijn bij reuma, jicht, nierstenen en kankerAllopurinol: medicijn bij reuma, jicht, nierstenen en kankerEen hoog urinezuurgehalte komt voor bij reuma, jicht, nierstenen maar ook naar aanleiding van een chemokuur. Het kan doo…
Afnemende botmassa door osteoporoseAfnemende botmassa door osteoporoseDe ouder wordende persoon krijgt te maken met een veranderende hormonenbalans in het lichaam, waardoor osteoporose kan o…
Ontstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadOntstekingen en ziekten krijgen door hoog zuurtegraadEen leven lang moeten we het met ons lichaam doen, waaraan we verschillende aandoeningen, ontstekingen of ziekten kunnen…
Vitamine K noodzakelijk bij baby’s, darmziekten en ouderenVitamine K noodzakelijk bij baby’s, darmziekten en ouderenVoldoende vitaminen innemen zorgt ervoor dat veel processen in het lichaam optimaal worden ondersteund en gestimuleerd.…
Bronnen en referenties
  • http://www.biomedexperts.com/Abstract.bme/8548506/Age_and_systemic_acid-base_equilibrium_analysis_of_published_data
  • http://www.alkavitae.nl/Natriumbicarbonaat
  • Afbeelding bron 1: http://geinformeerd.infoteur.nl

Reageer op het artikel "Natriumbicarbonaat vs. zuren: invloed op ziekten en kwalen"

Reacties

Cathy Stam-Gestman, 29-10-2017 14:00 #6
Ik lees hier, win advies in bij je huisarts. Maar wat kan een huisarts doen? De mijne staat niet echt open voor "'altenatieve"dingen. Is er een test om dit te meten behalve PH urinestrips?

Rini, 14-05-2015 19:13 #5
Hoelang mag je natrium bicarbonaat gebruiken? Reactie infoteur, 15-05-2015
Omdat het bij het ouder worden een gemis in het lichaam is, verbruik je ook wat je inneemt. Het is voor jezelf om uit te vinden, welke hoeveelheid je werkelijk nodig hebt. Je moet de nieren ook niet overbelasten. Zo af en toe een rustpauze is daarom aan te bevelen. Denk aan een week per maand.

M. Urse, 20-12-2014 15:37 #4
Met alle respect voor de auteur, die zijn/haar best doet om goed advies te geven, maar Ik vind het een beetje raar dat jullie (de lezers) zomaar met de biochemische processen van je lichaam beginnen knoeien op basis van het advies van een onbekende waar je niet eens de naam van kent, laat staan welke achtergrond hij/zij heeft.

Natriumbicarbonaat in het maag-darmstelsel:
In je maag(sap) zit een kleine hoeveelheid zoutzuur. Dit activeert het enzym Proteïnase (splitst eiwitten in aminozuren), DOODT BACTERIËN, stremt eiwitten (zodat de proteïnase erop kan inwerken) en blokkeert de werking van het enzym Amylase. En het zorgt uiteraard voor een zure omgeving in je maag (met pH-waarde van 2). Een zuurtegraad die je darmen niet kunnen verdragen.

Na wat kneden en inwerken zal de maag haar inhoud in kleine hoeveelheden doorgeven aan het eerste deel van de dunne darm, waar gal en alvleeskliersap worden toegevoegd. Hierin zit o.a. natriumbicarbonaat in om de spijsbrok te neutraliseren (naar een pH-waarde van 7).

Natriumbicarbonaat wordt ook wel eens 'maagzout' genoemd. Je kan het innemen als je last hebt van je maag (veelal door te veel maagsap en dus zoutzuur), en zal zoals hierboven beschreven de zuurtegraad (IN de maag) doen dalen en je maag wat kalmeren.
Maar wat gebeurt er als je consequent, zonder enige aanleiding, dagelijks de zuurtegraad in je maag doet dalen? Wat doet dit met de vertering? Met het doden van bacteriën? En heeft dit invloed op de hoeveelheid zoutzuur, slijmen en enzymen die je maag aanmaakt? M.a.w.: zal de maag die terug proberen reguleren door meer zoutzuur aan te maken? of minder slijm en enzymen? En zoja, wat gebeurt er als je er weer mee stopt, of het een keer vergeet te nemen?

Daar durf ik geen uitspraken of adviezen over te geven, in tegenstelling tot de auteur.

Ik zou echter wel adviseren om bij vragen of problemen naar je huisarts te stappen. Of op z'n minst naar de apotheker, als het over dit soort dingen gaat. M.a.w. naar iemand waarvan je de achtergrond kent, en weet dat hij/zij verstand van zaken heeft.

Martha, 13-09-2014 08:32 #3
Kun je me wat vertellen over de hoeveelheid die je kunt gebruiken en de frequentie? Reactie infoteur, 14-09-2014
Uit de literatuur blijkt dat het aandeel natriumbicarbonaat in het lichaam per persoon kan varieren. Ook de leeftijd waarop dat de daling plaatsvindt hangt ook per individu af. Wanneer en met hoeveel dat het moet worden aangevuld valt dus niet exact aan te geven. Wat wel kan worden gezegd is dat de behoefte hieraan met het ouder worden toeneemd. Oftewel in eerste instantie kan het gaan om een theelepel opgelost in water maar later kan het gaan om een eetlepel opgelost in water. In dat opzicht is het dus voor iedere persoon aftasten welke hoeveelheid gewenst is.

Tine Badroen, 02-09-2014 02:02 #2
Zeer geachte,
Bevat natriumbicarbonaat geen zouten? voor zover heb ik begrepen dat natriumbicarbonaat een soort zout is, want ik mag helemaal geen zout gebruiken.
Hoe zit het met de nieren? Is het dan goed om het in te nemen?

hartelijk dank,
Tine Reactie infoteur, 02-09-2014
Geachte Tine,
Indien je geen zouten mag innemen dan gaat het meestal om natriumzout oftewel keukenzout (NaCl=Natriumchloride). Natriumbicarbonaat is een zoutvorm en is aan natrium gerelateerd. Door het in te nemen wordt de invloed van zuren uitgeschakeld, oftewel het lost op. Daarvoor geldt de volgende chemische relatie: Na2CO3 + 2H+ = 2Na+ + H2O + CO2. In gevallen van nierinsufficientie moet de patient voldoende vocht binnenkrijgen. Daartoe moet juist keukenzout worden vermeden en dient men mineraalwater met natriumbicarbonaat in te nemen. Ik citeer:

"In alle situaties waarin zoutbeperking geïndiceerd is (hartdecompensatie, oedemen, hypertensie …), wordt om die reden de voorkeur gegeven aan natriumbicarbonaat."

Zie de volgende bron: http://sintmaria.be/nl/zorgaanbod/radiologie/nierinsufficientie. Overleg bij twijfel altijd met uw behandelend arts.

Nicolas Véronique, 27-11-2013 20:47 #1
In het artikel spreekt over zuiveringszout in de vorm van oplostabletten op voorschrift. Ik neem geregeld een halve theelepel natriumbicarbonaat uit de keuken. Heeft deze vorm dan niet hetzelfde effect op de zuurtegraad? Reactie infoteur, 28-11-2013
Op zich heeft het eenzelfde effect. Toch wordt er verondersteld dat het zuiveringszout minder negatieve gevolgen heeft voor de maag. Laat u bij twijfel informeren door de huisarts.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Lichaamsreiniging
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!