InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoog zuurgehalte speelt botontkalking in de kaart. De tips!

Hoog zuurgehalte speelt botontkalking in de kaart. De tips!

Hoog zuurgehalte speelt botontkalking in de kaart. De tips! Bij het ouder worden stijgt het zuurgehalte, waardoor vele aandoeningen kunnen worden veroorzaakt. Denk aan ontstekingen, pijnen, krampen maar ook ziekten. Het is daarnaast gerelateerd aan de mate en snelheid van de botontkalking. Waardoor wordt een hoog zuurgehalte veroorzaakt, welke hormonen hebben daar invloed op en wat zijn de tips om de gevolgen van osteoporose te beperken?

Hoog zuurgehalte vs botontkalking

Spanningen en zuurontwikkeling

Door drukte, angst en spanningen neemt het zuurgehalte toe. Door invloed van werk en stress wordt de stof aromatase verbruikt, waardoor de lichaamstevredenheid daalt. Dit staat rechtstreeks in relatie met hoeveel spanningen we in het lichaam hebben. Meer stress leidt dus tot toenemende verzuring, waardoor klachten en aandoeningen worden veroorzaakt.

Dalend natriumbicarbonaatgehalte

Meest opvallende van het ouder worden is, dat vanaf veertig jaar het aandeel natriumbicarbonaat daalt. Deze stof stimuleert de nieren om zuren uit het lichaam te halen. Oftewel geleidelijk aan neemt de zuurafvoercapaciteit af, waardoor in toenemende mate zuren achterblijven. Heeft men eveneens veel spanningen in het leven dan zal er structureel teveel zuur aanwezig zijn. Onvoldoende zuurafvoer zorgt ervoor dat het accumuleert en in het lichaam gaat opbouwen. Denk aan een overschot aan melkzuur, urinezuur en daaruit vormende kristallen.

Klachten bij veel zuur

Een verzuurd lichaam is extra gevoelig voor aandoeningen en ziekten. Zuur tast daarbij weefsels en cellen aan, waarnaast het een belangrijke bron voor ontstekingen is. Daarbij kunnen spierpijn (overal in het lichaam), slijmbeursontsteking, gewrichtspijn, aanhoudende krampen, onverklaarbare aandoeningen of andere ziekten worden veroorzaakt. Tezamen met vrije radicalen kan het eveneens ten grondslag liggen aan sommige vormen van kanker. Oftewel deze ongewenste stof is een zeer belangrijke veroorzaker van aandoeningen en ziekten. Hoe beïnvloedt zuur de ontwikkeling van de botstructuur?

Parathormoon versus calcitonine

Om kalk uit botten vrij te maken zijn twee hormonen van groot belang. Enerzijds is er calcitonine welke door de schildklier wordt aangemaakt. Het stimuleert de aanmaak van nieuwe botcellen door gebruik te maken van calcium uit voeding. Dit is de reden waarom veel zuivel drinken op latere leeftijd noodzakelijk is, aangevuld met rooibosthee (hoge concentratie calcium). Anderzijds is er sprake van het parathormoon en dat wordt aangemaakt door de bijschildklieren. Het zorgt ervoor dat er een gezond calciumniveau in het lichaam buiten de botten aanwezig is, omdat het noodzakelijk is voor vele lichaamsprocessen. Normaal is er een gezonde balans tussen deze twee hormonen, zodat zowel de botten als overige lichaamsdelen over voldoende kalkdeeltjes beschikken.

Invloed van botontkalking

Osteoporose komt veelal bij ouderen voor, waarbij een stoot of ongelukkige val reeds tot een ernstige breuk kan leiden. De structuur van de botten wordt uitgehold door het onttrekken van kalk. Oftewel de broosheid van de botten neemt toe, waardoor de sterkte snel afneemt. Reeds bij een vermindering van enkele procenten botdichtheid is er sprake van ernstige osteoporose, waardoor relatief snel schade kan worden veroorzaakt.

Zuur neutraliseren

Omdat een hoog zuurgehalte in het lichaam vele negatieve effecten heeft, gaat het lichaam zuren tegenwerken. Dit wordt gedaan door meer vocht vast te houden, zodat de spoeling dunner is. Daarnaast wordt er meer calcium vrijgemaakt, door een verhoogde afgifte van het parathormoon. Zuren worden daarmee deels onschadelijk gemaakt, echter het heeft als nadeel dat er kalk aan botten wordt onttrokken. Omdat bij het ouder worden het zuurgehalte stijgt, zal ook de kans op osteoporose toenemen.

Tips bij osteoporose

Indien men aanleg heeft voor botontkalking dan dient men daarbij goed te handelen. Denk aan de volgende aandoeningen:
  • ontregelde schildklier: de aanmaak van calcitonine is ver beneden peil, waardoor botaanmaak niet wordt gestimuleerd. Het parathormoon zal dan relatief meer zijn, waardoor meer kalk wordt onttrokken;
  • de overgang: door toedoen van een veranderende hormonale balans stopt de menstruatie en krijgt het lichaam onvoldoende hormonen voor botaanmaak;
  • ontregelde bijschildklieren, waardoor teveel parathormoon wordt aangemaakt;
  • teveel zuren.
Indien het een vrouw betreft die in de overgang is, gecombineerd met een ontregelde schildklier dan is het zeker extra oppassen. Dit geldt zeker omdat het zuurgehalte vanaf die leeftijd hoog is. Wat kan men doen?

Een combinatie van adviezen kan de invloed van kalkonttrekking verminderen:
  • neem voldoende zuivel in;
  • drink rooibosthee voor het aanvullen van calcium;
  • vul het aan met vitamine D3 en K2 voor goede stimulering van botaanmaak;
  • ga ontzuren zodat er minder kalk onttrokken hoeft te worden. Omdat men bij het ouder worden ook vatbaarder is voor ontstekingen is het verstandig om zuren actief af te voeren. Denk aan zuiveringszout of via verschillende soorten thee;
  • ontspan. Des te meer uw lichaam tot rust komt waarbij u veel plezier in het leven heeft zorgt ervoor dat u spanningen ontziet. Het kan het zuurgehalte positief beïnvloeden.
Zorg er daarnaast voor dat vallen en stoten zowel buiten als in huis wordt voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseVrouwen en voeding: botontkalking en osteoporoseWaarom is het voor vrouwen belangrijk om voldoende kalk binnen te krijgen? Welke voedingsstoffen zijn verantwoordelijk v…
Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose, wat is het en wat doe je er tegen?Osteoporose of botontkalking heb je vaak zonder dat je het zelf weet.. Veelal heb je er geen klachten van, pas als je ee…
Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Naast normale thee gemaakt van originele theeplanten zijn tegenwoordig ook veel kruidenthees populair. Een van die kruid…
Ontzuring: een betere gezondheidOntzuring: een betere gezondheidOnze voeding bevat teveel zuurvormende middelen. Veel klachten, waaronder ook darmklachten (slechte stoelgang) komen doo…
Botontkalking (osteoporose)Botontkalking (osteoporose)Bij iemand met botontkalking worden de botten steeds dunner en minder stevig, waardoor ze op een gegeven moment kunnen b…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Parathormoon

Reageer op het artikel "Hoog zuurgehalte speelt botontkalking in de kaart. De tips!"

Reacties

Cath, 14-08-2017 00:38 #2
Calcium moet in balans zijn met Magnesium. Alleen zuiveringszout als remedie is een foute vooronderstelling! Magnesium én Calcium moeten in een juiste ratio in het lichaam aanwezig of beschikbaar zijn. Teveel zuivel (melkproducten) inname zonder Magnesium werkt botontkalking in de hand. Reactie infoteur, 15-08-2017
Met deze opmerking ben ik het eens. Over de noodzaak de relatie magnesium en calcium ga ik verder op in in dit artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alternatief/152113-ontspanning-middels-magnesium.html

Marijke, 19-04-2017 12:05 #1
Interessante info voor mij en mijn vrienden.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Osteoporose
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!