InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Halsrib: nekhernia of zenuwbeknelling met pijnlijk, dove arm

Halsrib: nekhernia of zenuwbeknelling met pijnlijk, dove arm

Halsrib: nekhernia of zenuwbeknelling met pijnlijk, dove arm Zowel het hebben van een nekhernia als een halsrib kunnen vergelijkbare complicaties geven. Een gevoelloos, tintelend of pijnlijk zwaar aanvoelende arm en verminderde motoriek kan een teken van de ongewone vergroeiing zijn. De persoon zal in toenemende mate klachten aan de arm ondervinden, waarbij het functioneren van de hand is aangetast. Wat houdt de halsrib in en waarom moet het niet met nekhernia worden vergist?

Halsrib

Bevalling versus genetische beschadiging

Tijdens een bevalling kan het er soms hardhandig aan toegaan. Dit wordt gedaan om de stress voor het kind en moeder te minimaliseren. Er wordt soms dermate aan de baby-armen getrokken, dat zenuwen in de halsregio kunnen scheuren. Die omstandigheid zal in de meeste gevallen spontaan herstellen. Obstetrisch plexus brachialis letsel kan leiden tot spierzwakte in de armen, maar ook abnormale vergroeiingen van bot. Genetisch materiaal is beschadigd, waardoor de abnormaliteit tot ontwikkeling komt. Ook het herstel van lokale zenuwen kan tot ongewone botgroei leiden. Soms is het een aangeboren afwijking, waarbij het DNA de vervorming heeft gestimuleerd.

Waar zit de halsrib?

Er wordt verondersteld dat circa vijf procent van de bevolking in enige mate een extra rib in de nek heeft. In het overgrote deel van de gevallen zal de persoon nooit weten dat men het heeft, omdat er geen klachten zijn. Daarbij is de vergroeiing zeer beperkt en valt het dus niet op. De extra rib zit meestal aan de onderste nekwervel oftewel C7. Het is de meest logische plek voor de vorming, aangezien hieronder de ribbenkast zit. Het kan ook aan de C6 of zelfs C5 voordoen. Het betreft dan een zijdelingse vergroeiing welke net als een normale rib een ronding heeft, maar kan ook ongewoon vergroeien. Bij sommige personen kan het dermate groot worden, dat het ander weefsel gaat verdrukken. Het kan eenzijdig als tweezijdig voorkomen, waarbij het vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen.

Wat zijn de klachten?

Door de aanwezigheid van de rib kunnen de plexus brachialis (zenuwvlechtwerk in de hals) en de halsslagader onder druk komen te staan. De zenuwen worden vaak ter hoogte van de zenuwwortels bij nekwervel C7 of ruggenwervel T1 aangetast. Bij het "neurogeen thoracic outlet syndroom" kunnen verschillende klachten ontstaan, meestal gerelateerd aan de arm. Denk aan:
  • pijn, tintelingen of plaatselijke gevoelloosheid van de arm (vaak binnenzijde arm);
  • verminderde kracht in de arm en een zwaar log hangend gevoel;
  • onvermogen om de hand of arm goed te bewegen (slechte motoriek). Men laat sneller objecten vallen;
  • snel een vermoeide hand of arm hebben, of krampachtige neigingen;
  • afname van spierweefsel (atrofie). De twee handen en armen lijken niet van hetzelfde formaat te zijn.

Beweegt men de arm omhoog, dan kan de halsslagader tijdelijk worden dichtgedrukt. Daardoor is de bloeddoorstroming verhinderd. Dit kan uiteraard aanvullende klachten veroorzaken, zoals verslechterde doorbloeding van de hersenen of duizeligheid. Vaak komt het eenzijdig voor, maar soms kan het tweezijdig klachten veroorzaken.

Verschil met nekhernia

Een nekhernia geeft vergelijkbare klachten. Gevoelloosheid, een tintelend gevoel of uitstralende pijn in de armen zijn het resultaat. Het wordt veroorzaakt door degeneratie van een tussenschijf in de nek, waarbij zenuwen onder druk komen te staan. In driekwart van de gevallen kan fysiotherapie met voldoende rust en pijnstillers de aandoening verhelpen. Bij een kwart zal een operatie de omstandigheid moeten herstellen. Het moet dan gaan om acute verlammingsverschijnselen of ernstig overheersende pijnlijke klachten, waardoor de persoon niets kan doen. Hier is dus sprake van een totaal andere veroorzaker, namelijk een aangetaste tussenwervelschijf.

Langdurig traject diagnosticering

Complicaties door een halsrib kunnen snel worden vergist met een nekhernia. Oftewel er bestaat kans op onjuiste behandeling. Het opereren aan de nekwervels is altijd een riskante aangelegenheid en dus dient de diagnose wel correct te zijn. Vaakl wordt in eerste instantie gedacht aan nekhernia, terwijl in een veel later moment stadium de juiste veroorzaker wordt geïdentificeerd.

Lastige afweging bij behandeling

Indien de persoon veel overlast door de halsrib heeft, dan is het verstandig om het te verwijderen. Pijnlijke klachten kunnen daarmee worden voorkomen, waarnaast de halsslagader niet meer wordt dichtgedrukt. Omdat de rib binnen een complex systeem van zenuwen is gelegen, is er reële kans dat door een operatie aanvullende schade wordt aangericht. Zijn de klachten beperkt dan zal ervoor worden gekozen om het niet te verwijderen. In dat geval kan manuele therapie verlichting geven.

Heeft u vage klachten aan de hals en arm laat u naast nekhernia ook controleren op halsrib. De juiste diagnose zorgt ervoor dat uw klachten op de goede manier worden behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Last van een nekhernia?De officiële naam voor een nekhernia is cervicale hernia. Hernia staat voor breuk of uitpuiling. Bij een nekhernia is er…
Kramp tijdens het sportenIedere sporter heeft wel een last gehad van kramp tijdens het sporten. Hier zijn verschillende aanleidingen voor en ook…
Kramp en spierkramp tijdens de zwangerschapKramp en spierkramp tijdens de zwangerschapHevige kramp en spiertrekken tijdens de zwangerschap is heel vervelend en een veelvuldig voorkomend probleem onder zwang…
Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Kramp in de kuiten, wat kun je er tegen doen?Veel mensen herkennen het, midden in de nacht wakker worden doordat de kramp op dat moment in je kuit schiet. Kuitkramp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://www.zenuwcentrum.org/pages/sub/3/3/Zenuwbeknelling.html#Halsrib
  • http://reinierdegraaf.nl/patienten/aandoeningen/halsrib/
  • http://www.zorgaanbieders.nl/aandoening/Halsrib/
  • http://www.patientenplein.nl/topics/read_topic/11653/extra-halsribben.html
  • http://www.nfu.nl/trf/index.php?id=9&hoofdstuk=6&trf=474
  • http://www.nvvn.org/patienteninfo/rug-nekhernia.php

Reageer op het artikel "Halsrib: nekhernia of zenuwbeknelling met pijnlijk, dove arm"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nekaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!