InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Een verrekte spier in de nek, invloed van kussens

Een verrekte spier in de nek, invloed van kussens

Een verrekte spier in de nek, invloed van kussens Het hebben van een pijnlijke nek kan voor een paar dagen veel overlast zorgen, doordat de horizontale kijkbeweging aanzienlijk wordt beperkt. De nek bestaat uit een nekwervel, waardoor zenuwen lopen en signalen vanuit de hersenen doorsturen naar de rest van het lichaam. Daarnaast bestaat het uit vele spieren, welke het gewicht van het hoofd stabiel moeten houden. Indien er problemen ontstaan aan de nekspieren wordt dat direct als hinderlijk ervaren. Waardoor kan een verrekte spier nek worden veroorzaakt en wat voor invloed heeft een kussen daarop?

Verrekte spier nek door kussens

Invloed van zuur en verrekte spieren

Onder invloed van een laag natriumbicarbonaatgehalte in het lichaam kan zuur met de tijd opbouwen. Vergelijkbaar met melkzuur kunnen overal in het lichaam kramp tot langdurig aanhoudende pijnen voordoen. Denk daarbij ook aan urinezuur verantwoordelijk voor gewrichtspijnen. Indien het hoofd in een onnatuurlijke positie staat of er wordt een onverwachte beweging gemaakt dan kan het er zo inschieten. Zuren en een verkeerde houding vormen de basis ingrediënten voor pijnlijke of verrekte spieren.

Kussenkeuze van belang

Hoe hard of hoe zacht een kussen is, bepaalt enerzijds hoe comfortabel we door de nacht komen. De optimale lijn voor het lichaam is als de ruggengraat en nek in dezelfde lijn liggen. Oftewel hardheid van het matras en het kussen moet zo op elkaar zijn afgesteld, dat alles netjes in een rechte haakse positie ligt. Is dit niet het geval dan kunnen nekspieren aan één zijde meer worden belast, waardoor een spierverrekking eerder kan voordoen.

Lichaamsuitstoot in het kussen

Met mooi weer komt het geregeld voor dat we het beddengoed even lekker buiten in de zon en wind laten uitwaaien. Het zorgt ervoor dat het dekbed weer lekker fris ruikt. Het is ook van belang om dat vaak met de hoofdondersteuning te doen. Iedere nacht ligt het hoofd op het kussen, waarbij dampen uit het lichaam komen. Adem, zweet en kwijl komen zonder dat we het realiseren in het kussen en hopen zich op. Ondanks dat het lijkt alsof het kussen droog is, heeft het allemaal effect op de structuur daarvan. Bovendien kan het klachten aan hoofd en/ of nek geven.

Waarom uitdampen van kussen noodzakelijk?

Vochtopbouw in het kussen kan ten eerste bacteriegroei veroorzaken, waardoor de gezondheid van het aangezicht, keel en long kan worden benadeeld. Ten tweede heeft een ongemerkt vochtige/ dampige kussen invloed op de gesteldheid van het lichaam. Het is vergelijkbaar met een vochtig huis, waardoor gewrichten gaan opspelen. De spieren kunnen door de vochtigheid nadelig worden beïnvloed, waardoor kwaaltjes de kop op kunnen steken. Het hebben van een verrekte spier in de nek bij het ontwaken is dan ook veel voorkomend.

Hoe vaak uitluchten?

Strikt genomen geldt dat des te vaker het bed en kussens kunnen uitwaaien des te beter dat het is. De wind in combinatie met zonnestraling zorgt ervoor dat dampen verdwijnen, waarnaast de impact van bacteriën afneemt. Bovendien wordt de veerkracht van het kussen hersteld, zodat het hoofd beter in balans ligt. Sommige mensen kunnen dagelijks even het beddengoed buiten luchten, maar voor velen is dit wegens het drukke bestaan niet mogelijk. Zorg er dan voor dat je minimaal in het weekend het bed verschoont en het dekbed met kussen laat uitwaaien. Zo voorkom je dat vocht als damp in het beddengoed opbouwt, waardoor een gezonder slaapklimaat wordt bereikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een verrekte spier in de nek, invloed van kussens"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 13-12-2016
Subrubriek: Leven
Special: Nekaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!