InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Last van een nekhernia?

Last van een nekhernia?

De officiële naam voor een nekhernia is cervicale hernia. Hernia staat voor breuk of uitpuiling. Bij een nekhernia is er spraken van een uitpuilende tussenwervelschijf tussen twee nekwervels.

Klachten

Er kunnen verschillende klachten optreden bij een nekhernia: pijn in het nek- en schoudergebied, hoofdpijn en pijn die uitstraalt naar de arm. Je arm kan prikkelend of juist doof aanvoelen. Het komt ook voor dat de arm of hand kracht verliest. De spieren kunnen soms verlammen, in dit geval moet er direct medische hulp worden ingeschakeld. Maar het kan ook zo zijn dat er helemaal geen klachten zijn bij een nekhernia. Er zijn zelfs mensen die een nekhernia hebben zonder het zelf te weten.

Oorzaken

Er kunnen verschillende oorzaken voor een nekhernia zijn:
  • Slijtage van de tussenwervelschijven door ouderdom of overbelasting van de tussenwervelschijven waardoor uitpuilingen kunnen ontstaan.
  • Door een uitpuiling of als er irritatie of ontsteking bij de uitpuiling ontstaat, kan een zenuwwortel beklemd raken.
  • Een nekhernia kan ook erfelijk zijn.
  • Bij mensen die werk doen waarbij ze vaak en lang achterelkaar de zelfde houding aannemen, komt een nekhernia vaker voor. Een voorbeeld hiervan zijn tandartsen die zitten vaak voorovergebogen.

Vaststellen van nekhernia

Na een vragengesprek en een lichamelijk onderzoek kan de huisarts vaststellen of de klachten te maken hebben met een hernia. Er worden verschillende testen gedaan, de tastzin wordt doormiddel van een prikkertje getest, ook de armreflexen en kracht van de arm- en handspieren worden nagekeken.

Wanneer de huisarts een vermoeden heeft dat er een zenuw beklemd wordt door een nekhernia, wordt de patiënt doorverwezen naar een specialist. Met een MRI- of CT scan wordt verder onderzoek gedaan naar de oorzaak van de hernia.

Wat kan helpen?

Bij een hernia gaan de klachten meestal vanzelf weer over, dit noemt men een gunstig natuurlijk verloop. Je zou denken dat rusten en plat op bed blijven liggen de beste oplossing is, maar hoe minder rust hoe beter. Natuurlijk moet je rustig aandoen, maar wel zo actief mogelijk blijven. Anders wordt het steeds moeilijker om weer actief te worden. Hierdoor worden je spieren slapper en je conditie neemt steeds meer af.

Tegen de pijn kan de huisarts pijnstillers of fysiotherapie voorschrijven. Bij fysiotherapie leert de patiënt hoe de spieren in conditie kunnen worden gehouden en geeft men advies over oefentherapie om de spieren sterker te maken. Als de klachten hiermee niet afnemen, kan er overwogen worden om een herniaoperatie uit te voeren.
© 2008 - 2019 Kimmy-tje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Wat is een nekhernia en hoe geraak je er van verlost?Wat is een nekhernia en hoe geraak je er van verlost?Velen van ons hebben last van nekpijn, een aandoening die nog veel teveel wordt onderschat. Nekpijn lijkt misschien voor…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…

Reageer op het artikel "Last van een nekhernia?"

Reacties

Brigitte, 10-02-2013 00:51 #2
Hsoi ik weet niet of ik nek hernia heb maar ik heb al 3 weken last vanuit mijn nek dat trekt naar de schouder en schouder blad.bovenaan naar het de voorkant naar het sleutelbeen en de pijn trekt ook onder de arm door de helearm heen tot en met de hand ik loop ook met lage rug pijn waarbij de linket heup en mijn hele been pijn doet ik loop al bij een fysiotherapeutvoor mijn rugen been maar niet voor mijn nek schouder en mijn arm 3 sessies heb ik gehad wordt behandeld met oefeningen en electronen 2 dg is de pijn bijna weg en dan komt de pijn weer terug het is zo''n ontzettende pijn dat ik helemaal uitgeput raakt dat ik gewoon niet meer leven met die pijn ik loop al vanaf november al met de pijn in mijn bil.heup en mijn been en drie weken met mijn nek., schouder en mijn arm.help mij wat moet ik doen vr.gr. brigitte

L. A. M. van Dijk, 18-10-2011 14:15 #1
Heb mogelijk last van nekhernia, volgende week wordt mri scan gemaakt. Op de vraag of ik kan blijven werken [rietdekker best wel zwaar werk] geeft niemand een duidelijk antwoord. Is voor mij toch belangrijk. Kunt U daar wat over zeggen?

Infoteur: Kimmy-tje
Gepubliceerd: 24-09-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!