InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mortonse Neuralgie: dove, stekende voorvoet, pijnlijke tenen

Mortonse Neuralgie: dove, stekende voorvoet, pijnlijke tenen

Mortonse Neuralgie: dove, stekende voorvoet, pijnlijke tenen Bij het lopen moeten we de normale vloeiende loopbeweging afmaken, zodat we moeiteloos kunnen voortbewegen. Het houdt in dat er een achterwaartse beweging wordt gemaakt, waarbij men eerst op de hiel en vervolgens op de zool en voorvoet met tenen terechtkomt. Het kan voorkomen dat de middenvoetsbeentjes dermate onder druk komen te staan, waardoor zenuwen in de verdrukking komen. Het resulteert in ernstige tintelingen, een vreemd aanvoelende voet, pijn of gevoelloosheid. Wat houdt Mortonse Neuralgie in?

Mortonse Neuralgie

Symptomen Mortonse Neuralgie

Pijnlijk lopen kan door meerdere aandoeningen worden veroorzaakt. Een veel voorkomende oorzaak is Mortonse Neuralgie, welke onder andere door te strak schoeisel wordt getriggerd. Tijdens de loopbeweging zal men hinder ondervinden, waarbij pijn of tintelingen het resultaat zijn. Meest specifieke is dat er geen uitwendig herkenbare oorzaken zijn. Wordt er echter tussen de derde en vierde middenvoetsbeentje gedrukt dan zal het extra pijn doen. De voorvoet zal in eerste instantie compleet vreemd aanvoelen, waarbij alles tintelt of pijn gaat doen. Omdat het om zenuwpijn gaat, kan de pijn-intensiteit ook aanzienlijk variëren. Het zorgt ervoor dat de voetbeweging niet normaal wordt afgerond, waardoor men mogelijk aanvullende spierklachten kan krijgen. Het komt tien maal vaker voor bij vrouwen ten opzichte van mannen, waarbij de persoon meestal een dertigplusser is. Dit heeft te maken met het type schoeisel, waaraan de persoon de voorkeur geeft. De klachten nemen af als de voeten niet worden belast.

Invloed van zenuwen

De voet bestaat uit vele kleine botjes en meerdere zenuwbanen. Deze zenuwen lopen via het zachte weefsel aan onderzijde binnenkant enkel en vertakken daarna over de wreef naar de tenen. Door een inwendige ontsteking, geïrriteerdheid of vergroeiing (goedaardige neuroom c.q. weefseltoename) neemt de druk op de zenuwen toe, waardoor elektrische signalen onjuist of verkeerd overkomen. Die signalen kunnen worden vertaald naar tintelingen of pijnprikkels. Indien de zenuw compleet is geblokkeerd kan het ook leiden tot gedeeltelijke of complete gevoelloosheid van de voet of tenen.

Wat kunnen de oorzaken zijn?

Door de verandering van weefsel komt de zenuw plaatselijk in de verdrukking. Het komt daarbij vaak voor tussen de middenvoetsbeentjes. Afhankelijk tussen welke botjes het voorkomt kunnen de klachten variëren, echter vaak gaat het om de “os metatarsale III en IV”. Daarop zitten kopjes waartussen weefsel kan vergroeien en zenuwen bekneld kunnen raken. Het kan door de volgende redenen worden veroorzaakt.

Hallux valgus

De middenvoetsbeen van de grote teen staat te ver naar buiten, terwijl de voorste botjes verder naar binnen staan. Het leidt tot een vergrote knobbel, dat versneld gevoelig is voor ontstekingen. Ook een ogewone lengte van middenvoetsbeentje grote teen kan het veroorzaken, waardoor de andere middenvoetsbeentjes overmatig worden belast.

Pes planotransversus oftewel spreidvoet

Hierbij is de voorvoet doorgezakt door onvoldoende spanning in de zool en verzwakte middenvoetsbeentjes. Dit wordt veelvuldig veroorzaakt door een verhoogd zuurgehalte, waardoor jicht en reuma er verder aanleiding voor zijn.

Overig

Intensieve sporten zoals hardrennen maar ook bepaalde beroepen kunnen ongewone stress op de middenvoetsbeentjes veroorzaken. Het dragen van hoge hakken en/of te smalle schoenen. De voet staat daarbij langdurig in een ongewone positie waardoor de middenvoetsbeentjes niet normaal worden belast.

Wat kan eraan worden gedaan?

De meeste klachten zijn gerelateerd aan het schoeisel en dus dient, daaraan veel aandacht te worden gegeven. Hoge hakken moet men vermijden, waarbij men goed passende normale loopschoenen neemt. Het kan van belang zijn om steunzolen in te doen, zodat de belasting tijdens het lopen beter wordt verdeeld. Betreffen het aandoeningen veroorzaakt door reuma dan dient het lichaam te worden ontzuurd door bijvoorbeeld berkenblad- of brandnetelthee in te nemen. In extreme uitzonderlijke gevallen kan het een operatie betekenen, echter de voorkeur wordt gegeven aan wijziging van schoeisel en het verminderen van de invloed van zuren. Aanvullend kunnen ontstekingsremmers worden voorgeschreven zodat de vergroeiing kleiner wordt en de druk op de zenuwen afneemt.

Laat u bij klachten informeren door een voet- of schoenpecialist zodat u het meest geschikte schoeisel krijgt aangemeten. Daarmee kunt u veel klachten verhelpen. Ga daarnaast naar de drogisterij voor producten om ongewenste stoffen zoals zuren en gifstoffen (ontsteking) op een natuurlijke manier af te laten voeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn op de wreef: symptomen en oorzaak van pijnlijke wreefPijn op de wreef: symptomen en oorzaak van pijnlijke wreefPijn op de wreef is een veel geziene klacht. De wreef is de bovenkant van de voet tussen tenen en enkel, ongeveer het mi…
Spreidvoet: klachten, oorzaken en behandelingSpreidvoet: klachten, oorzaken en behandelingSpreidvoet is een voetafwijking waarbij de voorvoet is doorgezakt. Er kunnen verschillende oorzaken voor zijn die echter…
Aantasting zenuwen, axon en myeline, wat zijn de gevolgen?Aantasting zenuwen, axon en myeline, wat zijn de gevolgen?Voor een goed gevoel en juist verloop van lichaamsprocessen zijn we primair afhankelijk van onze zenuwen. Deze zijn vera…
Aangezichtspijn: oorzaken en behandelingAangezichtspijn: oorzaken en behandelingEen aandoening waar mensen ontzettend onder kunnen lijden is aangezichtspijn. De klachten kunnen zodanig erg zijn dat he…
AangezichtspijnAangezichtspijnAangezichtspijn is de benaming voor twee verschillende soorten pijn in het gezicht. Het kenmerkt zich door een constante…
Bronnen en referenties
  • http://www.werkendlichaam.nl/10086/1/morton-neuroom-in-de-voet.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mortons_neuralgie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallux_valgus
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Spreidvoet

Reageer op het artikel "Mortonse Neuralgie: dove, stekende voorvoet, pijnlijke tenen"

Reactie

Abdurrahman, 27-04-2018 11:51 #1
Ik heb iets meer dan een week last van hevige branderig gevoel in mijn kleine teen van mijn linkervoet, het is zo heftig dat ik niet slapen toe komt. Wat kan ik gebruiken om van deze brandende en stekende pijn te bevrijden? Helpt u mij naar een advies of een oplossing? Graag dan, het welk doende met vriendelijke groeten,

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beenproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!