InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmspasme, kramp: pijn borstbeen, schouder, armen, keel

Slokdarmspasme, kramp: pijn borstbeen, schouder, armen, keel

Slokdarmspasme, kramp: pijn borstbeen, schouder, armen, keel Kramp boven uw maag in de slokdarm, kan leiden tot zeer pijnlijke steken. Omdat de pijn ter hoogte van het borstbeen voorkomt, lijkt het op een hartaanval echter dat is het niet. De pijn breidt zich uit naar de schouders en armen, waarnaast ook de keel negatief wordt beïnvloed. Daarbij gaat eten problematisch en kan het nodig zijn om de maaltijd vooraf te pureren. Wat is slokdarmspasme en hoe kunt u er stikkend van wakker worden?

Slokdarmspasme

Inname van voedsel

Zodra we eten nemen we voeding in via de mond en wordt het na het kauwen via de keel doorgeslikt. Het komt in de slokdarm terecht, waarbij de slokdarm de maaltijd naar beneden vervoert. Het maakt een neerwaartse beweging, waarmee wordt verzekerd dat er geen voedselblokkade wordt veroorzaakt. Normaal wordt het eten zonder problemen afgevoerd naar de maag, zodat het verder door maagzuren wordt verteerd. De slokdarm bestaat daarbij uit spierweefsels, welke de neerwaartse beweging voortbrengen en bindweefsel gecombineerd met slijmvliezen.

Invloed van verkramping

Indien er sprake is van een spasme, dan is de normale neerwaartse beweging verstoord. Het kan worden vergeleken met een verkeerd werkend middenrif, waardoor de hik wordt veroorzaakt. In dit geval zullen aan de onderzijde van de slokdarm de spieren verkrampen, waardoor voedsel niet verder kan of juist maaginhoud omhoog wordt gezogen. Zowel de kramp als maagzuren kunnen daarbij pijnlijke gevolgen inhouden. In de meeste gevallen wordt de ergste pijn veroorzaakt door de kramp, waarbij het als kurkentrekker optreedt. Omdat daarbij ook omringend weefsel wordt aangetrokken ontstaat er pijn. Meestal zal er een stekende pijn voordoen ter hoogte van het borstbeen, waarnaast de pijn uitstraalt naar de schouders en armen. Ook de keel wordt beïnvloed deels door zuuroprisping en deels door oprekking.

Kurkentrekkerslokdarm

De spierverkramping leidt in dit geval tot een draaiende beweging, waarbij als het ware een handdoek wordt uitgewrongen. Dit is vergelijkbaar als een kurkentrekker, waarbij de doorgang als het ware wordt dichtgedrukt. Daardoor kan voeding slecht tot niet worden doorgegeven. Men kan dus in het meest extreme geval (aanhoudende kurkentrekker) slechts in kleine hapjes worden gevoed, waarbij de maaltijd eerder als pap moet worden ingenomen.

Stikkend wakker worden gevoel

Een opvallend fenomeen wat bij een slokdarmspasme gepaard kan gaan, is dat men met een stikkend gevoel wakker wordt. Dit wordt veroorzaakt door uitstraling van de kramp, waardoor de ademhaling ook krampachtig gaat reageren. De slokdarm gaat namelijk tussen en voor de longen langs en dus heeft het daar rechtstreeks invloed op. Vaak duurt een aanval een tijdje, waarna het weer afzwakt en vanzelf wegtrekt. Omdat men ervan wakker kan worden kan het een angstig, overheersend en beklemmend gevoel geven.

Zekerheid omtrent hartaanval

Bij een hartinfarct heeft men uiteraard ook een stevige pijn op de borst, waarbij ook pijnen naar andere delen van het lichaam uitstralen. Meest kenmerkende is dat het gaat om uitstraling naar de linker bovenarm, waarnaast ook andere delen pijn gaan doen. Komt het voor de eerste keer voor dan moet u hieromtrent zekerheid hebben door een hartaanval uit te sluiten. Neem bij twijfel contact op met de huisarts, hulp doende dienst of bel 112.

Mate van voorkomen slokdarmspasme

Bewust of onbewust krijgen veel mensen hier ooit weleens mee te maken. Het is echter zo dat in de meeste gevallen het niet als ernstig wordt gekarakteriseerd. Daarbij blijven de krampen beperkt en is er eerder sprake van oprispingen met enige krampen. Bij een heftige aanval is de kramp dermate erg dat de verdraaiing op gang komt en voedsel niet tot praktisch niet wordt doorgegeven. Eet men dan veel grote stukken dan blijven die uiteraard in de slokdarm steken, waardoor een blokkade wordt veroorzaakt. Dit kan naast pijn extra aanleiding voor misselijkheid en overgeven zijn. Het komt in toenemende mate voor naarmate men ouder wordt, maar ook naarmate men meer stress heeft.

Stress en zuren

Kramp wordt in het lichaam praktisch altijd veroorzaakt door toenemende spanningen en de aanwezigheid van zuren. Denk aan melk- en urinezuur. Het is verantwoordelijk voor de vorming van ontstekingen, zoals jicht, reuma en zorgt voor krampen in spieren en weefsels. Het kan overal voorkomen en dus ook in de slokdarm. Ondanks dat er geen medische reden voor de aandoening is geïdentificeerd, is het naar alle redelijkheid wel gerelateerd aan het zuurgehalte in het lichaam. Zuren ontstaan voornamelijk na het veertigste jaar, omdat natriumbicarbonaatgehalte daalt en daarnaast nemen zuren in hoeveelheid toe bij stress met spanningen. Oftewel personen met een volle agenda in combinatie met snel eten hebben er last van, waarbij men met het ouder worden er vaker last van kan krijgen.

Goed kauwen en malen

Indien men geregeld veel last heeft van een spasmatische aanval, dan is de doorgang naar de maag zeer klein. Het voedsel dient daarom goed te worden gekauwd en des gewenst dient het eerst te worden gepureerd. Het lichaam dient normaal te worden gevoed en dat kan met een ernstige spasme met zeer dunne voeding. Mondjesmaat kan de voeding dan door de kurkentrekker heen, zodat het verder in de maag kan worden verteerd.

Stress factoren en spanning vermijden

De wereld is haastig en druk waarbij we door het werk door een gestrest bestaan worden geleid. Dit zijn omstandigheden, waardoor de aandoening wordt gevoed en de persoon extra gevoelig is. Het is altijd aan te bevelen om voldoende ontspanning binnen een dag aan te houden. Daarnaast dienen stressige omstandigheden te worden vermeden. Werkdruk en angst om ontslag te krijgen, dienen zo goed als mogelijk te worden voorkomen. Het is eerder van belang om aan zelfverzekerdheid te werken, waardoor de lichaamstevredenheid kan stijgen. Ook tryptofaan supplementen kunnen daarbij helpen, omdat het de neurotransmitter serotonine bevordert (van invloed op lichamelijke stemming). Verder dient de invloed van kramp te worden verminderd door zuren af te voeren, door bijvoorbeeld verschillende vormen van lichaamsreiniging toe te passen. Heeft u ernstige pijnen dan wordt spierontspanningsmedicatie voorgeschreven en kan via een endoscoop met ballon de vernauwing worden opgerekt.

Heeft u een aanval, wacht dan eerst af tot die voorbij is. Daarna kunt u weer gaan eten echter altijd in dunne mengsels. Pureer het eten en voeg water toe zodat het eenvoudiger in de maag terecht kan komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Hoe een hartaanval te onderscheiden van slokdarmontsteking?Een hartaanval is de eerste doodsoorzaak bij vrouwen en de tweede doodsoorzaak bij mannen. Een hartaanval wordt vaak ver…
Pijn in slokdarm en slokdarmspasmePijn in slokdarm en slokdarmspasmeDe slokdarm bestaat uit glad spierweefsel en kan een zeer specifieke pijn veroorzaken als de slokdarm verkrampt, samentr…
Brandend maagzuur en pijn op de borstBrandend maagzuur en pijn op de borstIedereen heeft er wel eens last van: brandend maagzuur. Een soms stekend, pijnlijk gevoel op de borst, meestal vlak bove…
Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingSlokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er k…
Ik heb vaak zuuroprispingen, wat kan het zijn?Ik heb vaak zuuroprispingen, wat kan het zijn?Een opgeblazen gevoel of zuuroprispingen, het overkomt velen van ons. Het kan een beklemmend gevoel geven, een brok in d…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/44/slokdarmspasme

Reageer op het artikel "Slokdarmspasme, kramp: pijn borstbeen, schouder, armen, keel"

Reacties

Thomas, 29-09-2019 02:09 #7
Aha,

Dat komt omdat er door beeldend onderzoek(Endoscopie en CT) wat is gediagnosticeerd. De eerste keer endoscopie was er een 'hiatus hernia' geconstateerd, bij de tweede keer endoscopie was dat weer ontkracht omdat de arts deze 'niet heeft terug gezien, dat zie je altijd wel als de maag wordt opgeblazen, het was in ieder geval geen hele grote'. Het zag verder netjes uit. Een maand later is er nog CT-onderzoek verricht. Er was gelukkig niets bijzonders. Later in het verslag heb ik zelf gelezen: 'distale slokdarmwand is subtiel prominent, oesophagitis?' Terwijl dat niet zo is wegens de recente endoscopie. Tenslotte heeft een huisarts een keer in het verleden, als antwoord op een vraag over pijn, spasme als verklaring gegeven.

De pijn is eigenlijk altijd meest aanwezig na gegeten te hebben, na frisdrank. En tenslotte tijdens onrustig dromen. Benzodiazepine verhelpt/vermindert het, ook wordt mijn stemming dan beter.

Thomas, 22-09-2019 10:58 #6
Wat wordt bedoeld met aantrekking van omringend weefsel en welk omringend weefsel is dat?

'In de meeste gevallen wordt de ergste pijn veroorzaakt door de kramp, waarbij het als kurkentrekker optreedt. Omdat daarbij ook omringend weefsel wordt aangetrokken ontstaat er pijn.' Reactie infoteur, 24-09-2019
Het gaat dan om spiertjes en bindweefsel dat eromheen ligt. Door een hoog zuurtegraad treedt vaak kramp op. Omdat de slokdarm als het ware een lange pijp is, kan de verkramping in een kleine rotatie leiden waardoor meer heftige pijn ontstaat.

Taelman Jan, 27-10-2017 10:46 #5
Ik ben mijn slokdarmspasme direct kwijt, door koud spuitwater te drinken. (Zo 3 maal in 5 minuten, langzaam opdrinken). De pijn kan soms tot in mijn oor, kaak en nek voorkomen. Ik dacht ook aan een hartaanval, gelukkig was het wat anders …

Vanessa, 18-05-2017 17:54 #4
Beste, ik word nu al 4 nachten wakker van hevige slokdarmkrampen, wat kan ik doen om er sneller vanaf te zijn, het duurt soms een ganse nacht… Help!

Bekaert, 12-04-2017 09:30 #3
Kan zeer moeilijk een pil slikken, neem die met een heel klein slokje water (veel gaat er direct terug uit), voel dan de pil zachtjes zakken, blijft dan ergens boven de maag zitten en dan begint het… enorm veel dikke slijmen en een pijnlijk gevoel (luchtballon) in de maag… Onmogelijk vloeistof of enig voedsel in te nemen… Dit kan in het beste geval zeker een uur duren.

Dit fenomeen doet zich ook met vast voedsel voor (meestal onder stress, een lege maag, …) Is zeer pijnlijk, sterk vervelend, zeker in gezelschap (want het gaat niet over). Hoe kan ik dit voorkomen? Neem maaglid, maar kan dit niet innemen zolang het verschijnsel zich voordoet. Ik ben 71 jaar.

Met vriendelijke groeten
H. Bekaert

Ans Jansen, 12-03-2015 00:35 #2
Heb hier geregeld last van, de pijn is ondragelijk! Neem nu als het begint, meteen drinken met prik en wat te eten, bv beschuit of boterham! Heb het overal liggen, bv nachtkastje, auto, in iedere tas, dan zakt het met ongeveer 5 min.af, dan een rennie! Voel het nog wel een poos, maar is goed te doen! Groet Ans

Janssens Hans, 28-01-2015 16:53 #1
Hallo, ik heb onlangs meermaals in mijn maag laten kijken met als eindresultaat dan ik een maagbreuk heb.
Ik neem daar pantomed 20 mg voor 1 maal per dag, maar ik heb na het eten nog last dat mijn eten terug naar boven komt en dat moeilijk een boertje kan laten en dat kan soms pijn doen.Graag had ik geweten dat dat iets met slokdarmspasme te maken heeft.grtjs Reactie infoteur, 28-01-2015
Beste Janssens,

Het kunnen zuuroprispingen zijn door toedoen van de maagbreuk, maar ook een slokdarmspasme kan eraan ten grondslag liggen. Beide kunnen oprispingen en een pijnlijk gevoel veroorzaken.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zuuroprispingen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!