InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen bij een brok in de keel?

Wat kun je doen bij een brok in de keel?

Wat kun je doen bij een brok in de keel? Het gevoel hebben dat je een brok in de keel hebt, kan zeer afleidend zijn en ervoor zorgen dat je niet rustig bent of slecht slaapt. Komt het gevoel eenmalig voor dan blijft de overlast beperkt, maar wat als het je iedere nacht uit de slaap houdt. Het is dus noodzaak om een oplossing voor de keelproblemen te vinden. Waardoor wordt een brok in de keel veroorzaakt terwijl er niets in steekt en hoe kom je er vanaf?

Brok in de keel

Hoe voelt het aan?

Een brok in de keel voelt alsof er een stuk voedsel is blijven steken, waardoor een onprettig gevoel ontstaat. Dit kan leiden tot het regelmatig willen inslikken van speeksel, waardoor of een te droge keel ontstaat of juist teveel aan speeksel wordt geproduceerd. Normaal is het namelijk zo dat er precies zoveel speeksel wordt geproduceerd om de mondholte en tong vochtig te houden. Ook kan het leiden tot braakneigingen omdat er teveel speeksel in de maag komt danwel doordat de maag gaat opspelen door zuuroprispingen. Het ongemakkelijke gevoel van de keel of strottenhoofd zorgt ervoor dat we ongerust zijn en telkens maar aan het ongemak blijven denken. Daardoor komt men snel bij de huisarts terecht omdat we het ergste vrezen, maar die ongerustheid is niet terecht. Waardoor wordt de aandoening dan wel veroorzaakt?

Waardoor wordt een brok in de keel veroorzaakt?

De aandoening wordt dus niet veroorzaakt door voedsel dat vastzit in de keel. Er is namelijk iets anders aan de hand. Het kan zijn dat het lichaam te veel spanning heeft opgebouwd door stress of angsten. Stress en angsten kunnen ervoor zorgen dat het lichaam teveel aanspant, waardoor spieren te stijf zijn en dus meer dan gewoonlijk aan weefsel en skelet trekken. Zo ook in de nek. De spieren trekken daarbij eveneens aan de keel, waardoor het vreemde afleidende gevoel ontstaat. Dat aanspannen kan onbewust gebeuren zodat je er zelf in principe geen erg in hebt, echter wat wel tot lichamelijke klachten leidt. Let wel soms kan het "brok in de keel gevoel" door een trage schildklier of Hashimoto worden veroorzaakt.

Wat kun je eraan doen?

Omdat de oorzaak een opgebouwde spanning is in het lichaam, valt de oplossing te zoeken in ontspanning. Maar hoe ontspan je effectief zodat je weer lekker in je vel zit. Enerzijds is het een vorm van leven. Leuke dingen doen waarbij je niet aan je werk of problemen denkt is belangrijk om te kunnen ontspannen. Voor veel mensen is bijvoorbeeld het maken van een lekkere maaltijd na het werken de optimale vorm van ontspanning. Men is lekker bezig en de werkstress wordt vergeten. Anderzijds kan het belangrijk zijn om het lichaam aanvullend te onthaasten. Onderneem de volgende stappen om lekker te ontstressen op het moment dat het jou uitkomt.

Handelingen voor ontspanning

Neem voor jezelf iedere twee of drie uur de tijd om te ontspannen. Ga daarvoor naar een plek waar je niet gestoord wordt door anderen of geluiden, of mogelijk kun je het gewoon op je eigen werkplek doen. Ga lekker comfortabel rechtop zitten en ontspan al je spieren. Je kunt de spieren even lekker los schudden en de nek even zachtjes ronddraaien. Ga nu helemaal al je spieren ontspannen en denk aan slechts 1 ding. Dat kan een getal zijn of een bepaald plaatje, op zich maak het niet uit wat het is zolang het niet associeert met stress of werk. Blijf hieraan denken, blijf jezelf herhalen of denk slechts aan dat ene plaatje. Doe dit voor minimaal tien tot vijftien minuten. Ga rustig opstaan en schuld je spieren nogmaals even lekker los.

Doe je dit per dag een aantal keren dan zul je zien dat je helemaal lekker ontspant. Bijkomstigheid is ook dat de keelspieren ontspannen waardoor de brok in de keel verdwijnt. Normaal zal het lichaam reeds binnen een korte termijn voldoende ontspannen zijn, zodat je je veel beter voelt.

Wat als het aanhoudt?

Heb je voorgaande oefeningen reeds een paar weken uitgevoerd echter je blijft last houden van je keel dan kan er weleens iets meer aan de hand zijn. De problemen worden dan niet opgelost middels eenvoudige ontspanningstechnieken. Je kunt namelijk een allergie hebben, een keelontsteking, zuuroprispingen door maag- of dunne darmaandoeningen en kanker. Het is dan noodzaak om zo spoedig als mogelijk medische behandeling te krijgen, zodat jouw conditie snel verbeterd. Let wel deze aandoeningen komen relatief minder vaak voor en dus zal een brok in de keel normaal ontstaan door spanning. Ontstress ook tijdens en na je werk, maar ook voor het slapen gaan zodat je een goede nachtrust hebt en goed ontspannen bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevoel alsof er iets in de keel zitGevoel alsof er iets in de keel zitHet gevoel alsof er iets in de keel zit, een brokgevoel in de keel of het lijkt alsof de keel wordt dichtgeknepen. Deze…
Een brok in je keel, wat kan er aan de hand zijn?Een brok in je keel, wat kan er aan de hand zijn?Je voelt iets ter hoogte van het strottenhoofd, maar het gaat niet weg, ook niet als je slikt of kucht. Als het vervelen…
Slijm in de keel: oorzaken & behandeling van keelslijmSlijm in de keel: oorzaken & behandeling van keelslijmKeelslijm kan samengaan met een branderig, prikkend gevoel in de keel dat maar niet lijkt weg te gaan. Daarom ga je je k…
Brokgevoel: steeds het gevoel dat er iets in je keel zitBrokgevoel: steeds het gevoel dat er iets in je keel zitHeel veel mensen hebben wel eens last van het gevoel dat er iets in de keel blijft steken. Soms houden de klachten dagen…
Brok in de keel gevoel: oorzaken, symptomen en behandelingBrok in de keel gevoel: oorzaken, symptomen en behandelingEen brok in de keel gevoel of brokgevoel in de keel (globus gevoel of globussensatie) komt vaak voor. Een brok in de kee…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/48/brok-in-de-keel/

Reageer op het artikel "Wat kun je doen bij een brok in de keel?"

Reacties

Pam Hessels, 03-02-2016 15:24 #2
Maagzuurremmers in combinatie met de behandeling van een goede osteopaat!

Patrick Slomp, 25-01-2016 23:34 #1
Ik loop al 2 maanden met een brokgevoel, als je je er op concentreert, dan lijkt het haast wel of je hele slokdarmuiteinde verkankert is en tegen je adamsappel aandrukt. Ook gevoel van een dichtdrukkende keel kwam dagelijks voor. En maar slikken, slikken. Eten om het gevoel niet te krijgen. En toen kwam ik er achter toen ik een slok Gaviscon nam, het brokgevoel was weg! Het is maagzuur wat omhoog drukt vanuit de maag. Het tast daar het weefsel aan wat daar niet tegen bestand is. Dus mocht u een brokgevoel hebben, test dit gelijk!

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!