InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!

Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!

Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven! Ben je ouder dan vijftig jaar en heb je geregeld een branderig gevoel op het borstbeen, dan kan het om een middenrifbreuk gaan. Daarbij sluit de spier niet meer goed om de slokdarm, waardoor de maag kan opstijgen. Het diafragma houdt normaliter de belangrijkste organen gescheiden van de darmen. Wat zijn de symptomen van een breuk in het middenrif en waarom kan het aanleiding zijn voor slokdarmkanker?

Middenrifbreuk

Functie van het diafragma

Tussen de borst en buikholte ligt een fysieke scheiding in de vorm van een grote boogvormige spier geheten het middenrif. Het zorgt ervoor dat er een barrière zit tussen de meest essentiële organen zijnde longen en hart met de rest van het lichaam. Daar onder zitten namelijk de lever, darmen, nieren, milt, maag enzovoorts. De spier zorgt er bij iedere ademhaling voor, dat er ruimte wordt gerealiseerd in de borstholte door de buikholte onder druk te zetten. Het houdt in dat bij een ademhaling ook de buik iets gaat uitpuilen of opzetten. Daarmee ondersteunt de spier de ademhaling en is daarmee essentieel bij het functioneren van het lichaam. Er zitten slechts openingen in ten behoeve van de slokdarm en aorta. Wat houdt het in als in deze spier een breuk ontstaat?

Invloed van de aandoening

Indien de persoon ouder wordt neemt de kans toe, dat men “hernia diafragmatica” krijgt. Circa veertig procent van de bevolking ouder dan zestig heeft het, doordat de middenrifspier met de jaren minder goed gaat functioneren of verslapt. Het houdt in dat sluitspier rondom de slokdarm (direct voor de maag) niet meer een goede afsluiting is, waardoor de opening groter wordt. Deze aandoening kan dus met de jaren groter worden. Het probleem daarbij is dat een deel van de maag kan verplaatsen door deze opening. Dit wordt ook wel de “sliding hernia” genoemd. De maag komt in de borstholte terecht en komt meer onder druk te staan. Daarnaast is het een ongewone positie, waardoor maagsappen terug in de slokdarm kunnen vloeien. Is het leeftijd gerelateerd dan betreft het “hiatus hernia”, echter het kan ook worden veroorzaakt door een ongeluk.

Congenitale hernia

Dit is de aangeboren variant van de breuk. Het middenrif is niet of onvoldoende gegroeid, waardoor organen strikt genomen door het lichaam kunnen zwerven. Het betreft een levensgevaarlijke aandoening, waarbij met spoed een operatie moet worden uitgevoerd. De scheiding tussen longen en hart met de overige organen is noodzakelijk voor het goed kunnen functioneren.

Symptomen middenrifbreuk

In eerste instantie zal men er geen last van hebben en wordt het veelal bij toeval ontdekt. De opening zorgt ervoor dat de maag opstijgt. Omdat het een ongewone positie betreft en de maag door het middenrif en longen onder druk wordt gezet kan er structureel maagzuur in de slokdarm terechtkomen. Het zorgt ervoor dat de persoon vaak oprispingen heeft, waardoor een brandend gevoel wordt veroorzaakt. De maag is door slijmvliezen goed bestand tegen de werking van het zuur, echter de slokdarm is dat uiteraard niet. Het branderige gevoel houdt in dat het zuur in het weefsel van de slokdarm brandt, zodanig dat het slijmvlies verdwijnt. Indien het herhaaldelijk van toepassing is dan kan het in toenemende mate pijn betekenen. Die pijn kan naar de rug uitstralen. Continue aantasting van het weefsel kan leiden tot een Barrett slokdarm (roze slijmvliesbekleding van de slokdarm), waarbij de persoon verhoogde kans op slokdarmkanker heeft.

Hoe kan het worden behandeld?

Enerzijds worden de gevolgen van de aandoening met medicijnen behandeld. De inname van maagzuur oplossende middelen zorgt ervoor dat er minder tot geen maagzuur in de slokdarm kan terechtkomen. Indien er sprake is van een pijnlijke of ontstoken slokdarm, dan kan het door een verminderde hoeveelheid maagzuur goed herstellen. In het geval dat er meer schade ontstaat dan kan een chirurgische ingreep nodig zijn. Daarbij wordt de zogeheten anti-reflux operatie uitgevoerd, waarbij de maag deels om onderzijde slokdarm wordt gewikkeld. Zodoende wordt voorkomen dat de maag opstijgt.

Heb je vaak een branderig gevoel in de slokdarm of pijn op het borstbeen, dan kan er sprake zijn van een sliding hernia. Om de kans op slokdarmkanker te verminderen is het belangrijk om direct maagzuurremmers in te nemen, waarnaast je verder medisch onderzocht moet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een breuk in het middenrifEen breuk in het middenrifPijn in de buikholte en in de slokdarm, veel op boeren, brandend maagzuur en misselijkheid. Dit zijn de klachten die kun…
Middenrifbreuk (hiatus hernia)Middenrifbreuk (hiatus hernia)Een middenrifbreuk komt relatief vaak voor bij mensen van boven het vijftigste levensjaar. De symptomen zijn erg uiteenl…
Een middenrifbreuk kan slokdarm en maag beïnvloedenEen middenrifbreuk kan slokdarm en maag beïnvloedenHet middenrif is een spier die de borstholte van de buikholte scheidt. Er zit een normale doorgang in voor de slokdarm,…
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/58/middenrifsbreuk/behandeling/
  • http://www.mlds.nl/ziekten/40/barrett-slokdarm/

Reageer op het artikel "Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!