InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Middenrifbreuk (hiatus hernia)

Middenrifbreuk (hiatus hernia)

Middenrifbreuk (hiatus hernia) Een middenrifbreuk komt relatief vaak voor bij mensen van boven het vijftigste levensjaar. De symptomen zijn erg uiteenlopend. Dit is afhankelijk van de grootte en de locatie van de breuk. In dit artikel meer informatie over deze aandoening.

Middenrifbreuk

Het middenrif is een spiermembraan, dat de borstholte scheidt van de buikholte. Van een middenrifbreuk is er sprake als de maag naar boven in de borstholte uitpuilt via de doorgang van de slokdarm in het middenrif. Deze aandoening komt vrij veel voor bij mensen van boven de vijftig jaar oud, maar is niet vaak ernstig. In ongeveer twintig procent van de gevallen zijn er zelfs geen symptomen waar te nemen.

Soms komt een middenrifbreuk voor in combinatie met een verzwakt sluitingsmechanisme tussen de maag en slokdarm. Hierdoor kan men een branderig gevoel waarnemen, omdat het zure maagsap de wand van de slokdarm irriteert.

Ernstige gevallen van een middenrifbreuk komen zelden voor. Meestal is er dan sprake van interne bloedingen en bloedarmoede. Als uit uitpuilende deel door afknelling geen bloed meer krijgt, ontstaat een spoedsituatie waarbij moet worden geopereerd.

Bron: TukTukDesign, PixabayBron: TukTukDesign, Pixabay

Symptomen middenrifbreuk

De volgende symptomen kunnen worden waargenomen:
  • Boeren
  • Opgeven van voedsel
  • Brandend maagzuur (zuurbranden), 1 tot 4 uur na een maaltijd
  • Slikklachten, ernstige pijn, bloedingen en zeldzaam: een shock

Oorzaken middenrifbreuk

Een oorzaak kan liggen in een aangeboren afwijking van het middenrif. Maar meestal is het een gevolg van de leeftijd, waarbij spierzwakte optreedt. Andere risicofactor is een verhoogde druk in de buikholte. Dit kan op verschillende manieren ontstaan: hoesten, niezen, overgeven, persen bij ontlasting, zwaar tillen, bij vetzucht of tijdens een zwangerschap.

Behandeling middenrifbreuk

Een behandeling hoeft niet erg invasief te zijn, die als erg belastend wordt ervaren.

Probeer te eten in kleine hoeveelheden tegelijk. Vermijd hierbij alcohol en vetrijke voeding. Ga ook niet binnen twee tot drie uur na een maaltijd liggen, dit om brandend maagzuur te voorkomen. Zet het hoofdeinde van uw bed minstens tien centimeter hoger, om het maagzuur niet in uw slokdarm te laten lopen als u ligt. Probeer ook zo min mogelijk strakke kleren te dragen, dus wijde kleding, zonder strak elastiek, riem of ceintuur. Stop ook met roken, omdat dan de symptomen kunnen verminderen.

Soms is het nodig om toch medicijnen te slikken. Gebruik dan middelen tegen brandend maagzuur, zogenaamde antacida, die de pH van het maagzuur verhogen. Maar pas op: blij langdurig gebruik moet u naar de dokter gaan, vanwege mogelijke bijwerkingen als diarree en spijsverteringsklachten. Als u chronische, ernstige klachten heeft, kan de slokdarmkringspier operatief worden vernauwd.

Naar een arts

Als u voortdurend last heeft van brandend maagzuur (zuurbranden), wordt u geadviseerd naar een arts te gaan.
Gerelateerde artikelen
Een breuk in het middenrifEen breuk in het middenrifPijn in de buikholte en in de slokdarm, veel op boeren, brandend maagzuur en misselijkheid. Dit zijn de klachten die kun…
Wat te doen tegen brandend maagzuur?Wat te doen tegen brandend maagzuur?Brandend maagzuur is zonder twijfel één van de meest voorkomende problemen in deze maatschappij. Er zijn vele factoren d…
Brandend maagzuur: oorzaken en hoe kom je er vanaf?Brandend maagzuur: oorzaken en hoe kom je er vanaf?Een brandende pijn achter het borstbeen of achter in de keel is geen pretje. De pijn ontstaat door maagzuur dat de slokd…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Middenrifbreuk (hiatus hernia)"

Reacties

Jhscheers@scarlet Nl, 13-10-2014 11:33 #8
Mijn klachten zijn van linksonder de borststreek trekkend naar mijn rug tussen de schouderbladen doortrekkend met een vreselijk pijn ook naar de binnenkant oren, ben onderzocht ik heb een middenrifbreukje en slik nexium tien tot 20 mg sinds drie jaar. Soms neem ik ze iedere dag en dan halveer ik de tabletten en sla soms ook over, (ook oprispingen geeuwen en gejaagd zijn) ben voor een hart onderzoek geweest maar dat was volgens de arts het niet, volgens hem zijn het kolieken. Nu ik heb nog steeds klachten en probeer rustig te eten en geen zware koolsoorten en komkommer enzvrt.Koffie, roken heb ik nog nooit gedaan. Maar verder weet ik niks er aan te doen.Ik heb geen maagbrandingen tenminste geen ernstige.Als kind is mij medegedeeld dat ik een te nauwe slokdarm heb nu ben ik onderhand 65 en de pijn wordt nu heftiger.

Vr. gr. Marcelle

T. Torsy, 09-07-2014 19:34 #7
Sinds 1,5 j is er geconstateerd ( via een maagonderzoek ) dat ik een klein middenrif breuk heb. Er zijn verschillende maagzuurremmers geprobeerd, maar er is bijna geen resultaat, na een klein beetje eten begint na 1,5 uur mijn keel te branden, totdat ik weer iets eet, en ga zo maar door. Er komt geen eten of zuur omhoog, alleen de gassen van het verteringsproces veroorzaken dit. Volgens het onderzoek zijn er geen problemen met de maag en de slokdarm. Huisarts weet geen oplossing.
Ik denk als het zo blijft dat mijn keel / slokdarm erg beschadigd kan worden met alle eventuele gevolgen.

Mijn vraag is hebben meer mensen deze problemen, en zijn er misschien andere medicijnen die de gassen van het verteringsproces kunnen neutraliseren.

gr.ThT

Hulsink, 17-09-2013 09:53 #6
Hallo, mijn naam pelly ben 68 jaar. ik heb een middenrif breuk. dit heb ik ontdekt door dat ik een zwelling kreeg vanaf de ribben naar beneden van ongeveer 3cm. inmiddels ben ik gaan sporten en lange wandelingen te maken. mijn buikje moet er ook af, en ben dus buikspieroefeningen gaan doen, maar die bobbel op mijn maag wordt nu groter en langer. is dit een probleem? verder heb ik nergens last van. probeer er 10kg van af te krijgen. streefgewicht 85kg. voel me verder prima, en zit goed in mijn vel.
alvast bedankt voor de reactie.
MVG

Petra, 20-06-2013 01:26 #5
Hallo… mijn naam is Petra ben 46 jaar weet sinds kort dat ik ook Middenrifbreuk (hiatus hernia) heb. mij is vertelt dat allemaal niet zo ernstig is hum? veel mensen heb er last van… de info die ik gelezen heb liegen er niet om. hoeveel pijn kan gevenben dan kan er ook niets aan gedaan woorden. het kan erg pijn doen en naar voelen. weinig kunnen eten. als je kijkt naar wat je wel en niet mag eten woord je daar niet vrolijk van… en niet wijzer… leer er maar mee leven daar woord mee af gedaan.

Tineke Slis, 26-09-2012 11:49 #4
Van af mn 20jaar na een zwangerschap heb ik een middenrifbreuk, ben al 3 keer geopereerd met het plaatsen van een ring om de slokdarmspier, maar werkte bij mij niet goed. Alle voedsel bleef er hangen wat die ring betrof, maar heb nog 2 zwangerschappen gehad. Om kort te houden, ik ging door een ware hel wat betreft het hebben van maagzuur en overgeven. Mijn kinderen kwamen dan ook half dood op de wereld, die wonder boven wonder het toch hebben gered. Maar ben nou 58 jaar en de geschiedenis herhaald zich, zuurbranden en hoe, gebruik al OMEPRASOL 2 keer 40mg maar het blijf door branden. Ik ben ten einde raad en weet het echt niet meer. Zou graag meer willen weten, hoe ik daar van af kan komen?

Herman, 25-02-2012 19:43 #3
September 2011 kreeg ik (78 jaar) last van piepen longen, later gevolgd door kortademigheid. De longarts constateerde dat mijn middenrif links blijft hangen. Ik heb dus een scheef middenrif. Ik moet nu m.b.v. een Inspiratory Muscle Trainer 3x daags 60x inademen om de spieren of zenuw links sterker te maken zodat bij inademen het middenrif links ook mee omlaag komt. Ik doe al 12 jaar aan buikademhalingstechniek en daarvoor heb ik altijd gesport. Hoe kom ik nu aan een scheef middenrif. Ik heb ook last van mijn linkerschouder.

Grada, 09-10-2011 14:54 #2
Hoe gevaarlijk is een operatie met miderif breuk

Lambooy, 09-06-2009 18:43 #1
Geachte dames en heren,

ik heb ongeveer 25-jaar (ben 42) last van een middenrifbreuk. Dit is een drie jaar terug onderzocht. Voorheen maakte ik gebruik van Gaviscon en nu Parit welke het maagzuur verminderd. Het hebben van een middenrifbreuk vereist bepaalde aanpassingen in het eetpatroon. Het laten van roken verdient grote aandacht gezien de gevoelige slokdarm en het daarmee grotere kans maken op slokdarmkanker.

Nu heb ik gelezen over de mogelijkheden die er zouden zijn voor het operatief herstellen van het middenrif. Kan iemand mij deze informatie verstrekken danwel als deze er zijn met welke arts ik mij in contact moet stellen.

Infoteur: Victorho
Laatste update: 12-07-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!